سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ملاتونین هورمونی است که در غده صنوبری (پینه‌آل)، غده کوچکی در مغز، تولید می‌شود

و به تنظیم چرخه خواب و بیداری در بدن کمک می‌کند. مقادیر بسیار کمی از ملاتونین در غذاهایی مانند گوشت‌ها،‌ حبوبات، میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. ملاتونین همچنین به صورت مکمل غذایی هم در بازار وجود دارد، هر چند ارزش تغدیه‌ای شناخته‌شده‌ای ندارد.

نقش ملاتونین طبیعی در بدن

 بدن شما دارای ساعت درونی خاص خودش است که به تنظیم چرخه طبیعی ساعات خواب و بیداری کمک (ریتم سیرکادین) کمک می‌کند و این کنترل تاحدی به تولید ملاتونین بستگی دارد.[مفاهیم: ساعت بدن چیست؟]

تولید ملاتونین طبیعی بدن تا حدی به نور بستگی دارد. تولید ملاتونین، در حین روزهای کوتاه ماه‌های زمستان ممکن است زودتر،‌ یا در اغلب موارد دیرتر شرع شود. این تغییر ریتم ترشح ملاتونین در بدن ممکن است در ایجاد علائم "بیماری خلقی فصلی" (SAD) یا افسردگی زمستانی نقش داشته باشد.

 میزان طبیعی ملاتونین با افزایش سن به تدریج کاهش پیدا می‌کند. در برخی از سالمندان ممکن است تولید ملاتونین به حد ناچیزی برسد یا اصولا قطع شود.

ملاتونین به عنوان مکمل غذایی

 مکمل‌های غذایی ملاتونین گاهی برای درمان جت‌زدگی یا بی‌خوابی به کار می‌روند.
 دانشمندان همچنین در حال تحقیق در مورد سایر کاربردهای احتمالی موثر ملاتونین هستند، از جمله:

  • درمان اختلال خلقی فصلی (SAD).
  • کمک به تنظیم خواب افرادی که در شیفت‌های عصر یا شب کار می‌کنند.
  •  پیشگیری یا کاهش مشکلات خواب یا گیجی پس از جراحی.
  •  کاهش سردردهای مزمن خوشه‌ای.

 همچنین شواهدی مقدماتی وجود دارد که مصرف ملاتونین به عنوان مکمل غذایی، ممکن است انتشار سرطان را به متوقف کند یا به تاخیر بیندازد، دستگاه ایمنی را تقویت کند، و فرآیند پیری را کند کند. ثابت‌شدن تاثیر ملاتونین در این موارد نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

 ملاتوین همچنین از لحاظ درمان مشکلات خواب در افراد نابینا مورد بررسی قرار گرفته است. افراد نابینا که ادراکی از نور ندارند، ممکن است دچار مشکلات خواب شوند، مثلا در طول روز بخوابند و شب‌ها بیدار بمانند.

 ایمنی و احتیاطات

 مکمل‌های غذای ملاتونین در دوزهای کم به صورت کوتاه‌مدت و درازمدت بی‌خطر هستند. اما باید در مورد مصرف آنها با پزشک‌تان مشورت کنید.

 کودکان، زنان باردار و شیرده نباید بدون تایید پزشک از ملاتونین به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند.

 اگر هنگام مصرف ملاتونین خواب‌آلوده می‌شوید، در مدت دریافت آن از کار با ماشین‌های دقیق پرهیز کنید.

 عارضه جانبی اصلی که اغلب افراد هنگام ملاتونین تجربه می‌کنند، خواب‌آلودگی است، که بعد از قطع مصرف دارو برطرف می‌شود. سایر عوارض جانبی برگشت‌پذیر این دارو اینها هستند:

  •  تغییرات در عروق خونی که ممکن است بر جریان خون تاثیر بگذارد.
  •  پایین‌آوردن درجه حرارت بدن (هیپوترمی).
  • سردرد.
  •  ضعف صبحگاهی.
  • رویاهای واضح.


 در صورتی که ملاتونین مصرف می‌کنید، در هنگام مراجعه پزشکی آن را با دکترتان در میان بگذارید.

دوز مصرفی

 ملاتونین در بزرگسالان با دوزهای متفاوت از 0.2 تا 20 میلی‌گرم بسته به دلیل استفاده آن مصرف می‌شود. دوز توصیه‌شده معمولا 0.5 میلی‌گرم است. دوز مناسب ملاتونین از فردی به فرد دیگر تفاوت زیادی می کند. اگر مشکل به خواب رفتن یا در خواب ماندن دارید،‌ می‌توانید در مورد دوز مناسب با دکترتان مشورت کنید.

WebMD

کد خبر 88670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز