همشهری آنلاین: مثل خیلی دیگر از ستاره‌های جهان فوتبال، بهترین سرگرمی دوران کودکی فرانس هم فوتبال بود

فرانس پوشکاش

و مادر او همواره برای اینکه خود را از شر اذیت‌های کودکانه او رها کند، یک توپ به او می‌داد و فرانس، ساعت‌ها مشغول بازی با آن می‌شد. فرانس در دوران نوجوانی خود تصمیم گرفت به فوتبال بازی کردن در خیابان‌های بوداپست پایان دهد و به صورت حرفه‌ای به فعالیت ورزشی خود بپردازد؛ به همین خاطر بود که تصمیم گرفت به تیم نوجوانان کیس‌پست بپیوندد. پس از سپری‌کردن چند سال در کیس‌پست، پوشکاش به تیم بزرگسالان این باشگاه پیوست. خیلی‌ها می‌گفتند به این خاطر که پدر فرانس سرمربی کیس‌پست است، او به این تیم آمده ولی او آن‌قدر در این تیم خوش درخشید که دیگر منتقدی برایش باقی نماند.

در سال‌۱۹۴۹ وزارت دفاع مجارستان، سرپرستی و حمایت از باشگاه کیس‌پست را به عهده گرفت و از آن به بعد، نام این تیم به «هونود» تغییر پیدا کرد. پس از این تغییر نام، برای تشکر از تمام بازیکنان هونود، به آنها درجه‌های نظامی تعلق گرفت که پوشکاش هم در این میان، درجه سرگردی گرفت و از همان زمان، به خاطر سرعت زیادی که فرانس داشت، به او لقب galloping major (سرگرد تیزرو) دادند.

پوشکاش اولین بازی ملی‌اش را روز ۲۰آگوست ۱۹۴۵ برابر اتریش برگزار کرد و اتفاقا با به‌ثمررساندن یکی از گل‌های تیمش، نقش مؤثری در پیروزی ۵ بر ۲ مجارستان بر اتریش ایفا کرد. پوشکاش همراه با گیزیبور، کوکسیس، بوسیچ، هیده‌گوتی و سایر هم‌بازی‌هایش، تیمی قدرتمند تشکیل داده بودند؛ آن‌قدر که موفق شدند ۳۲بازی ملی و رسمی را بدون شکست پشت سر بگذارند و رکورد شکست‌ناپذیری در دیدارهای ملی را به خود اختصاص دهند که البته این رکورد، هنوز هم پابرجاست.

شم گلزنی پوشکاش آن‌قدر بالا بود که موفق شد در ۸۴ بازی ملی ۸۳گل به ثمر برساند یعنی میانگین ۹۸درصدگل در هر بازی (یا تقریبا یک گل در هر بازی) که این خود یک رکورد در عرصه گلزنی در بازی‌های ملی به شمار می‌آید.

پوشکاش همچنین پس از علی دایی از ایران، دومین گلزن برتر تاریخ جهان فوتبال به شمار می‌آید و پله، اسطوره فوتبال برزیل پس از او در مکان سوم این رده‌بندی جای دارد.
پس از آنکه پوشکاش از «هونود» جدا شد، تصمیم گرفت فوتبال باشگاهی‌اش را در اسپانیا ادامه دهد؛ به همین دلیل به اسپانیول پیوست ولی در هیچ‌کدام از بازی‌های رسمی این تیم به میدان نرفت و فقط در چند بازی دوستانه در اسپانیول به هنرنمایی پرداخت و پیش از آن‌که فرصت بازی در یکی از دیدارهای رسمی اسپانیول را پیدا کند، با محرومیتی ۲ساله از سوی UEFA مواجه شد که او را از حضور در بازی‌های باشگاه‌های اروپایی منع می‌کرد.

در آستانه خاتمه‌یافتن دوران محرومیت او آ.ث.میلان و یوونتوس تمایل زیادی به عقد قرارداد با ستاره گلزن تیم ملی مجارستان نشان دادند ولی در نهایت این سران رئال مادرید بودند که در سال‌۱۹۵۸ پوشکاش ۳۱ساله را جذب کردند.

پوشکاش در اولین فصل حضور در لالیگا ۴بار هت‌تریک کرد تا رکورد دیگری به نام خود ثبت کرده باشد. پوشکاش در مدت حضور خود در رئال، موفق شد با این تیم ۵عنوان قهرمانی در لالیگا، یک قهرمانی در جام حذفی، ۳قهرمانی در جام‌های اروپایی و یک قهرمانی در رقابت‌های بین‌قاره‌ای به دست آورد.

هنرنمایی پوشکاش در رئال آن‌قدر تاثیرگذار بود که به تیم ملی اسپانیا هم دعوت شد و در جام جهانی‌۱۹۶۲ برای این تیم به میدان رفت ولی برای اولین و آخرین بار در دوران بازیگری‌اش، موفق نشد برای تیمی که در آن حضور یافته بود، گلزنی کند و در ۴بازی که برای اسپانیا انجام داد، پایش به گل باز نشد.

پوشکاش در سال۱۹۷۱ به جرگه مربیان پیوست و بزرگ‌ترین افتخارش در این دوره، رساندن پاناتینایکوس به فینال جام اتحادیه اروپا بود.
از سایر افتخارات پوشکاش می‌توان به برگزیده‌شدن او به عنوان ششمین بازیکن برتر قرن اشاره کرد.
در سال۲۰۰۲ هم ورزشگاه «نپ استادیون» بوداپست به افتخار پوشکاش به ورزشگاه «فرانس پوشکاش» تغییر نام داد.
فرانس پوشکاش بیرو اسطوره فوتبال مجارستان ۲هفته پیش در بیمارستانی در بوداپست به علت عارضه قلبی و عروقی و مشکلات تنفسی در سن ۷۹سالگی درگذشت.

مشخصات

نام کامل: فرانس پوشکاش بیرو
ملیت: مجار
تاریخ تولد: ۲آوریل ۱۹۲۷
محل تولد: بوداپست/ مجارستان
تاریخ و محل درگذشت: ۱۷نوامبر ۲۰۰۶/بوداپست
لقب: پوشکاش اوکسی (برادر کوچولو)
پست: مهاجم
اولین باشگاه: کیس‌پست(۱۹۵۶-۱۹۴۶)، ۳۵۷ گل در ۳۵۴بازی
آخرین باشگاه: رئال مادرید (۱۹۶۷-۱۹۵۶)، ۱۵۶گل در ۱۸۰بازی
تعداد گل‌های ملی: ۸۳گل در ۸۴بازی

کد خبر 10523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز