چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

گروه سیاسی: جلسه دیروز هیات دولت دهم اگرچه پس از انتظار دو ساعته خبرنگاران در آفتاب ظهر آخرین چهارشنبه تابستان، به پایان رسید

اما از وزیران و معاونان و مشاوران خبرساز دولت دوم محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران خبری نشد.

در این جلسه که رئیس‌جمهوری آن را اداره می‌کرد، محمدرضا رحیمی صندلی تازه‌ای در جلسه هیات دولت یافته بود. معاون اول جدید رئیس‌جمهوری، سمت راست احمدی‌نژاد، اما اسفندیار رحیم‌مشایی معاون اول چند روزه دولت دهم و رئیس‌دفتر کنونی رئیس‌جمهوری سمت چپ احمدی‌نژاد نشسته بودند.

به گزارش خبرنگار همشهری، پس از آنکه جلسه تمام شد، اگرچه مشایی و رحیمی در جمع خبرنگاران حضور نیافتند، اما نام آنها در میان سؤالات خبرنگاران حاضر بود

براساس شایسته‌سالاری

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر‌کار که پیش از این رئیس‌دفتر احمدی‌نژاد در دولت نهم بود و صندلی سمت چپ احمدی‌نژاد را تجربه نکرد، به خبرنگاران گفت: باید حداکثر هماهنگی بین اعضای دولت برقرار باشد تا اهداف آن محقق شود.

شیخ‌الاسلامی که همزمان دستیار ویژه‌ رئیس‌جمهور درسازماندهی منابع انسانی نیز هست، در پاسخ به سؤالی درباره رویکردهای دولت دهم در انتصابات و برخی شائبه‌ها درخصوص عملکرد آن اظهار کرد: اصل در این دولت بر شایسته‌سالاری است.

همه‌ افرادی که دارای شرایط لازم و صلاحیت کافی برای تصدی مسئولیت باشند مورد ارزیابی قرار گرفته و بر مناصب مختلف به‌ترتیب اولویت‌های مطرح منصوب می‌شوند. او ادامه داد:‌ اینکه گفته می‌شود از طیف خاصی هستند را قبول ندارم و چنین برداشتی از مسئله ندارم.

حول محور مشایی و رحیمی

خبرنگاری پرسید: انتصابات حول محور آقای مشایی و رحیمی صورت می‌گیرد؟
شیخ‌الاسلامی نیز پاسخ داد: آقای رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور و آقای مشایی رئیس دفتر ایشان هستند؛ لذا نفس هماهنگی موضوع بدی نیست و باید در تمامی ارکان دولت برقرار باشد.

وی تاکید کرد: شائبه طیف‌بندی را قبول ندارم و فکر نمی‌کنم چنین چیزی صحت داشته باشد، فکر می‌کنم یک مقدار پرداخت سیاسی به مطلب داده شده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در سازماندهی منابع انسانی، دولت را یک کل واحد توصیف کرد و گفت: در ترکیب و چینش اعضای دولت حداکثر هماهنگی بین افراد رعایت می‌شود تا اهداف مشترک تحقق بخشیده شود؛‌ لذا هرگونه تشتت بین اعضای دولت چیز مطلوبی نیست و باعث عدم‌موفقیت دولت می‌شود.

تقلید از یک مرجع کفایت می‌کند

مشاور رئیس‌جمهوری در امور روحانیون نیز با بیان اینکه این سمت او در دولت دهم هم تداوم دارد، در پاسخ به پرسشی درباره موضع‌گیری برخی مراجع نسبت به معرفی زنان برای وزارت، افزود: علما و بزرگان نظرات شریف خود را در قالب فتوا بیان می‌کنند و بین مراجع به خاطر تعدد آرا اختلاف نظرهایی وجود دارد که این مسئله در فقه شیعه با بحث تقلید حل شده است.

سقای بی‌ریا ادامه داد: چیزی که مراجع عظام از جامعه توقع دارند این نیست که به فتوای آنها عمل شود، بلکه توقع آن است در مورد مسائلی که اختلاف وجود ندارد خلاف آن عمل نشود، اما در مورد مسائل اختلافی استناد عمل گروهی از مسلمانان به فتوای یک مرجع کفایت می‌کند.

می‌توانند اظهار نظر کنند

ناصر سقای بی‌ریا همچنین با تاکید بر اینکه فقها می‌توانند در همه امور اظهار نظر کنند و کسی نمی‌تواند بگوید چرا این اظهار نظر صورت گرفته، تصریح کرد: نظرات دیگری نیز در کنار این نظرها وجود دارد، ضمن اینکه ما دارای قانون و سلسله‌مراتب نیز هستیم، اما مسئله مهم در این میان این است که به کسانی که در سطوح عالی فتوا صادر می‌کنند احترام بگذاریم و به نصایحشان اگر تعارضی نباشد، عمل کنیم.

تغییر جدی نداریم

اما وزیر جدید دفاع که در حاشیه‌ جلسه‌ هیات دولت به جمع خبرنگاران آمد، در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره خبر تغییرات گسترده در وزارت دفاع گفت: ما برنامه‌ای برای تغییرات جدی در وزارت دفاع نداریم. خبرنگار همشهری همچنین با بیان اینکه ماه‌هاست از تحویل یا عدم‌تحویل سامانه دفاعی اس300 که ایران از دولت روسیه خریداری کرده، منتشر نشده است، آخرین خبر را در این باره از احمد وحیدی خواست. وحیدی پاسخ داد: به موقع در این ارتباط اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

محرمانه است

وزیر دفاع در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وزارت دفاع در حوزه هوا‌فضا نیز گفت: بخشی از برنامه‌ها را نمی‌توانیم علنی بگوییم و محرمانه است؛ محصولات و کارهای جدیدی تولید و انجام می‌شود که به موقع درباره آنها اطلاع رسانی می‌شود.

وحیدی همچنین در پاسخ به اینکه «هفته گذشته گفته بودید قصد دارید خبر خوشی بدهید» اظهار کرد: ما همیشه خبر خوش داریم؛ چنان‌که محصولات جدیدمان را که یک به یک تولید می‌شود به مردم اعلام می‌کنیم. وزیر دفاع در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود هفته‌ گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین وارد حریم هوایی ایران شده است، گفت: من چنین خبری ندارم.

تغییرات در وزارت ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیروز خبر داد: برگزاری جلسه هیات نظارت بر مطبوعات ـ که به‌دلیل تغییر و تحولاتی انجام شده یک هفته‌ تعطیل شده بود ـ از هفته‌ آینده تشکیل می‌شود و دستور کار آن مشخص است.

سیدمحمد حسینی در پاسخ به سؤالی در مورد تغییرات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبیعی است که تغییراتی خواهیم داشت؛ مثلا رئیس سازمان اوقاف حجت‌الاسلام والمسلمین مصلحی بودند و هم‌اکنون در سمت وزارت اطلاعات مشغول به کار هستند، باید فرد جدیدی برای این سمت انتخاب شود.

قانون مطبوعات باید اصلاح شود

وی همچنین در مورد مطبوعات گفت: قانون مطبوعاتی که اکنون وجود دارد مربوط به مجلس پنجم است و باید اصلاحاتی صورت بگیرد.

حسینی با بیان اینکه نظام جامع رسانه‌ای باید تدوین شود و مقدمات کار آن در وزارت ارشاد انجام شده است ادامه داد: باید به سمتی برویم که مطبوعات، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها تکلیف خود را بدانند و وضعیت در این ارتباط روشن و شفاف باشد.

مسئله فلسطین، مهم‌ترین مسئله بشریت امروز

رئیس‌جمهوری گفت: روز قدس روزی است که ملت ایران یکبار دیگر بالندگی، زنده و پیشتاز بودن و نگاه انسانی به مسائل جهانی را با حضور پرشور در خیابان‌ها به رخ جهانیان خواهد کشید.

به گزارش مهر، محمود احمدی‌‌نژاد ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت، مسئله فلسطین را مهم‌ترین مسئله بشریت امروز دانست و گفت: مسئله فلسطین و قدس مسئله یک سرزمین، یک قشر خاص و حتی مسلمانان نیست، فلسطین متعلق به تمام جامعه بشری است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ریشه همه مشکلات امروز جامعه بشری را می‌توان به خوبی در ماجرای فلسطین مشاهده کرد، اظهار داشت: فلسطین در حقیقت به آیینه‌ای تبدیل شده که تمام عوامل اصلی مشکلات امروز جامعه بشری در آنجا به خوبی دیده می‌شود. وی با بیان اینکه روز قدس در ایران اسلامی هر سال پرشور‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود، تصریح کرد: مطمئن هستم روز قدس امسال نیز بهتر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه حضور ملت ایران در صحنه‌های مختلف از جمله روز قدس موجب دلگرمی همه ملت‌های جهان است، اظهار داشت: حضور پرشور ملت ایران در روز قدس، موجب حفظ و احیای شعار قدس می‌شود و از سوی دیگر استحکام هر چه بیشتر ملت ایران را هم در پی دارد.

کد خبر 90697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز