همشهری‌آنلاین: ترور روزنامه ‌نگار که به زندگی محمد مسعود، روزنامه‌نگارمدیر مسئول روزنامه‌ روزنامه‌ مرد امروز ،می‌پردازد، توسط سید فرید قاسمی تالیف و از سوی انتشارات امرود به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین کتاب در چند بخش زندگی پرفراز و نشیب این روزنامه‌نگار نامی را روایت می‌کند. کتاب در دوبخش مطبوعاتی و غیر مطبوعاتی شکل گرفته است.

در بخش نخست تولد تا سرانجام روزنامه‌نگاری محمد مسعود را در بر دارد و  در بخش دوم سرگذشت پرفراز و فرود 32 سال از زندگی 46 ساله این روزنامه‌نگار مقتول را به گفته قاسمی به روایت - وفادارانه و جانبدارانه - یکی از نزدیکترین دوستانش - غلامحسین جوانمرد - به خواننده انتقال می‌دهد.

بخشی ازکتاب هم به انعکاس تصاویر کاریکاتورها و یا مطالب و صفحات اول برخی شماره‌های مرد امروز اختصاص دارد که در انتهای کتاب آمده است.

سید فرید قاسمی ضمن روایتی از زندگی محمد مسعود سعی کرده‌است فرازهای مهم زندگی وی را با تبیین برخی رخدادها به خواننده انتقال دهد.

به نوشته قاسمی از سپیده دم حیات مطبوعات در ایران تا 22 بهمن1326 که محمدمسعود جان باخت، 34 تن از روزنامه‌نگاران ایرانی جان بر سر قلم نهادند و محمد مسعود قربانی شماره 35 تاریخ مطبوعات ایران محسوب می‌شود.

به نوشته قاسمی درباره محمد مسعود تا کنون  آثار ارجمندی به نگارش در آمده است اما آنچه که تا کنون منتشر شده است، -جز یکی‌ دو اثر- به جی‌آنکه  به حیات اجتماعی‌اش بپردازند به حریم خصوصی او پرداخته‌اند.

به نوشته این مورخ نامدار تاریخ مطبوعات‌ «آنچه درباره مسعود نویسنده خوانده‌ایم بیشتر با داستان‌نویسی‌اش ارتباط دارد یا خاطره‌گونه‌هایی از روزگار روزنامه‌نگاری اوست و کمتر کسی به دقت و با نگاه پژوهشی حیات مطبوعاتی مسعود را با تاکید بر مرد امروز نشان داده است»

بخش اول این کتاب علاوه بر روایت سید فرید قاسمی از فراز و فرود زندگی مسعود،‌ برخی تفسیرها و زاویه‌نگاه مولف را درباره این گونه روزنامه‌نگاری بازتاب می‌دهد که از نگاه این مورخ به تاریخ مطبوعات و تجربه‌های مطبوعاتی حکایت می‌کند. نگاهی که پیش از این هم در نوشته‌ ای که قاسمی به عنوان سرمقاله برای چهارصدمین شماره مجله فیلم نوشته بود، انعکاس یافت.

قاسمی درباره  روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگارانی چون مسعود می‌نویسد: «هیچ قصدی برای دفاع از نوع روزنامه‌نگاری مسعود ندارم وهمیشه و همواره بر این باور بوده‌ وهستم که خردگرایی حرفه‌ای مطبوعاتی می‌‌تواند روزنامه‌نگاری ایران را به جایگاهی که شایستگی‌اش را دارد،برساند.اما نباید از یاد برد که روزنامه‌نگار یک سوی ماجراست. سوی دیگر نابخردانی هستند که با اعمال و رفتار خود، حرفه‌ای ها را حزبی‌نویس می‌کنند و داور را به بازی می‌کشانند و بالاخره نیز او را  به عدم می‌فرستند. مسعود هر که بود و هرچه بود، بر اثر«بند و بست» و «داد و ستد» کسانی که به ظاهر تضاد فکری، اما در باطن منافع مشترک داشتند، جان بر سر حرفه‌اش گذارد تا بار دیگر ثابت شود برای از میان برداشتن روزنامه‌نگار، دشمنان مطبوعات با هر گرایش فکری متحد می‌شوند.

سید فرید قاسمی پیش از این کتاب «روزنامه حزب خران» را از سوی همین انتشاراتی به بازار کتاب عرضه کرد.[انتشار روزنامه حزب خران]

کتاب روزنامه‌ حزب خران در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسید و چاپ سوم آن نیز به زودی به بازار کتاب عرضه خواهد شد.[چاپ نخست کتاب«روزنامه حزب خران»10 روزه تمام شد]

ترور روزنامه‌نگار؛ محمد مسعود از تولدتا «مرد امروز»: مولف: سیدفرید قاسمی/ناشر: انتشارات امرود، چاپ اول، 1388/ قطع رقعی/ قیمت3500 تومان /152 صفحه.

کد خبر 93573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز