جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

گروه سیاسی: روز پنجم رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد در مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد

که نمایندگان مجلس هشتم صبح یک روز پنجشنبه بهارستان را ساعتی پیش از روزهای کاری معمول تجربه می‌کردند.[آشنایی با کابینه دهم]

بررسی صلاحیت 2 گزینه باقیمانده وزارت، سخنرانی نهایی رئیس‌جمهوری و رای‌گیری از نمایندگان، دستور کار این جلسه فوق‌العاده خانه ملت بود؛ جلسه‌ای که در آن نمایندگان سعی کردند تا حد امکان به گزینه‌های پیشنهادی احمدی‌نژاد اعتماد کنند.

در این جلسه که 7:50 صبح با حضور 215 نماینده آغاز شد، ابتدا نام مسعود میرکاظمی از بلندگوهای صحن علنی اعلام شد تا مخالفان و موافقان تصدی او بر وزارت نفت پشت تریبون بروند.

یکی از نمایندگان مخالف تصدی وزارت نفت توسط میرکاظمی، حمیدرضا کاتوزیان  بود. رئیس کمیسیون انرژی مجلس  با بیان اینکه میرکاظمی اساسا تخصص و تجربه مرتبط با صنعت نفت و گاز را ندارد، یادآوری کرد که وزیر نفت ایران چندروز دیگر باید به تنهایی در اجلاس اوپک از منافع کشور حمایت کند.

بهروز جعفری نماینده سمیرم و سید علی ادیانی نماینده قائم‌شهر نیز از نمایندگانی بودند که از میرکاظمی دفاع کردند تا نوبت سخنرانی این وزیر پیشنهادی وزارت نفت برسد. آخرین گزینه وزارت که فرصت داشت تا پس از سخنرانی مخالفان و موافقان خود، در دومین پنجشنبه شهریور، از صحن مجلس وزیر بیرون بیاید، محمد علی آبادی بود. احمدی‌نژاد رئیس سازمان تربیت بدنی دولت نهم را برای تصدی وزارت نیرو در دولت دهم معرفی کرده بود.

باید شهادت بدهم

احمدی‌نژاد در فرصتی که با اهدای زمان از سوی نمایندگان موافق با وزیران پیشنهادی در روزهای گذشته، بیش از یک ساعت بود، به بررسی پنج روزه گزینه‌های پیشنهادی‌اش در مجلس اشاره کرد و گفت: صحنه‌هایی که در چهار، پنج روز پیش اتفاق افتاد شاید پس از انقلاب این مقدار اختصاص وقت برای کابینه بی‌سابقه یا کم‌سابقه باشد که نشان‌دهنده چند ویژگی و چند پیام است.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: باید شهادت دهم که بحث‌ها دلسوزانه بود و همه از صمیم قلب برای کشور، بهتر شدن کارها، اصلاح امور، تلاش و فعالیت کردند. او اظهار کرد: بحث‌ها کاملاً آزادانه بود و شاید کمتر در دنیا اتفاق بیفتد که رسانه ملی به‌طور کامل بحث رسیدگی به کابینه را به‌طور مستقیم پخش کند.

تراز جدید دمکراسی

احمدی‌نژاد صحنه چهار، پنج روز گذشته را نشانه دمکراسی حقیقی در ایران دانست و افزود: این صحنه نشان داد واقعاً نظر مردم، نمایندگان آنان و نظر برآمده از آرای مردم مطرح است.

او تاکید کرد: رئیس‌جمهور منتخب مردم، وزرایش را آزادانه انتخاب و به مجلس معرفی کرد و مجلس نیز آزادانه آن را بررسی و چکش کاری کرد و همه مسائل را زیر ذره بین گذاشت و به فضل الهی آزادانه تصمیم خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری گفت: این تراز جدیدی از دمکراسی و الگویی جدید در جهان است که به آن افتخار می‌کنیم.

برادری با مجلس

رئیس‌جمهوری خطاب به نمایندگان گفت: دیدید وزرا آمدند، مانند خودتان هستند، مردمی، پاک، انقلابی، مومن، پرتلاش و دلسوز، مانند نمایندگان مجلس از یک جنس هستند، برآمده از متن مردم، برای مردم، در خدمت انقلاب و در خدمت مردم و کشور. احمدی‌نژاد با بیان اینکه «من در این دوره به تجربیات جدیدی رسیدم» تاکید کرد: البته ما در خدمت هیأت رئیسه مجلس هستیم، برادریم، برنامه‌ریزی و تنظیم می‌کنیم و ان‌شاء‌الله کارها را جلو خواهیم برد.

یک پیشنهاد دیگر

او گفت:‌ من به‌نظرم رسید ماهی یک بار واقعا همه با هم بنشینیم و بدون دوربین‌ها کارهای مشترکی را که داریم چه در مناطق و چه در حوزه‌ها و کلان کشور بررسی و حل کنیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: پیشنهاد من این است که هر دو هفته یکبار وقتی تنظیم کنیم هیأت رئیسه مجلس هم کمک کند، همه وزیران کابینه و معاونان رئیس‌جمهور به مجلس بروند و در صحن با نمایندگان درباره مشکلات مراکز مختلف و مسائل کلان کشور گفت‌وگو کنند، کاری که به‌عهده مجلس است، مجلس انجام دهد و کاری که به‌عهده دولت است، دولت انجام دهد. 

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: نخستین جلسه هیأت دولت برای تبرک یکشنبه شب در مشهد مقدس و در جوار بارگاه حضرت امام رضا(ع) برگزار می‌شود؛ از همه نمایندگان دعوت می‌کنیم در این جلسه حضور یابند.

مشت محکمی در دهان مستکبران

وی گفت: شنیده‌ام بعضی دوستان می‌خواهند نمره دولت را 20 بدهند، تشکر می‌کنم اما در این معادلات 21 هم می‌شود داد. رئیس‌جمهور گفت: اگر وزیری به‌نظر عزیزی ضعیف آمد نظر وی محترم است اما شما و من دست به دست هم می‌دهیم و کمک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اگر وزیری در کابینه ضعیف باشد بعدا تقویتش کردیم و چنانچه مشکلی پیش آمد به نظام و وجهه و اقتدار ملت ایران خدشه‌ای وارد نمی‌شود. احمدی‌نژاد گفت: رای یکپارچه 21 نفری به کابینه کام ملت و رهبری را شیرین می‌کند و مشت محکمی در دهان مستکبران و بدخواهان ملت ایران خواهد بود.

رأی‌گیری در دالان سبز

پس از سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس مجلس از نمایندگان دولت و وزیران پیشنهادی خواست تا صحن مجلس را ترک کنند. لاریجانی خطاب به فاطمه آجرلو، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی که به‌عنوان وزیر رفاه نیز معرفی شده بود، از او خواست که پس از اینکه رای داد، بیرون صحن به همراهان دولتی‌اش  بپیوندد. نمایندگان که 21 رای با 3 عبارت موافق، مخالف و ممتنع در دست داشتند، برگه هر وزارتخانه را جدا کردند.

کارت‏های اخذ رای همچون دوره گذشته چند رنگ نبود و برای هر وزیر به هر نماینده مجلس یک کارت ارائه شده بود که روی آن می‏توانستند یکی از گزینه‌های موافق، مخالف یا ممتنع را مشخص کنند.

شیوه اخذ رای این‌بار البته نسبت به جلسات رای اعتماد در مجالس و دولت‌های گذشته تغییر کرده بود. این بار به جای آنکه گلدان اخذ رای در میان صندلی‏ها توزیع شود، گلدان‌ها در دالان سبزی روبه‌روی هیات رئیسه مجلس و زیر تصاویر شهدای مجلس و درست زیر عکس شهید مدرس قرار داده شده بود.

3 وزیر باقی ماندند

در پایان این رای‌گیری رئیس مجلس نتیجه شمارش را رسما اعلام کرد. براساس اعلام علی لاریجانی، 18 وزیر اعتماد نمایندگان را به‌خود جلب کردند، اما سوسن کشاورز، فاطمه آجرلو و محمد علی‌آبادی از ورود به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، رفاه، و نیرو بازماندند.

در این میان احمد وحیدی، گزینه پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با 227 موافق، سیدمرتضی بختیاری، وزیر پیشنهادی دادگستری، 225 موافق، و پس از آن سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با 224 موافق، به‌ترتیب بیشترین آرای موافق را به‌خود اختصاص دادند.

رسانه‌ها بحث را تمام کنند

پس از پایان رای‌گیری رئیس میزبانان و میهمانان مجلس در کنفرانس مشترک خبری، شرکت کردند. تریبون مشترک علی لاریجانی و محمود احمدی‌نژاد درست جایی قرار داشت که روی دیوار پشت سر این دو رئیس قوه، این آیه از قرآن نوشته شده بود: فبشر عبادی الذین یسمعون القول فیتبعون احسنه. لاریجانی در این برنامه خبری از پیشنهاد احمدی‌نژاد برای همگرایی بیشتر قوا استقبال کرد.

احمدی‌نژاد نیز از آغاز دوره‌ای جدید برای خدمت رسانی خبر داد. او درباره انتقاد از عملکرد گذشته برخی وزیران نیز موضع گرفت. احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری که نظر وی را درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره تخلفات وزیر راه پرسید، گفت: فضای مجلس فضای همگرایی است و نمایندگان آزادند که مسائل خود را مطرح کنند اما رسانه‌ها باید توجه داشته باشند که چنین بحث‌هایی را با توجه به رأی اعتماد وزرا تمام کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه در بررسی برنامه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی هیچ نماینده‌ای در مخالفت با وی سخن نگفت، تاکید کرد: وزیر اقتصاد هیچ مخالفی نداشت در حالی که اگر مشکلی در بخش اقتصادی وجود داشت حتما نمایندگان وزیر مربوطه را نقد می‌کردند.

وزرای پیشنهادی

موافق

مخالف

ممتنع

آموزش و پرورش 49  209 28

ارتباطات و فناوری اطلاعات

197 62 27
اطلاعات 194 67 25
اموراقتصادی و دارایی 224 41 21
امورخارجه 173 79 34
بازرگانی 158 91 37

بهداشت، درمان وآموزش پزشکی

175 82 29
تعاون  163 83 37
جهاد کشاورزی 200 54 32

 دادگستری

225 36 23
دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 227 54 5

راه و ترابری

167 83 33

رفاه و تامین اجتماعی

76 181 29
صنایع و معادن 153 103 27
علوم، تحقیقات و فناوری 186 75 25
فرهنگ و ارشاد اسلامی  194 61 31
کار و امور اجتماعی 193    63  30
کشور 182    75 25
مسکن و شهرسازی  219 40 27
نفت 147 117 19
نیرو  137 117 32

کد خبر 89521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز