چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: هدف و فایده تاریخ از زبان طبری

1087 سال پیش و در نیمه دوم فوریه 923 میلادی (301 هجری خورشیدی) ابوجعفر محمد جریر طبری تاریخ‌نگار شهیر ایران و مولف تاریخ «اخبار الرسل و الملوک» از این دنیا رفت. اثر مهم او که در 16جلد انتشاریافته است به «تاریخ طبری» معروف است.

محمد جریر از مردم طبرستان (تپورستان = مازندران) بود که علاوه بر تاریخ اخبار الرسل و الملوک، چند تالیف و تفسیر دیگر هم دارد. وی در مقدمه تالیف بزرگ خود نوشته است: «هدف از این کار پرزحمت خبر رساندن و آگاهی دادن از حوادث ایام ملوک، پیامبران و خلیفگان از آغاز خلقت است و کارهایشان را بگویم تا کوتهی آنان روشن شود.» وی افزوده است آنچه آورده از قول راویان و ناقلان است و از او نیست و درستی آنها را جز آنچه در زمان خودش یا نزدیک به عصر خودش بوده تضمین نمی‌کند.

استادان تاریخ نگاری در کتب خود مقدمه‌ای را که طبری بر تالیف بزرگ خویش-  اخبار الرسل والملوک-  برنگاشته تفسیر کرده‌اند که هدف اصلی از وقوف بر تجربه گذشتگان (از طریق خواندن تاریخ) این است تا به همان‌گونه که طبری گفته است از کوتهی (اشتباه و غفلت) دیگران درس بگیرند و تکرار نکنند که گریزی از دادگاه «تاریخ» و مجازات ابدی آن نیست.

تیپ قزاق به قصد کودتا رهسپار تهران شد

واحدهای تیپ قزاق در این روز، 29 بهمن 1299، به قصد تصرف تهران و کودتا به سوی پایتخت به حرکت درآمدند. تیپ قزاق که آموزش نظامی روسی داشت در آن وقت در قزوین مستقر بود.

این نیرو به فرماندهی رضاخان میرپنج (سرتیپ) 5روز بعد تهران را تصرف کرد و دولت را تغییر داد و سیدضیاء طباطبایی یزدی را نخست‌وزیر کرد. این کودتا به اشاره و حمایت دولت انگلستان انجام شد که پس از سوسیالیست شدن روسیه و خروج مسکو از رقابت‌های استعماری، برای ایران و کل آسیای غربی و جنوبی نقشه‌های تازه‌ای در سر داشت.

اعلامیه تکفیر 3 میلیون هلندی!

16فوریه 1568 کلیسای کاتولیک به پشتیبانی از پادشاه وقت اسپانیا در یک اعلامیه تکفیریه 3میلیون هلندی پروتستان را متهم به الحاد کرد و سزاوار مرگ (اعدام) خواند.

این اتهام در جریان جنگ‌های هشتادساله وارد آمده بود. هلندی‌ها برای نجات خود از سلطه پادشاه کاتولیک مذهب اسپانیا، این جنگ‌ها را آغاز کرده بودند. هلند (ندرلند) اینک دارای 19 میلیون نفرجمعیت است که بیشترشان پروتستان هستند. جنگ‌های هشتادساله که به برتری اسپانیا پایان داد در سال 1568 آغاز شد و در سال 1648 پایان یافت.

سالمرگ میکل‌آنژ

میکل‌آنژ (میکلانجلو) تصویر‌نگار، پیکرساز، معمار و شاعر ایتالیایی، 18 فوریه 1564 در شهر رم دیده از جهان فروبست.

وی در سال 1475 میلادی به دنیا آمده بود. تمامی‌آثار هنری میکل‌آنژ و از اشعار او 300شعر تا به امروز باقی مانده است.

درگذشت بانی پروتستانیسم که منع طلاق و ازدواج مجدد را لغو کرد

18 فوریه سالروز فوت «مارتین لوتر» کشیش آلمانی و بانی پروتستانیسم است که در سال 1546 در سن 63 سالگی درگذشت. وی بسیاری از تشریفات کلیسای کاتولیک را زائد اعلام داشت و با اصلاحات خود پیروان فراوان یافت؛ به‌گونه‌ای که پروتستان مذهبان (پیروان آموزش‌های لوتر و کالون فرانسوی) در چند کشور و ازجمله در ایالات متحده اکثریت دارند.

یکی از اصلاحات لوتر آزادکردن ازدواج کشیش‌ها و منع بخشودن گناهان افراد از سوی کلیساها پس از اعتراف و احیانا با پرداخت پول و اعانه بود. لوتر می‌گفت: «منع ازدواج یک مرد [کشیش] و نیز نامشروع خواندن طلاق و ازدواج مجدد عملی مغایر منطق، آزادی [حق انسان] و نظم طبیعت است.

مگر می‌شود 2نفر (زن و شوهر) را که نمی‌خواهند باهم باشند مجبور به ادامه زندگی مشترک کرد؟ این اجبار نوعی مجازات بسیار شدید است و همچنین چرا باید به یک مرد که کشیش شده است تا خدمت کند و راهنمای اخلاقی مردم باشد اکیدا گفت که با غرایز طبیعی‌‌اش، در یک جنگ دائمی باشد و ازدواج نکند. غریزه زناشویی ودیعه خداوند است.»

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 101774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز