سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب اصطلاحات صوفیان که مربوط به مولفی ناشناخته در قرن هشتم هجری‌است با تصحیح و حاشیه‌نویسی و تعلیقه‌نگاری مرضیه سلیمانی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین این کتاب که عنوان دیگر آن «مرآت العشاق» است، از جمله مفصل‌ترین و دقیق‌ترین آثار در زمینه شرح و توصیف اصطلاحات تخصصی صوفیان است که اغلب اصطلاحات مشترک در شعر و ظواهر متعارف در طریقت صوفیان را معنا کرده و توضیح داده است.

علاوه بر این‌ها مولف سعی کرده در کتاب مباحث حرف‌شناسانه، لغوی و معنی‌شناسانه‌ای در مقدمه اثر و مقدمه‌های هر بخش آمده که به نوشته مصحح نمونه آن در آثار مشابه دیده نمی‌شود.

به نوشته مصحح یکی از دلایل انتشار این گونه کتاب‌ها در دوره خود افزایش اصطلاحات صوفیان بود که سبب شد تا شیوخ و بزرگان این قوم حجم قابل توجهی از فرهنگنامه‌ها و اصطلاحنامه‌های صوفیان را عرضه کنند. اشتراک لفظی میان این اصطلاحات با مشابه‌ ادبی آن‌ها از یک سو و تمییز آن از کاربرد روزمره و متعارف از سوی دیگر باعث شد که این آثار در فهم تصوف و سیر تحول آن اهمیتی کلیدی بیابند.

کتاب مرآت العشاق یا اصطلاحات صوفیان در واقع متن رساله دانشگاهی مصحح بوده که زیر نظر دو تن از چهره‌های نامی عرصه ادب و عرفان و تصوف ، کامران فانی و فتح‌الله مجتبایی  به انجام رسیدو در سال 1379 بادرجه متماز پذیرفته شد.[گزارش همشهری‌آنلاین از نقد تازه‌ترین اثر دکتر مجتبایی]

مصحح بعد از آن هم از تدقیق در این اثر باز نایستاد و مرتبا با تحقیق و پژوهش، به بهبود متن پرداخته و ضمن یافتن نام کتاب،مقابله با نسخه مرحوم برتلس(محقق نامدار روسی) و پژوهش در مصطلحات و مفاهیم، منابع تازه‌تر را از نظر گذراند. اگر چه تمامی مساعی مصحح برای یافتن نام مولفت در عمده کتاب‌خانه‌های معتبر نسخه خطی داخل و خارج کشور هنوز به توفیقی نینجامیده و وی همچنان در پی نام مولف این کتاب معتبر و مفصل در اصطلاحنامه صوفیان است.

مصحح سعی کرده  علاوه بر مقدمه‌ای دقیق در توضیح ویژگی‌های این اثر و تلاش‌های انجام شده برای تصحیح آن، برای هر بخش تعلیقاتی مبسوط و گره‌گشا برای رمزگشایی از برخی پیچیدگی‌های متن مولف بنویسد.

ترجمه آیات قرآن،اعراب گذاری،‌مقابله با نسخه برتلس و آوردن دقیق اختلاف نسخ، جایگزین کردن متن صحیح آیات قرآن و احادیث،استخراج و ذکر اشعار و شواهد مثال مشابه برای توسّع مفهوم و فهم بهتر اصطلاحات مندرج در متن، در تعلیقات آورده شده توسط مصحح و آوردن چند گونه فهرست راهنما در انتهای کتاب(فهرست سور  و اعلام قرآنی،فهرست مدخل‌ها،فهرست احادیث و امثال عربی،فهرست اشعار فارسی و عربی، و فهرست اشخاص و فهرستی دقیق از منابع به کار رفته برای شرح و تعلیقه‌نگاری و تصحیح کتاب) از جمله  تلاش‌های ارزنده‌ای است که مصحح برای غنا بخشی به کار کتاب حاضر انجام داده است.

اصطلاحات صوفیان(مرآت عشاق):مولف:ناشناخته. مقدمه، تصحیح و تعلیقات:مرضیه سلیمانی/ناشر:انتشارات علمی و فرهنگی،چاپ اول1388،قطع وزیری با گالینگور/قیمت:11000 تومان،505 صفحه.

کد خبر 96900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز