شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری نهمین دوره انتخابات مجلس؛ کتاب رجال پارلمانی ایران؛ از مشروطه تا انقلاب اسلامی که شرح حال و سرگذشت 1793 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی در 24 دورة قانونگذاری و همچنین شرح حال سناتورها است به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری آنلاین، این اثر که با تالیف منوچهر نظری از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به بازار کتاب عرضه شده است
نخستین اثری است که به صورت دقیق و کامل و براساس اسناد معتبر تاریخی و سایر منابع مکتوب، بدون اعمال نظر شخصی در زمینه رجال پارلمانی منتشر شده است و در آن زندگی نمایندگان از سال 1285 لغایت 1357 خورشیدی و شرح حال سناتورها در هفت دورة مجلس سنا از سال 1328 لغایت 1357 خورشیدی آمده است.

خواننده با خواندن سرگذشت رجال پارلمانی در خواهد یافت که پس از انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس در ایران و تدوین قانون اساسی که اصل حاکمیت ملی و حق مشارکت همۀ افراد جامعه را بر سرنوشت خود رقم زد، چه افراد و گروههای اجتماعی از قدرت سیاسی و قانونگذاری برخوردار بوده و در انجام وظایف نمایندگی و وضع قوانین و توسعه و استقلال کشور تا چه اندازه موفق بوده اند.

علاوه بر این، مطالعه درخصوص شرح حال نمایندگان مجلس، مخاطبان را به ترکیب طبقاتی، وضعیت تحصیلات، گروههای سنی و مشاغل نمایندگان و همچنین منشأ اجتماعی آنها آشنا ساخته و میزان مشارکت گرایشهای سیاسی و گروهها و طبقات مختلف جامعه را در امر قانونگذاری و ادارة کشور نمایان می سازد.
از موارد قابل ذکر درخصوص این کتاب می توان به نکات زیر اشاره کرد:
1. طبق بررسی های به عمل آمده و با توجه به منابع موجود، این کتاب، تنها کتاب جامع و تخصصی است که تاکنون درخصوص شرح حال و زندگینامة نمایندگان مجلس شورای ملی و سنا، به رشتة تحریر درآمده است.

2. در این کتاب برای نخستینبار، شرح حال 1793 نفر و همچنین تصاویر 1431 نفر از نمایندگان مجلس شورای ملی و سنا، در یک مجموعه به چاپ رسیده که بیش از 700 قطعه از این تصاویر برای اولین بار به رؤیت خوانندگان میرسد.

3. در این کتاب، حدود 4000 اعتبارنامه و600 پروندة پرسنلی نمایندگان مجلس شورای ملی، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
4. شیوۀ تنظیم این کتاب با توجه به نام نمایندگان به صورت الفبایی و با استفاده از منابع مرجع و مستند مشاهیر صورت گرفته است.

5. برای سهولت تحقیق، نام تمامی حوزه های انتخابیه و همچنین اسامی نمایندگان دوره های مختلف، براساس حوزة انتخابیه، استخراج و به صورت مستقل در انتهای کتاب درج شده است.

6. تاریخ‌های موجود در کتاب با فرمت خورشیدی درج شده و در موارد استثنایی، تاریخهای قمری و یا میلادی صراحتاً مشخص شده اند.

7. دراین کتاب، اسامی شهرها و حوزه های انتخابیه، عناوین مشاغل و سمتها و همچنین نام ادارات، سازمانها و وزارتخانه‌ها، به همان نامی ذکر گردید که که در آن مقطع تاریخی استعمال می شد.

کتاب همانند سایر آثار مرجعی که از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است، در هیاتی شکیل و البته با حروفچینی و صفحه‌آرایی مناسب عرضه شده است و طبیعی است که علاوه بر کار و تلاش مولف و سهم ناشر دسته بندی و فرم ارائه کار انکار ناشدنی است.

« رجال پارلمانی ایران؛از مشروطه تا انقلاب اسلامی» :مولف منوچهرنظری/ ناشر:انتشارات فرهنگ معاصر؛ چاپ اول 1390/ قطع وزیری جلد سخت با روکش و 700 عکس / 26000 تومان .109 صفحه.  

کد خبر 161679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز