گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد از ابتدای سال‌جاری تاکنون 666 هزار نفر در دادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند

به گزارش همشهری، هر چند تعداد خریداران سهام در هفته گذشته با کاهش همراه بود اما آمار‌های بورس تهران نشان می‌دهد تعداد بازیگران بورس تهران رو به افزایش است به‌طوری که متوسط دفعات معاملات بورس تهران نیز به همین میزان افزایش پیدا کرده است.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد تعداد دفعات معاملات بورس تهران با 93 درصد رشد نسبت به سال گذشته از 4 هزار دفعه در هر ماه به 7 هزارو 500 معامله در سال‌جاری رسیده است. این موضوع بیانگر این است که سهامداران بیشتری نسبت به سال گذشته در دادوستد‌های بورس تهران شرکت کرده‌اند.

براساس این گزارش، از ابتدای امسال تاکنون 666 هزارو 686 سهامدار حقیقی و حقوقی اقدام به خرید و فروش سهام در بورس تهران کرده و در طول این مدت 80 میلیاردو 500 میلیون سهم خریداری کرده‌اند.

همچنین ارزش معاملات بورس تهران با رشد قابل توجهی همراه بوده و در حال حاضر به 1/17 میلیارد دلار رسیده است که این، عدد بی‌سابقه‌ای برای بورس تلقی می‌شود. پیش از این، بیشترین میزان ارزش معاملات بورس مربوط به سال گذشته بود که طی آن سهامداران در طول یکسال 14میلیارد دلار سهام مبادله کردند.

رکورد قبلی بورس تهران نیز به سال82 بازمی‌گردد که با رونق دادو ستد سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سهامداران 11میلیارد دلار سهام جا به جا کردند. همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون 49 هزار کد معاملاتی جدید در بورس تهران ایجاد شده است.

وضعیت شاخص‌ها

بورس تهران در سال‌جاری همانند سال گذشته 2 چهره متفاوت از خود نشان داد و معاملات نیمه اول سال نسبت به نیمه دوم سال از رشد بیشتری برخوردار بود؛ به‌طوری‌که شاخص بورس تهران که در ابتدای سال روی عدد 7 هزارو 966 واحد قرار داشت با 3 هزار و 807 واحد افزایش هم‌اکنون به محدوده 11 هزارو 774 واحد رسیده است که بخش عمده‌ای از این افزایش در نیمه اول سال رخ داده است.

شاخص بازده نقدی و قیمت نیز که بیانگر میزان بازده بورس تهران است از ابتدای سال تاکنون 15هزارو 787 واحد رشد کرده است.

این شاخص حتی در سال‌جاری توانست از رقم 50 هزار واحد نیز عبور کند اما آغاز رکود در نیمه دوم سال این شاخص را به محدوده 47 هزار واحد در پایان بهمن ماه رساند.
 شاخص‌های مالی و صنعت نیز از ابتدای امسال تاکنون به‌ترتیب 3 و 10هزارو 338 واحد افزایش یافته‌اند.

بازده بورس

اطلاعات بورس تهران بیانگر آن است که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس هم‌اکنون به 48‌درصد رسیده است. بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در طول چند ماه گذشته حتی از مرز 53 درصد نیز عبور کرد اما با نزول شاخص‌های بورس در نیمه دوم سال، این میزان اندکی کاهش یافت.

در همین رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امسال بازدهی بورس بیش از 45درصد و همچنین درصد نقدشوندگی سهام قابل‌قبول بود.

علی صالح آبادی در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره آخرین وضعیت سودآوری در بورس تهران گفت: خوشبختانه از ابتدای سال تا‌کنون، بازدهی بورس ما قابل‌قبول و بیش از 45درصد بود، همچنین درصد نقد شوندگی سهام امسال نیز قابل‌قبول بود.

کد خبر 101854

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز