همشهری آنلاین-فرانک عطیف: استفاده از حس لامسه در دنیای مجازی روزی برای خیلی‌ها قابل قبول نبود و برخی بر این باور بودند که این حس در تعامل با دنیای مجازی به کار نمی‌آید.

اما حالا مشخص شده این افراد به شدت در اشتباه بوده اند.

هاپتیکز که می‌تواند افراد را به تعامل یا اشیا مجازی با استفاده از حس یا لمس برساند ، نقطه عطف و تغییری است برای همه این افکار.

و حالا آزمایشگاه های بسیاری در سراسر دنیا با هم رقابت می کنند تا برای پر کردن این شکاف از هم سبقت بگیرند و این در حالی است که اولین برنامه‌های کاربردی تجاری وارد بازار شده اند.

برای اولین بار انسان خواهد توانست به واقع  احساسی مجازی از برخی تصاویر که مقابلش قرار می گیرند داشته باشد.

کارشناسان و پژوهشگران این حوزه معتقدند در این حوزه کار و فعالیت چندانی انجام نشده؛ به این معنی که برای استفاده از حس لامسه و تعامل با اشیای مجازی جای کار هست و می شود این حس را که تصور می شده هرگز در تعامل با دنیای مجازی به کار نیاید؛  به کار گرفت و بسیار به کار گرفت.به خصوص در تعامل با دستگاه های دستی.

دکتر پوپیرف دانشمند روس و پژوهشگر ارشد در مرکز تحقیقات دیزنی یکی از کسانی است که به این حوزه علاقه مند است و در این زمینه فعالیت می کند.

او می گوید:« هدف اصلی ما در  تولید فن‌آوری که در دیزنی دنبال می کنیم،  ساخت و خلق درک بافت هستیم تا افراد با زدن انگشتشان به اشیا در روی صفحه نمایش ، آنها را احساس کنند.»

ایوان پوپیرف ادامه می دهد: «ما این کار را با به کار گرفتن ولتاژی بالا در یک الکترود شفاف روی صفحه‌ای شیشه‌ای انجام می‌دهیم. در این صورت افراد می‌توانند بافتی را روی شیشه احساس کنند. ما می توانیم با تغییر فرکانس و ولتاژ حس‌های مختلفی ایجاد کنیم».

نتیجه کار احتمالا این خواهد شد که بتوانیم لمس کاغذ یا یک بافت را تجربه کنیم،  شبیه‌سازی مثلا صاف بودن شیشه و زبری یک کاغذ سمباده.

تا به حال ابزارهایی مانند صفحه نمایش منعطف و کارت‌هایی با قابلیت خم شدن و کاغذ الکترونیکی تولید شده‌اند و حالا اگر هاپتیکز را با این وسایل الکترونیکی منعطف و خم‌شدنی بتوان ترکیب کرد در دنیای نسل جدید دستگاه‌های منعطف تحولی بزرگ ایجاد خواهد شد.

پیش از این دستگاه‌هایی با قابلیت واکنش به لمس تولید شده اند و در بازار وجود دارند .اما به شیوه ای که حس بافت و و تغییر در حس لمس اشیا مختلف تجربه شود کارکردی نو تازه در دنیای لمس اشیا مجازی است.

کد خبر 111114

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز