همشهری آنلاین : پس از سخنان رئیس جمهور مبنی بر احتمال وقوع زلزله در تهران و تبعات ناخوشایند آن، موضوع جمعیت دانشجویی و برنامه ریزی برای ایجاددانشگاه‌ها درحومه تهران مطرح شد. در این میان وزارتخانه‌های علوم و بهداشت طرح‌هایی را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در حال حاضر سه دانشگاه علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، یک دانشگاه علوم پزشکی وابسته به ارتش، یک دانشگاه علوم پزشکی وابسته به دانشگاه شاهد، حدود 10 واحد دانشگاه آزاد، 12 دانشگاه وابسته به وزارت علوم در سطح شهر تهران وجود دارند که علاوه بر آن دفاتر برخی از دانشگاههای سایر شهرها در تهران قرار دارند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی، جمعیت دانشجویی کشور بالغ بر 3 میلیون و 500 هزار نفر عنوان شده است که از این میزان، 40 درصد دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد، 15 درصد در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، 10 درصد در دانشگاه‌های جامع علمی-کاربردی، سه درصد در دانشگاه‌های علوم پزشکی، پنج درصد در موسسات غیر انتفاعی و سه درصد در موسسات و دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های دولتی درحال تحصیل هستند.

از سوی دیگر استانهای تهران، اصفهان و خوزستان دارای بیشترین جمعیت دانشجویی کشور هستند. آمار تقریبی از جمعیت دانشجویی تهران بیش از 400 هزار نفر است که به مراتب بخش عمده ای از جمعیت دانشجویی را تشکیل می دهد.

این در حالی است که استان تهران در سال 57 حدود 60 درصد دانشجویان کشور را با جمعیتی بالغ بر حدود 58 هزار نفر به خود اختصاص داده بود و این میزان در 30 سال بعد حدود هشت برابر شده و این در حالی است که جمعیت تهران حدود سه برابر شده است.
رئیس جمهور در فروردین ماه 89 پس از بازدید از طرح اسکان اضطراری و مانور زلزله با عنوان اینکه احتمال وقوع زلزله در تهران جدی است و باید آمادگی لازم در این مورد وجود داشته باشد، تاکید کرد که جمعیت تهران باید کاهش یابد.

در این میان وزارتخانه های علوم و بهداشت به عنوان متولی بخشی از دانشگاههای مستقر در تهران، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ کرده اند.

کامران دانشجو وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه یادآور شد: افزایش پذیرش دانشجویان کارشناسی در دانشگاههای شهرستانها سیاست وزارت علوم است که با سیاست دولت در خصوص کاهش جمعیت تهران به دلیل کاستن از تبعات زلزله احتمالی با هماهنگی و جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

وی از روسای دانشگاهها در خواست کرد روند انتقال دانشجویان را به دانشگاههای همطراز دیگر به ویژه برای دانشجویان دختر و از دانشگاههای تهران به شهرستانها را تسهیل کنند.

در همین زمینه دکتر مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد برنامه وزارت بهداشت برای خروج دانشگاههای علوم پزشکی از تهران در پی زلزله احتمالی و خسارات وارده بر این شهر به مهر گفت: بنای ما بر این است که آمادگی لازم را برای خروج دانشجویان فراهم کنیم.

وی افزود: بنای ما این است که آمادگی لازم را برای خروج دانشجویان فراهم کنیم به طوری که به خصوص دانشجویانی که در خوابگاهها هستند و خدای نکرده در اثر زلزله ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند باید ما برای انتقال آنها به دانشگاههای دیگر برنامه ریزی کنیم.
دستجردی خاطرنشان کرد: دانشگاهها که خلوت تر می شود نیاز است که برخی از استادان و برخی از دانشجویان را به مراکز دیگر هم منتقل کنیم که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وزیر بهداشت یادآور شد: نظر رئیس جمهور این بود که انتقال مراکز تحقیقاتی به خارج از تهران هیچ ضرری ایجاد نمی کند بلکه منفعت هم دارد. در این زمینه هم برنامه ریزی خواهیم داشت و با توجه به اینکه بیمارستان، اورژانس و مراکز خدمت رسانی درمانی باید حتماً در تهران وجود داشته باشند فقط شکل نوع خدمت رسانی باید تغییر دهیم.

کد خبر 105555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز