گروه ادب و هنر: بیش از 4 ماه از خانه‌تکانی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس می‌گذرد و هنوز مسئولان جدید این انجمن قادر به ادامه فعالیت‌های سابق و پیگیری مطالبات هنرمندان در سال 1388 نیستند.

تئاتر دفاع مقدس سال‌هاست که با مشکلات و آسیب‌های بسیاری روبه‌روست؛ تغییر مدیریت‌های مدام و بی‌توجهی به هنرمندان تئاتر دفاع مقدس، بخشی از این بی‌توجهی‌هاست.

مهدی نصیری، نویسنده و پژوهشگر تئاتر که معتقد است این انجمن سال‌ها کار خود را به‌خوبی انجام می‌داده درمورد وضعیت فعلی آن می‌گوید: انجمن طی این سال‌ها تقریبا به خانه مناسبی برای هنرمندان باتجربه و علاقه‌مندان تئاتر دفاع مقدس تبدیل شده بود.

اما متأسفانه بعد از استعفای حسین مسافر آستانه و از زمان آغاز به کار مدیریت جدید که با یک خانه تکانی جدی در این انجمن همراه بوده، نه‌تنها تمام این فعالیت‌ها به فراموشی سپرده شده بلکه ارتباط مؤثر میان هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و فعالان عرصه دفاع مقدس نیز که طی سال‌های گذشته به نحو مطلوبی فراهم آمده بود با برخوردهای غیرفرهنگی و مدیریت خاموش ماه‌های اخیر انجمن رو به سکون و سکوت نهاده است.

او با اشاره به تعطیلی همایش پژوهشی که همه ساله توسط انجمن برگزار می‌شده و مسابقه نمایشنامه‌نویسی به  ورک‌شاپ‌ها، گردهمایی‌ سالانه، سایت تخصصی تئاتر این انجمن و مجله صحنه اشاره کرد که پس از چند سال فعالیت مؤثر و مطلوب تعطیل شده‌است.

نصیری با بیان اینکه عمده فعالیت این انجمن برگزاری نمایشنامه‌‌خوانی مقاومت بوده‌است، می‌گوید: مقدمات برگزاری نمایشنامه خوانی مقاومت توسط مدیریت قبلی فراهم شده بود و حتی 16 متن را برای نمایشنامه‌خوانی در تئاتر شهر معرفی کردند ولی متأسفانه همین برنامه هم در زمان مدیریت جدید با حذف 10 نمایش در فرهنگسرای اسوه و در سکوت کامل برگزار شد.

این انجمن در سال‌های گذشته با برنامه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی و هنری توانسته بود مهم‌ترین متولی تئاتر دفاع مقدس در کشور باشد اما امروز با تغییراتی که در مدیریت خود داشته، باعث دلخوری هنرمندان شده‌است.

صابر محمدی از نویسندگان و پژوهشگران تئاتر دفاع مقدس نیز که سال‌ها با انجمن همکاری داشته، معتقد است: متأسفانه انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نه تنها ارتباطش را با حوزه‌های فعال و هنرمندان و نویسندگان قبلی کنار گذاشته بلکه منکر همکاری و زحمات پیشین شده و اساسا مطالبات آنها را نیز پرداخت نمی‌کند.

علیرضا اسدی، کارگردان و نویسنده تئاتر دفاع مقدس با اشاره به سکوت 4 ماهه این انجمن به عدم‌برخورد شایسته با هنرمندان این رشته اشاره می‌کند و می‌گوید: شان هنرمند و نویسنده تئاتر دفاع مقدس همواره و در همه مناسبات فرهنگی کشور مان حفظ شده و با هنرمندان این حوزه‌ها برخورد شایسته‌ای می‌شد.

سیدجواد روشن، پژوهشگر و کارگردان به نگاه شخصی مدیریت اشاره دارد اما محسن بابایی مسئول پیشین پژوهشی انجمن تئاتر دفاع مقدس نیز که به واسطه تعهدات پیشین انجمن تحت فشار است در این رابطه می‌گوید: نویسندگان و هنرمندان زیادی در آخرین روزهای سال و پس از گذشت ماه‌ها، حقوق و مطالباتشان را می‌خواهند و خود من هم جزء آنها هستم. روند احقاق حقوق مادی همکاران بخش‌های مختلف انجمن از ماه‌ها پیش شروع شده و شخص بنده به‌طور مستمر پیگیر آن بوده‌ام.

هنرمندان و پژوهشگران و نویسندگان تئاتر دفاع مقدس و کسانی چون مالک پور حد سراج، حمیدرضا آذرنگ، محسن سلیمانی، محسن بابایی، زهرا شایان فر، جواد نوری، رضا آشفته، زهرا کولیوند، خیرالله تقیانی پور، صابر محمدی، مهرنوش نصوری، مژگان معطوفی و... از جمله همکاران گذشته انجمن تئاتر دفاع مقدس هستند که از ماه‌ها پیش و تا چند روز مانده به پایان سال همچنان نتوانسته‌اند مطالبات‌شان را دریافت کنند.

کد خبر 103369

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز