دوشنبه ۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

نگار پدرام: هفته پیش گروه مهر به سرپرستی ناصر ایزدی، کنسرتی در تالار وحدت برگزار کرد که با استقبال دوستداران موسیقی سنتی مواجه شد.

گروه موسیقی مهر از سال 1373 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر 25 نوازنده سازهای ایرانی و غیرایرانی دارد. ایزدی نزد علیرضا مشایخی، زیدالله طلوعی، محمدرضا لطفی، محمد فیروزی، اردشیر و بیژن کامکار و... نوازندگی سازهای تار، سه تار، عود، کمانچه و دف را آموخته اما با ساز تخصصی تار گروه مهر را همراهی می‌کند.

  • چه نیازی باعث شد که سازهای ایرانی و غیرایرانی را در گروه مهر کنار هم قرار دهید؟

به‌دلیل ساختار جدید آهنگ‌ها، نحوه تنظیم و ارکستراسیون و همچنین رنگ‌آمیزی، لزوم به‌کارگیری سازهای جدید کاملاً احساس می‌شد. به همین دلیل در حال حاضر سازهای غیرایرانی( سازهای ویلن، ویلن آلتو، پیانو و فلوت) را در گروه‌مان داریم و تار، تارباس، رباب، عود، کمانچه، نی، تنبک، کوزه و دهل نیز سازهای ایرانی گروه است. البته برای نواختن برخی آهنگ‌ها از سازهای ایرانی و برای بقیه از سازهای ارکسترال غربی نیز در کنار سازهای ایرانی استفاده می‌کنیم.

  • با توجه به ترکیب بندی سازهای گروه، موسیقی شما چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با موسیقی تلفیقی دارد؟

موسیقی ما در حقیقت موسیقی ایرانی است که گاه در آن از سازهای غیرایرانی هم استفاده می‌شود، به شرط آنکه این سازها با موسیقی ایرانی همخوانی داشته باشند. به‌عنوان مثال ما برای کنسرت‌هایمان از پیانویی استفاده می‌کنیم که کوک ایرانی دارد.

  • چرا در کنسرت‌هایتان تنها از آثار خودتان استفاده می‌کنید؟

 فکر می‌کنم تنوع در موسیقی ایرانی بسیار کم شده و همه شبیه هم کار می‌کنند. به همین دلیل سعی می‌کنم مخاطبان خودم را پیدا کنم. البته تعصب ندارم که قطعات استادان موسیقی را کار نکنم اما ترجیح می‌دهم فعلا به تکرار کارهای گذشته نپردازم؛ به همین دلیل در آخرین اجرایمان که تمرینات آن 2سال طول کشید، 6تصنیف و 3قطعه بدون کلام داشتیم که براساس اشعاری از رهی، شفیعی کدکنی و صابر امامی، م. آزاد و مولانا ساخته شده بود و در دو قسمت آواز بیات اصفهان و دستگاه همایون و نغمه دشتی و دستگاه شور اجرا شد.

  • با توجه به انتخاب سازها و اشعار، هیچ‌گاه به فکر موسیقی تلفیقی نبوده‌اید؟

ما سعی داریم بیان جدیدی از موسیقی ایرانی داشته باشیم. در حقیقت ما در زمینه موسیقی کار می‌کنیم که در ردیف موسیقی دستگاهی ایران ریشه دارد اما هر جا نیاز باشد از رنگ صدای غیرایرانی هم در آن استفاده می‌شود. در مجموع همه چیز را در خدمت موسیقی ایرانی می‌خواهیم.من موسیقی تلفیقی را خیلی دوست دارم اما فعلا به فضای کار ما نمی‌خورد. امیدوارم در برنامه‌های بعدی بتوانیم در زمینه موسیقی تلفیقی هم فعالیت کنیم.

کد خبر 88517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز