نوشیروان کیهانی زاده: «کالیس تنیس» تاریخ‌نگار رسمی اسکندر که حمله به آسیا با او بود، شرح جنگ شهرری را که به‌صورت خانه به خانه صورت گرفت برنگاشته است

که با تطبیق تقویم‌ها 18 می‌سال 330 پیش از میلاد [در سال‌های کبیسه، هفدهم می] آغاز شده بود و مورخان نظامی از آن به‌عنوان نخستین جنگ خیابانی بشر، به مفهوم امروز، نام برده‌اند. طبق گزارش «کالیس تنیس»، در آن روز (2 ‌هزار و 339 سال پیش) در داخل شهر ری میان نیروهای اسکندر و واحدهای نظامی در حال عقب‌نشینی ایران نبردی خونین و کوچه به کوچه آغاز شد که 3 روز طول کشید. نیروهای اسکندر پس از پیروزی در جنگ گائوگاملا (محلی نزدیک به اربیل واقع در شمال عراق امروز) به تعقیب سربازان ایران ادامه داده و پس از چند برخورد کوتاه از جمله نبرد همدان، به ری رسیده بودند.

نیروهای محلی در ارگ شهر دست به مقاومت زدند و سربازانی که در جریان عقب‌نشینی بودند در کوچه‌ها و خانه‌های شهر با یونانیان به زد و خورد پرداختند. با اینکه در این جنگ خیابانی برنده و بازنده مشخص نبود، نیروهای ایران در سومین شب، ناگهان دست به عقب‌نشینی و خروج از شهر زدند و عازم شهر صددروازه (دامغان) شدند. پس از این عقب‌نشینی که تعجب‌آور عنوان‌گذاری شده است، ارگ شهر هم سقوط کرد.

زادروز عمر خیام نیشابوری - نگاهی به افکار و کارهای او

مورخان تاریخ عمومی (جهان) با تطبیق تقویم‌ها، هجدم ماه می سال1048 میلادی (28اردیبهشت) را روز تولد حکیم عمر خیام (غیاث‌الدین ابوالفتح عمر‌ابن ابراهیم نیشابوری) ریاضی‌دان، فیلسوف و ادیب بزرگ ایرانی نوشته‌اند که از دیر زمان در وطن ما روز بزرگداشت این اندیشمند نامیده شده و آیین‌هایی برگزار می‌شود.

تقویم هجری خورشیدی که مورد استفاده ما ایرانیان است، ششم مارس 1079 میلادی (928سال پیش) توسط حکیم عمر خیام تکمیل شد که به تقویم جلالی معروف شده است، زیرا که در زمان حکومت جلال‌الدین ملکشاه تنظیم شده بود. این تقویم دقیق‌تر از تقویم میلادی است، زیرا که عدم‌دقت آن هر 3770 سال یک روز است و تقویم میلادی هر3330 سال.

عمر خیام که به نوشته کتب تاریخ عمومی، چهارم دسامبر سال 1131 وفات یافت نه تنها یک ریاضی‌دان و فضاشناس بزرگ بوده است بلکه در فلسفه، پزشکی و شعر نیز شهرت جهانی دارد و رباعیات او در سال 1839 توسط «ادوارد فیتزجرالد» به انگلیسی ترجمه شده و انگلیسی‌زبانان از همین طریق با مضامین رباعیات خیام آشنا شده‌اند. این رباعیات هنوز هر سال به زبان انگلیسی با حاشیه‌نویسی فیتز جرالد تجدید چاپ می‌شود. آثار دیگر خیام از جمله «نوروزنامه» و «رساله در وجود» معروفند. وی در طول حیات خود چند سفر تحقیقاتی به اصفهان، سمرقند، بخارا و ری کرده بود. خیام برخلاف همدوره‌‌اش خواجه‌نظام‌الملک، به کار دیوانی (دولتی) علاقه زیاد نداشت، با وجود این دعوت شاه وقت را برای ساختن رصدخانه ری پذیرفته بود.

شکست نهایی امویان از ابومسلم خراسانی

19 مه سال 749 و 2سال پس از آغاز بپاخیزی ابومسلم خراسانی بر ضد‌امویان، ارتش مروان آخرین خلیفه اموی شرق (دمشق) در جنگ منطقه زاب از او شکست خورد و شیرازه حکومت امویان در خاورمیانه از هم گسیخت و عباسیان با کمک ابومسلم بر جای آنان نشستند و دارالخلافه را از دمشق به بغداد منتقل کردند. از آن پس، حکومت امویان تا مدتی منحصر به اندلس (اسپانیا) و گوشه دوردست آفریقای شمال غربی بود.

میزان حقوق کارمندان دولت در سال 1332

اشل ترمیم شده حقوق پایه (بدون مزایا، از جمله دستمزد کار اضافی‌کردن) کارمندان دولت ایران در سال1332 (استخدام رسمی‌ها) 28 اردیبهشت این سال جهت پرداخت به خزانه‌داری کل ابلاغ شد. در این اشل، حقوق کارمند پایه یک (تازه‌استخدام) 150تومان (1500قران و به‌مراتب کمتر از یک هزارم چنین دستمزدی در سال1383 و یک دوهزارم در سال1388) تعیین شده بود. طبق این جدول، حقوق آخرین پایه آن زمان (پایه 9) 692تومان بود.

کد خبر 107506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز