یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: قطعه سمفونی نفت استاد علی نقی وزیری که مدت‌ها بود نسخه ای از آن دردسترس نبود، پس از پیدا شدن برای نخستین بار از سوی ارکستر ملل به رهبری پیمان سلطانی در تالار بزرگ کشور اجرا خواهدشد.

پیمان سلطانی ، آهنگساز ورهبر ارکستر ملل در گفت و گویی با همشهری آنلاین ضمن اعلام این خبر گفت: این قطعه را مرحوم وزیری به مناسبت ملی شدن صنعت نفت ساخت و تنها یک بار از رادیو پخش شد که پس از فهمیدن این ماجرا که مرحوم وزیری چنین قطعه‌ای داشته است ، در برخی از آرشیوهای خصوصی معروف به دنبال دست نویس نت آن گشتیم که  پس از توفیق در  پیدا کردن آن، اینک با تنظیم دوباره آقای سیاوش بیضایی در روزهای 14 تا 17 آذر درتالار بزرگ کشور آن را اجرا خواهیم کرد.

سلطانی از حضور ارکستر فیلارمونیک ارمنستان (‌نوازنده های زهی)، گروه کر فرآهنگ در این کنسرت خبر داد و گفت علاوه بر آقای بیضایی آهنگسازان دیگری چون کامبیز روشن روان، مهرداد دلنوازی، کیوان میرهادی، علی اکبر شکارچی، کیوان ساکت، کیوان آقاخان نیز با این ارکستر همکاری دارند و ‌آثاری از آنها اجرا خواهدشد.

 وی همچنین از حضور  بهمن رجبی نوازنده صاحب نام تمبک خبر داد و گفت که سه خواننده شناخته شده کشور نیز در این اجرا ارکستر ملل را همراهی می کنند که عبارتند از سالار عقیلی، سینا سرلک، رحیم شهریاری.

 سلطانی درباره آثار اجرا شده در این کنسرت سه روزه گفت: علاوه بر برخی قطعات ازتصنیف پردازانی چون عارف قزوینی (تصنیف از خون جوانان وطن لاله دمیده) والس شوستاکوویچ، دو اثر پرایزنر( آهنگساز موسیقی فیلمهای کریستف کیشولوفسکی) ، اثری بر اساس موسیقی مراسم عاشورای بوشهر، نخستین سرود ملی ایران، اثری براساس موسیقی فلامنکو با سازبندی سه گیتار و ارکستر، اثری از فیلپ گلاس آهنگساز مینی مالیست هم در این برنامه اجرا می شود تا تصویر همگانی از موسیقی سایر ملل را به شنوندگان ارائه دهیم .

سلطانی شعار ارکستر ملل را «موسیقی و شکوه دوستی» نام نهاد و گفت که د راین اجرا سرود معبد دلفی که ششصد سال قبل از میلاد ساخته شده و سال گذشته  برای نخستین با ر از سوی ارکستر ملل اجرا شد، امسال نیز با تنظیم مجدد و اضافه شدن گروه کر تکرار بازنوازی خواهد شد.

ارکستر ملل پیش از این قرار بود در مکانهای تاریخی به اجرای برنامه بپردازد که به دلیل عدم حمایت های مناسب از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، کار خود را در حد اجرا در تالارهای کشور محدود کرد. با این تفاوت که دراین اجرا ها از ماکت برخی از اماکن تاریخی معروف بهره خواهد برد.

ماکت این برنامه ارکستر ملل  با الهام از مکان تاریخ تخت جمشید و با استفاده از یک میلیون قطعه ساخته شده و صد هزار قطعه متصل شده در ابعاد 25 متر مربع در مقیاس یک به هفتاد و پنج ساخته و آماده شده است . طراح و سازنده اصلی این ماکت مهدی فتحی نژاد است که چند سالی برای ساخت آن وقت و انزژی گذاشته است.

ارکستر ملل نه و ده مهر ماه سال گذشته در تالار وحدت قطعاتی از از بلابارتوک موتسارت، گریگ ، نی داود، بیضایی ، موسیقی تربت جام، لرستان و کردستان، اجرا کرد که بااستقبال نخبگان موسیقی و نیز عموم علاقه مندان روبرو شد.
تفاوت ارکستر ملل با ارکسترهایی چون ارکستر ملی  در استفاده از سازمان کلاسیک و بومی است به این ترتیب که ارکستر ملی از سازهای سنتی و سازهای کلاسیک استفاده می کند ، اما ارکستر ملل از سازهای بومی کشور و سازهای بومی دیگر کشورها در سازبندی و تنظیم قطعات استفاده می کند.
گزارش همشهری آنلاین حاکیست که بلیت این ارکستر از امروز در سایت خانه موسیقی هم قابل عرضه خواهد بود.

کد خبر 10015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز