چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: چندماه پس از انتشار آلبوم راز ساحل کتاب و نت این اثر نیز توسط مجید ناظم پور به بازار موسیقی عرضه شد.

به گزارش همشهری آنلاین ‌آلبوم موسیقی«راز ساحل»کاری از«مجید ناظم‌پور»در قالب نوار کاست و لوح فشرده چندی پیش به بازار موسیقی عرضه شده بود که در این آلبوم ناظم پور طریقه بربط نوازی ایرانی را با این ساز همراه باسازهای گوناگون کوبه‌ای به اجرا در آورده بود.

وی که  پژوهشی جدی درزمینه ساز عود ( بربط) را در دست دارد و پس از آْلبوم  مجموعه نوت آن  را در قالب یک کتابچه 25صفحه ای به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس علاقه مندان قرار داد .

این آلبوم شامل ۱۲‬ قطعه  به پیشواز بهار،بداهه نوازی اصفهان،بازسازی تصنیف اصفهان،به یاد گذشته،پیش درآمد ماهور،بداهه نوازی ماهور،شادمانه،دل شیدا،قصه فراق،بداهه ‌نوازی شوشتری،پرواز گنجشک و راز ساحل است و در سال ۲۰۰۲ ‬در جشنواره تخصصی عود در مراکش اجرا شد و عنوان برنامه برتر را به خود اختصاص داد که البته در مجموعه نت آن تنها نت قطعات راز ساحل،با یاد گذشته،به پیشواز بهار،قصه فراق و شادمانه آمده است.

وی در این مجموعه کوشیده است تا در به کار گیری نشانه های موسیقایی،تا حد ممکن از شیوه بین المللی نت نویسی  این ساز استفاده کند.زیرا این تنها ساز ایران باستان بوده که خوشبختانه اکنون جهانی است و در بیشتر نقاط دنیا با فرم ها و نام های گوناگون نواخته می شود.

ویراستاری این اثر را کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده نامی تار انجام داده و ناظم پور آن را به استاد ابراهیم قنبری مهر تقدیم کرده است. این مجموعه اگر چه در اصل برای ساز عود گردآوری شده است؛ اما قابلیت اجرا با سایر سازها را نیز دارد.

ناظم پور پس از مجموعه نت راز ساحل کارهای تازه دیگری نیز در دست تهیه دارد که کتاب تاریخ پنج هزار ساله ساز عود یکی از آنهاست.

همچنین چهار جزوه آموزشی ساز بربط که بر اساس شیوه های آموزشی استاندارد بین المللی؛اما برای موسیقی ایرانی تدوین شده و کتابی هم از مجموعه قطعات تکنیکی که از کشورهای گوناگون گردآوری شده را نیز دردست انتشارا دارد.

کد خبر 9620

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز