همشهری‌آنلاین: سومین کتاب از مجموعه تاریخ ایران اوایل قرن 14 تالیف دکتر حسین آبادیان،‌با عنوان «بستر‌های تاسیس سلطنت پهلوی» از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به بازار کتاب راه یافت.

حسین آبادیان

کتاب حسین آبادیان دکتر حسین آبادیان ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: مهمترین ویژگی این اثر در این است که برای نخستین بار از اسناد وزارت دربار شاهنشاهی، وزارت جنگ، وزارت پست و تلگراف و تلفن، وزارت امور خارجه و نیز برخی مکاتبات سفارت بریتانیا و مکاتباتی از رجال سیاسی شوروی سابق به ویژه «تئودور روتشتین» در ارتباط با نحوه برخورد آنها با تحولات داخلی ایران استفاده شده است.

این کتاب که در 604 صفحه قطع وزیری تالیف شده، دوره تاریخی از 1299 خورشیدی، زمان کودتای رضا شاه ،تا سال 1304 که او بر جای احمدشاه تکیه می‌زند و سلطنت پهلوی را تاسیس می‌کند را به دقت و با ظرایف و دقایق بسیار مورد کند و کاو قرار می‌دهد.

به گفته‌آقای آبادیان این اسناد همگی در مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نگهداری می‌شوند و خوشبختانه دست‌اندرکاران و مدیران این موسسه همکاری خوبی با پژوهشگران تاریخ دارند که در این زمینه خواستار کارهای جدی و مستند هستند.

 به گفته آقای آبادیان کتاب «تاریخ سیاسی ایران معاصر؛ بسترهای تأسیس سلطنت پهلوی» ادامه دو تحقیقی است که پیشتر با عناوین «بحران مشروطیت در ایران» و «ایران از سقوط مشروطه تا کودتای سوم اسفند» به رشته تحریر درآمده و توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به چاپ رسیده بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی چند مدتی است که تمرکزی جدی را روی انتشار آثاری درباره دوره پهلوی اول سامان داده است که علاوه بر تالیفات آقای آبادیان باید به آثاری از دکتر مجد هم اشاره کرد که تالیفاتش بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا در دوره مورد نظر استوار است.

روزشمار تاریخ معاصر ایران که جلد‌های اول تا سوم آن هم به سال‌های 1299 تا 1301 اختصاص دارد از جمله آثار مهم و قابل‌اعتنای این موسسه به شمار می‌رود که باز هم دوره پهلوی اول را به شکلی ریز و روزشمار و دقیق آورده است.

more  انتشار سومین جلد از روزشمار تاریخ معاصر ایران

کد خبر 130869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز