همشهری آنلاین: یک کامپیوتر دو انسان قهرمان مسابقه اطلاعات عمومی تلویزیونی آمریکا با نام "جئوپاردی!" شکست داد و پیروزی دیگری برای هوش مصنوعی را ثبت کرد.

IBM

به گزارش خبرگزاری فرانسه کن جنکینز یکی از شرکت‌کنندگان - که رکود 74 بار برنده شدن پیاپی در جئوپاردی را دارد - روی صفحه پاسخدهی‌‌اش در پایان این نمایش پرسروصدای سه روزه به شوخی نوشت: "من به نوبه خودم به ارباب‌های کامپیوتری جدیدمان خوش‌آمد می‌گویم."

کامپیوتر "واتسون"- که از نام تامس واتسون بنیانگذار شرکت بزرگ تکنولوژیIBM  آمریکا گرفته شده است- در جریان بازی اشتباه‌های خنده‌داری مرتکب شد، اما بارها و بارها رقیبان انسانی‌اش را شکست داد.

در پایان دو بار مسابقه واتسون 77147 دلار، جنکینگز 24000 دلار و براد راتر، قهرمان دوره‌های قبل که توانسته بود به رکود 3.25 میلیون دلار جایزه برسد، 21600 دلار برنده شدند.

آلکس تربک، میزبان برنامه در شروع این مسابقه در روز چهارشنبه 16 فوریه گفت:‌ "واتسون سریع است، خیلی چیزها می‌داند و واقعا می‌تواند مسابقه را ببرد.

واتسون که به اینترنت متصل نبود، و این بازی را پردازش آلگوریتم‌های متعدد با سرعتی فوق‌تصور و دادن درصد نمره به مواردی که فکر می‌کرد پاسخ درست باشند، انجام می‌داد.

"جئوپاردی!" که برای اولین بار در سال 1964 از تلویزیون آمریکا پخش شد، آگاهی شرکت‌کننده را در گستره‌ای از موضوعات از جغرافیا و سیاست گرفته تا ورزش‌ها و سینما به آزمون می‌گذارد.

در شکل جدید بازی بر خلاف شکل مرسوم آن به رقابت‌کنندگان راهنمایی هم ارائه می‌شود.

زبان پییچیده این بازی فکری به معنای آن بود که واتسون نه تنها باید به پایگاه داده‌های گسترده‌ای دسترسی داشته باشد، بلکه باید معنای راهنمایی‌ها را هم بفهمد.

یک صحنه تاثیرگذار در حین مسابقه در هنگامی رخ داد که واتسون در پاسخ به این راهنمایی :‌"حدود 10 میلیون نفر ویدئوکلیپ دیو کارول را دیدند که می‌‌خواند این خط هوایی "دوستدار آسمان‌‌ها گیتارها را می‌شکند."، گفت:‌ "خطوط هوایی یونایتد"

اما یک خطا در روز نهایی مسابقه  باعث شده یک مهندس آی‌بی‌ام یک پلوور تیم بیسبال Toronto Blue Jays را بپوشد و تتربک به شوخی بگوید فکر می‌کرد این کلانشهر کانادایی یک شهر آمریکا است.

واتسون در پاسخ به این سوال که در رده شهرهای آمریکا مطرح شده بود: "بزرگترین فرودگاه ان به نام یک قهرمان جنگ جهانی دوم نامیده شده است. دومین فرودگاه بزرگ آن به نام یک نبرد در جنگ جهانی دوم است." پاسخ داد "تورونتو ؟؟؟"

جنکینز و راتر هر دو شیکاگو را به عنوان پاسخ درست اعلام کرده بودند.

اورن اتزیونی،‌ استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه واشنگتن گفت موفقیت واتسون دستاوردی قابل‌توجه و لحظه‌ای تاریخی برای هوش مصنوعی است.

او گفت: "جئوپاردی! یک شکل سخت از زبان طبیعی است زیرا سوالات بسیار باز و نامحدود و مملو از بازی با کلمات و سوالات غیرعادی است.

اما با اینکه واتسون نمایشی عالی ارائه داد، هنوز فاصله بسیاری تا آن نوع کامپیوترهای دوسویه و متفکری دارد که در داستان‌های علمی- تخیلی مانند کامپیوتر قاتل به نام هال در فیلم "2001: یک ادیسه فضایی" دارد.

قدم بعدی این است مشخص شود چگونه این تکنولوژی می‌تواند برای کاربردهایی مانند اثرات واقعی اقتصادی و اجتماعی به کار رود.

واتسون از سال 2006 در آزمایشگاه‌های بخش پژوهشی آی‌بی‌ام در نیویورک در حال ساخته شده بودن است و آخرین ماشینی است که آی‌بی‌ام برای رقابت با انسان تولید کرده است.

در سال 1997 یک کامپیوتر آی‌بی‌ام به نام دیپ‌ بلو  (Deep Blue) قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را، در یک مسابقه شامل شش بازی که تماشاچیان به دقت آن را دنبال می‌کردند،‌ شکست داد.

رئیس آی‌بی‌ام،‌ سام پالمیناسو در یک ویدئویی تبلیغی می‌گوید:‌" واتسون مانند دیپ بلو بیانگر یک جهش بزرگ در توانایی سیستم‌های تکنولوژی اطلاعات برای شناسایی الگوها، به دست آوردن بینش‌های ضروری، و تقویت تصمیم‌گیری است."

"ما انتظار داریم که دانش زمینه‌ساز واتسون برای ارزیابی هوش کامپیوتری، رساندن ارتباط میان انسان و کامپیوتر به سطوح جدید و کمک به گسترش دادن قدرت تحلیل‌کننده‌های پیشرفته برای درک کردن مقادیر بزرگ داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار به کار رود."

آی‌بی‌ام از پیش اعلام کرده است که قصد دارد این تکنولوژی را به کمک به پزشکان برای پیگیری بیماران و روزآمدشدن در دنیای به سرعت در حال تحول پژوهش پزشکی به کار ببرد.

کد خبر 128595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز