گروه بورس: به‌دنبال تعویق در زمان پرداخت سود سهام عدالت، رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد:

سود سهام عدالت بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی و صندوق‌های دیگر به‌جز لشکری قطعا از روز شنبه پرداخت خواهد شد.

به گزارش همشهری، در شرایطی که پیش از این سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده بود سود مشمولان بازنشسته سهام عدالت از روز پنجم بهمن ماه آغاز خواهد شد اما بروز مشکلات فنی در نحوه پرداخت این میزان سود باعث تعویق در پرداخت سود مشمولان و نارضایتی سهامداران شد؛

به‌طوری‌که روز گذشته(7بهمن) خبرگزاری رسمی ایران از تجمع بازنشستگان در مقابل سازمان اقتصادی و دارایی استان تهران خبر داد. این درحالی است که در طول چند روز گذشته نیز مراجعه مکرر بازنشستگان به شرکت‌های تعاونی سهامی عدالت باعث بروز اختلال در سیستم کار این شرکت‌ها و نارضایتی بازنشستگان شده بود.

در همین رابطه روز گذشته غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ از پرداخت قطعی سود سهام عدالت بازنشستگان از شنبه دهم بهمن‌ماه خبر داد و گفت: سهام عدالت بازنشستگان از روز شنبه در سراسر کشور آغاز خواهد شد و بر این اساس به هر نفر 40 هزار تومان  (یک خانواده 5نفری 200 هزار تومان) پرداخت خواهد شد.

وی در مورد نحوه پرداخت این میزان سود گفت: بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک کشاورزی و سپه سود سهام خود را دریافت کنند. کرد زنگنه تصریح کرد: بازنشستگان مشمول طرح باید به تعاونی سهام عدالت در شهرستان‌های خود مراجعه و یک فیش سه نسخه‌ای را برای مراجعه به یکی از شعب بانک‌های کشاورزی و سپه دریافت کنند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد سود سهام عدالت بازنشستگان لشکری گفت: سود سهام بازنشستگان لشکری هم تا آخر بهمن به حساب آنها واریز خواهد شد.

پرداخت سود براساس روال قانونی

سازمان خصوصی‌سازی‌ پس از انتشار مطلبی در روزنامه همشهری با عنوان «ابهام در پرداخت سود سهام عدالت»، اعلام کرد: توزیع سود سهام عدالت براساس یک روال قانونی انجام می‌شود و چگونگی تقسیم سود،

مقدار و سودی که درنهایت به‌دست مسئولان سهام عدالت می‌رسد طی این روال قانونی معلوم می‌شود. این روال قانونی آشکارا تعیین شده و در دسترس همگان است، در این رابطه آیین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت قابل اشاره است.

سازمان خصوصی‌سازی‌ در این باره اعلام کرده است: سود سهام عدالت به مشمولان سهام عدالت تعلق می‌گیرد نه آنگونه که در متن خبر اشاره شده  در حالی که مالک اصلی شرکت‌هایی که از طریق دولت در قالب سهام عدالت واگذار می‌شوند مردم هستند اما این شرکت‌ها به‌صورت اقساطی یا تخفیف به مشمولان سهام عدالت واگذار می‌شود و اقساط آنها نیز از محل سود عملکرد همین شرکت‌ها تسویه می‌شود.

به این ترتیب دولت به‌عنوان امین هم برای مردم هم برای مشمولین سهام عدالت، باید به‌گونه‌ای درخصوص سود عملکرد این شرکت‌ها مدیریت کند که حق مردم که همان وصول اقساط است رعایت شود و هم حق مشمولان سهام عدالت که همان دریافت سود است!
در ماده 6 آیین‌نامه اجرایی توزیع سود سهام عدالت آمده است که سازمان خصوصی‌سازی‌ موظف است بهای سهام واگذار شده به مشمولین سهام عدالت را متناسب با آن بخش از سود عملکرد سالانه شرکت‌ها که به سهام عدالت اختصاص می‌یابد از محل همین سود تسویه کند.

همچنین در تبصره 2 همین ماده سازمان خصوصی‌سازی‌ موظف است درصورتی‌که سود سالانه‌ای که شرکت‌ها به سهام عدالت تخصیص می‌دهند تکافوی اقساط مشمولان سهام عدالت را در همان سال ندهد بدهی مشمولان را از محل سود دریافتی سال‌های بعد تسویه کند.

کد خبر 100448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز