جمعه ۱۷ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی به اجرای قطعاتی از ایران و دیگر کشورها پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین در این کنسرت که شب 15 آذر برگزار شد و شاید از معدود کنسرت‌هایی باشد که با چنین حجمی از نوازندگان و خوانندگان در تالار بزرگ کشور به اجرای برنامه می‌پردازند، ابتدا قطعه معروف به سرود معبد دلفی را با تنظیم سیاوش بیضایی اجرا کردند. پس از آن نوبت به اجرای والس شماره دو روسی اثر دیمیتری شوستاکوویچ رسید. این قطعه این بار با تنظیم علیرضا فشامی اجرا شد.

پس از این دو قطعه کلاسیک نوبت به اجرای قطعه‌ای سبک تر رسید، اجرایی گوشنواز از تکنوازی گیتار با ارکستر ملل. این قطعه با تنظیم کیوان میرهادی که خود شناخت دقیقی از قابلیت‌های گیتار و آهنگسازی دارد، اجرا شد؛ میرهادی فرم‌های متفاوتی را برای گیتار نوشته است که در کارنامه کاری وی می‌توان به آثاری چون سوییت ایرانی برای کوارتت(چهار نوازی) گیتار اشاره کرد.

 این قطعه به خوبی با فضای ارکستر ملل چفت شده بود و نشان می داد که آهنگساز قابلیت‌های این ساز را به خوبی با ارکستر ملل و سازهایش در آمیخته است. در این بخش سه نوازنده دیگر گیتار هم آقاخان را همراهی می‌کردند اما تکنواز ملودی نواز همان آقا خان بود.
پس از این اجرانوبت به قطعه شلیل از کامبیز روشن روان رسید که بر اساس ملودی بختیاری آن را تنظیم کرده بود. درمیانه های این قطعه فرشاد صارمی تکنوازی کمانچه داشت.

این قطعه در واقع کنسرتوی ارکستر ملل بود با کمانچه که به مانند سایر آثار روشن روان که از فضایی ملی برخوردار است، برای ارکستر ملل تنظیم شده بود.

«یادگار» اثر کیوان ساکت، نوازنده چیره دست تار و آهنگساز نیز قطعه بعدی بخش اول اجرای ارکستر ملل بود. این قطعه روی شعر معروف هوشنگ ابتهاج سایه ساخته شده و سینا سرلک، خواننده خوش صدا و از شاگردان موفق استاد شجریان آن را در فضایی آرام و البته در  اوج خواند. سرلک چند مدتی است که درخواندن آثار ارکسترال توانایی های خود را بروز و ظهور داده است و اجرای چندی قبل وی با ارکستر ملی نیز نمونه ای از توان این خواننده جوان و با استعداد است.

معروف ترین فطعه این بخش «سمفونی نفت بود» که استاد زنده یاد علی نقی وزیری آن را ساخته بود و تنها یک بار در رادیو تهران اجرا شد و دیگر خبری از آن نشد. این قطعه نیز با همراهی کیوان ساکت به عنوان تکنواز تار و تنظیم تازه سیاوش بیضایی اجرا شد.

کیوان ساکت که ارادتی ویژه به آثار استاد علینقی وزیری دارد و شاید به همین دلیل نام ارکستر تحت سرپرستی اش را ارکستر وزیری نام نهاده است، در این اجرا سنگ تمام گذاشت و به خوبی توانست از عهده این اجرای پیچیده و تکنیکی برآید.

بخش دوم برنامه با اجرای قطعه میدان سالار با تنظیم بیضایی آغاز شد. این قطعه نیز برمبنای یکی از ترانه های آیینی بوشهر ساخت و پرداخت شده بود.

پس از این قطعه نوبت به موسیقی فیلم قرمز اثر کریستف کیشولوفسکی رسید که در میان بینندگان پی گیر سینمای روشنفکری غرب ، خواستاران بسیاری دارد . این اثر به همراه رکوییم برای دوست اثر زبیگنیو پرایز با تنظیم تازه حامی حقیقی برای ارکستر ملل اجرا شد.
بهمن رحبی نوازنده صاحب نام تمبک اجرای کننده بخش بعدی برنامه بود . وی ابتدا چند دقیقه ای به تکنوازی تمبک پرداخت و سپس به همراه ارکستر قطعه رقص اچمبادزین کومیناس را با تنظیم ضیاءالدین ناظم پور همراهی کرد.

رجبی در اجرای قطعه بعدی ارکستر ملل که باز نوازی تصنیف معروف « از خون جوانان وطن» عارف قزوینی بود نیز ارکستر را به عنوان تکنواز تمبک همراهی کرد. این قطعه با تنظیم مهرداد دلنوازی برای ارکستر ملل و خوانندگی سالار عقیلی اجرا شد.

رحیم شهریاری خواننده معروف تبریزی و سرپرست گروه آراز اجراکننده بخش ماقبل پایانی برنامه های ارکستر ملل بود. وی به همراه چندهمخوان زن قطعه ای از موسیقی معروف آذری را با تنظیم بیضایی اجرا کرد. صدای شهریاری و نوازندگی همزمان گارمون وی فضایی متفاوت به سالن بخشید.

آخرین قطعه اجرایی توسط ارکستر ملل، نخستین سرود ملی ایران ، اثرژان بابتیست لومر آهنگساز فرانسوی بود که د ردوران مظفرالدین شاه برای آموزش دادن موسیقی نظامی به ایران آمده واین قطعه را ساخته بود. ارکستر ملل نخستین سرود ملی ایران را با شعری از بیژن ترقی و تنظیم تازه  بیضایی و صدای سالار عقیلی اجرا کرد.

حاشیه های کنسرت

درشب اول جمعیت کمتری به سالن آمده بودند و برنامه هم با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد که برای شب اول درمقایسه با دیگر برنامه ها ی موسیقی تاخیر زیادی نبود.

- بروشور برنامه در آنتراکت و وقت تنفس بین بینندگان توزیع شد. در نبود بروشور برای بخش اول ای کاش دست اندرکاران با بلندگو به معرفی آثار اجرایی می پرداختند.

- تنوع قطعات ارکستر ملل سبب شده بود تا شنوندگان احساس خستگی نکنند.

- انتظاری که از ماکت تخت جمشید می رفت با دیدن این ماکت که بسیار کوچک بود، تقریبا بر‌آورده نشد. طراح این ماکت در توضیح زمان تنفس برنامه گفت که این ماکت بارها برای رسیدن به نتیجه بهتر تصحیح یا تجدید ساخت شده و در طول ده سال صدها هزا قطعه ساخته شده است ترکیب نهایی ماکت شامل بیش از یکصد و بیست هزار قطعه مختلف است.

- فیلم پخش شده از پشت صحنه فعالیت‌های ارکستر ملل نشان داد که برای اجرای یک قطعه چه تلاش‌های طاقت سوزی صورت می‌گیرد.

- در حالی که در بروشور برنامه آمده بود که  تصیف از خون جوانان وطن ، توسط دو خواننده(سیناسرلک و سالار عقیلی) اجرا می شود، تنها عقیلی به اجرای این قطعه پرداخت. یکی از دست اندر کاران این ارکستر به خبرنگار همشهری آنلاین گفت که سالار عقیلی در آخرین لحظات این توافق را زیر پا گذاشت و سینا سرلک هم برای این که برنامه‌های ارکستر دچار خلل نشود کوتاه آمد.

- استقبال مردم از نخستین سرود ملی ایران سبب شد تا  این سرود برای بار دوم هم اجرا شود.

- همزمان با اجرای ارکستر ملل، ارکستر سمفونیک تهران هم در تالار وحدت اجرای برنامه داشت . این درحالی بودکه اجرای دو هفته قبل ارکستر سمفونیک (به خصوص د رشب اول) تقریبا خالی رفت و یکی از بینندگان برنامه در تشریح این وضعیت به طنز گفت که تعداد نوازندگان ارکستر تماشاگران بیشتر بود.

کد خبر 10400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز