شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: "دور تانزدیک" تازه‌ترین ساخته هوشنگ کامکار، آهنگساز نامی با صدای احمدرضا احمدی و همراهی گروه کامکارها است که به بازار موسیقی عرضه شده است

هوشنگ کامکار در گفت و گویی با همشهری‌آنلاین این اثر را کاری در سبک موسیقی ملی ایران عنوان کرده و گفت: دور تا نزدیک برای سازهای ارکستر سمفونیک،سازهای ایرانی،آواز و گروه کر و با ملودی‌هایی مناسب مضامین اشعار دوره‌های مختلف تصنیف شده است.

وی در این اثر از شعر معروف«ایوان مدائن»  کارش را شروع کرده است و سپس به سراغ اشعاری از حافظ، نیمایوشیج و احمدرضا احمدی رفت که  به گفته کامکار، فضای کار به گونه‌ای است که :«موسیقی نیز مطابق با شیوه‌ی انتخاب شاعران نامدار این مجموعه  ابتدا از سادگی بافت و هارمونی و ارکستراسیون و نیز گردش ملودی‌ها به ترتیب، ظاهری نسبتا پیچیده‌تر با درون ساده پیدا می‌کنند.

کامکار در پاسخ به این سوال که شعر ایوان مدائن خاقانی از جمله اشعار با وزنی پیچیده است که کمتر موزیسینی به سراغ‌‌ آن می‌رود و شما چگونه چنین شعری را انتخاب کردید گفت:شعر خاقانی شعری ناب و البته عبرت‌آموز است که همچنانکه گفتید، بافتی پیچیده دارد به همین دلیل برای من آسان نبود که روی این قصیده زیبا و عمیق کاری بنویسم،‌ که فضا و احساس شاعر و رمز و راز گذشته‌های دور را با اصوات به تصویر بکشد،اما عمق این شعر همه‌گاه مرا به خود دعوت می‌کرد و در نهایت با کمک تصور خود در این جهت قطعه‌ای را ساختم که در آن ارکستراسیون نازک و سازهای ایرانی ،‌هر کدام با رنگی جداگانه ،‌خصوصا ساز عود، اصوات بم گروه کر مردان و سازهای کوبه‌ای در این قطعه به کار گرفته شدند تا بتوانند تصاویر صوتی مناسبی را بیان کنند.

کامکار درباره قطعه دوم که عهد شباب نام دارد گفت: در این قطعه به دیوان حافظ فالی زدم وآمد:«این خرقه که من دارم در رهن شراب اولی» موسیقی زیبای بیرونی و درونی آن خصوصا تکرار ردیف اولی نظرم را جلب نمود و سعی کردم با موسیقی و نوع خاص ملودی‌ها و ریتم کوبه‌ای‌ها، عرفان عاشقانه‌ی حافظ را بگونه‌ای بیان کنم.

مهتاب سومین قطعه‌ی این اثر است که به گفته کامکار در آن سعی شده با رنگ‌آمیزی سازها و فضاسازی‌های مناسب مضامین و تصاویر ساده و روستایی شعر بیان شده و در ضمن در این قطعه که روی شعر معروف نیما ساخته شده است، و از نظر فرم،‌ارکستراسیون و هارمونی با قطعات پیشین تفاوت دارد و جمله‌بندی‌های ملودیکش نیز متفاوت است.

کامکار درباره قطعه در کمین اندوه که روی شعری از احمد رضا احمدی ساخته شد گفت:در این قطعه نیز تا اندازه‌ای فرم و هارمونی، ارکستراسیون وگردش ملودی‌ها با قطعات قبلی تفاوت دارد. جمله بندی‌ها نسبتا نامتقارن غیر سنتی مطابق با کوتاه و بلندی مصرع‌ها تغییر می‌کند و مدولاسیون‌های فراوانی دارد که در آن سعی شده است بیان تصاویر صوتی تا حدی هماهنگ با شعر ارائه شود.

کد خبر 92513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز