نوشیروان کیهانی زاده: نیروهای مسلح ایران در سوم خرداد ماه 1361 (24 می 1982) و 21 ماه پس از آغاز تعرض نظامی عراق به میهن ما، با از جان گذشتگی و فداکاری تحسین آمیز و تاریخ‌ساز خود خرمشهر را از نیروهای متجاوز پس گرفتند و با این پیروزی مسیر جنگ را تغییر دادند.

  در جریان نبرد برای آزادکردن خرمشهر، تلفاتی سنگین به عراقیان وارد شد و بیش از 30هزار عراقی به اسارت درآمدند. آزادکردن خرمشهر که رویدادی بزرگ و چشمگیر در تاریخ طولانی وطن ماست، «روز مقاومت و ایثار» نام گرفته است.  این پیروزی برای جهانیانی که تاریخ پرعظمت ما را نخوانده‌اند غیر منتظره بود.

وقتی که خزانه دولت از پول تهی باشد ...

در پی چند نشست، سوم خردادماه 1335 وزارت فرهنگ وقت (آموزش و پرورش، علوم، هنر و ...) تصمیم گرفت که با توجه به بزرگ شدن شهر تهران نواحی آموزشی این شهر را که به 10ناحیه (بعدا 11 ناحیه) تقسیم شده بود زیر نظر یک مدیر کل قرار دهد و دکتر فاطمی (بعدا موسس یک مدرسه عالی غیردولتی در ونک شد)  از مقامات آن وزارت مامور اجرای این تصمیم شده بود که ساختمانی را که در زمین دبستان دولتی نظامی (مشرف به خیابان شمالی پارک‌شهر) ساخته شده بود، محل این اداره کل تعیین کرد ولی 3ماه طول کشید تا یک مقام آموزشی کشور حاضر شد مدیر کل آموزش و پرورش تهران شود زیرا خزانه کشور از پول تهی بود و قبول چنین مقامی با آن بی پولی جز درد سر چیز دیگری نداشت.

در آن زمان درآمد ایران از نفت خود چشمگیر نبود. بالاخره پس از 3ماه تلاش و درخواست «التماس‌گونه» از این و آن، «مصطفی زمانی» حاضر به قبول مدیرکلی آموزش و پرورش تهران شد. نخستین مشکل او نداشتن میز و صندلی برای نشستن در اتاق تازه ساز مدیرکلی بود و .... در آن زمان، قبول هر مقام دولتی خالی از چنین مشکلاتی نبود. در آن روزگار بزرگ‌ترین خبر یک روزنامه این بود که در یکی از روزهای نخستین هفته هرماه بنویسد که صندوق دولت جهت پرداخت حقوق کارمندان به حد کافی دارای وجه است. این وضعیت تا سال‌ها برهمین منوال بود. برای مثال: برای پرداخت به‌موقع حقوق اسفندماه 1349 و نیز 1350 معلمان تهران (چند روز پیش از نوروز) شورای آموزش و پروش پایتخت مجبور به استقراض شده بود.

بپاخیزی «المقنع» و کفن‌پوشان راه وطن

قیام المقنع در خراسان 24 ماه می سال 766 میلادی آغاز شد که از نخستین بپاخیزی های ایرانیان برای احیای استقلال و حاکمیت وطن به‌شمار می آید. المقنع که از موضوع توطئه خلیفه عباسی وقت و قتل ابومسلم استفاده کرد و به خونخواهی او در خراسان به پاخاست. با توجه به محبوبیت ابومسلم در میان ایرانیان به ویژه مردم خراسان (خراسان بزرگ‌تر)، در اندک مدتی، صدها هزار تن در اطراف المقنع جمع شدند. المقنع که به سبب نقاب‌زدن ـ نقابی شبیه مقنعه که تا شانه‌های او را می‌پوشانید ـ به این نام معروف شده بود، کسی جز هاشم ابن‌حکیم نبود که مردی دانشمند بود و داستان «ماه نخشب» وی که برپایه تسلط او بر علوم شکل گرفته بود معروف است. پیروان المقنع که جامه سپید می‌پوشیدند به سپیدجامگان معروفند. قیام المقنع برای رهایی ایران که ضمن آن دست به چند ابتکار کاملا تازه زده بود بیش از 4سال طول کشید. سرانجام خلیفه عباسی، سپاهی را به جنگ او فرستاد که در دومین برخورد 2نیرو، المقنع شکست خورد.

ترور یک سرهنگ و یک سرگرد آمریکایی در تهران

گزارش ترور 2مستشار آمریکایی نیروهای مسلح ایران با عکس‌هایشان وسیعا در شماره 24 می 1975 روزنامه‌های آمریکا انتشاریافته بود. این دو مستشار؛ سرهنگ پال شفر و سرگرد جک ترنر در قیطریه و در راه خود به محل کارشان هدف گلوله مخالفان دولت وقت قرارگرفته و کشته شده بودند. مهاجمان که 3نفر بودند و 3خودرو داشتند به گونه‌ای اتومبیل حامل این دو نظامی آمریکایی را متوقف ساخته بودند که راه فرار باقی نمانده بود. یک مهاجم با خودروی خود راه را بر اتومبیل 2آمریکایی بسته و مهاجم دیگر خودروی خود را از پشت سر به آن زده بود. مهاجمان پس از کشتن 2افسر آمریکایی با اتومبیل سومی که در اختیار داشتند فرار کرده بودند. حادثه 21‌ماه می روی داده بود. عملیات مسلحانه برضد دولت شاه به صورت چریکی از نیمه دهه 1340 آغاز شده بود و گسترش می‌یافت.

کد خبر 107980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز