همشهری آنلاین: گاردین نوشت عده‌ای از خبرنگاران روپرت مرداک به ارتباطات تلفنی مردم انگلیس گوش داده‌اند

روزنامه گاردین امروز در گزارش مفصلی، اقدامات روپرت مرداک (Rupert Murdoch) مالک ده‌ها روزنامه و شبکه خبری را برای شنود غیرقانونی مکالمات تلفنی هزاران انگلیسی، با کمک حزب محافظه کار و سازمان‌های مسوول این کشور افشا کرد.[پیشنهاد 5 میلیارد دلاری مرداک]

گاردین در این زمینه یک وبلاگ نیز به راه انداخته است: Phone-hacking scandal: live

این روزنامه افزود: خبرنگارانی که برای روپرت مرداک کار می‌کنند سالهاست با استفاده از فناوری‌های نوین، به صورت غیر قانونی ارتباطات تلفنی و تماس‌های شخصی افراد مورد نظر را ضبط می‌کنند.[روپرت مرداک مالک وال استریت ژورنال شد‌]

Rupert Murdoch

در ژانویه سال 2007، یکی از خبرنگاران مرداک که برای یکی از موسسات خبری به نام نیوز آو ورلد کار می‌کرد به فعالیت‌های مجرمانه برای کسب خبر اعتراف کرد و زندانی شد.

به نوشته گاردین اکنون روشن شده است ربکا وید سردبیر فعلی روزنامه سان و اندی کولسون، رئیس ارتباطات حزب محافظه کار انگلیس که هر دو از دبیران پیشین نیوز آو ورلد و از کارمندان مرداک بوده‌اند، در این ماجرا دست داشته‌اند.

گفته می‌شود مجلس انگلیس قصد دارد در این باره تحقیق کند.

در سال 2007، لس هینتون، رئیس موسسه نیوز اینترنشنال، یکی از موسسات مرداک اعلام کرد کلیو گودمن، تنها خبرنگار خاطی این موسسه بوده که علاوه بر زندانی شدن از سوی پلیس، اخراج نیز شده است.

اما اسناد جدید نشان می‌دهد شبکه رسانه‌ای مرداک با اقدامات غیرقانونی، به تماس‌های تلفنی، صورت حساب‌های بانکی، پیامک‌ها و دیگر اطلاعات شخصی هزاران نفر، از جمله سیاستمداران، نمایندگان، کارکنان کاخ‌های سلطنتی، هنرمندان، ورزشکاران و دیگر افراد مشهور انگلیسی، دست یافته است و بسیاری از سازمان‌ها، افراد و نهادهای انگلیسی، از این موضوع آگاه بوده‌اند. Andy Coulson:(Right) Conservative communications director who resigned as editor of the News of the World in January 2007 after royal reporter Clive Goodman was jailed for phone-hacking. Coulson denies knowledge of Goodman's activities. However, Guardian revelations suggest editorial staff for whom he was responsible were involved in further illegal activity

روزنامه گاردین نوشت: مرداک اکنون یک میلیون پوند برای حل و فصل این ماجرا به سه نفر از شاکیان پرداخته است تا موضوع را پنهان نگاه دارد اما با انتشار فهرست افرادی که قربانی اقدامات مجرمانه خبری مرداک ده‌اند، صدها شکایت جدید و علاوه بر آن، جنجال‌های دیگر در راه است.

به نوشته گاردین، در این رسوایی حزب محافظه کار انگلیس در خطر است زیرا رئیس ارتباطات این حزب، مسوول شماری از خبرنگاران نیوز آو ورلد بوده است که با استخدام کاراگاهان خصوصی، به صورت مجرمانه، به اطلاعات شخصی افراد مشهور دست می‌یافته است.

علاوه بر آن، مدیران شبکه رسانه‌ا‌ی مرداک کمیته مجلس انگلیس، کمیسیون رسیدگی به شکایات از رسانه و مردم انگلیس را گول زدند و به دروغ مدعی شدند فقط یک خبرنگار، آن هم بدون آگاهی مدیران بالاتر در رسانه‌های مرداک به صورت غیرقانونی، اطلاعات شخصی افراد مشهور را به دست می‌آورده است.

John Prescott: Named as a possible mobile phone hacking target when he was deputy prime minister. Prescott said David Cameron should consider sacking Coulson following the Guardian's phone-hacking revelations

همچنین، پلیس انگلیس در اطلاع دادن به همه افرادی که قربانی این اقدام مجرمانه شده بودند، قصور کرده است و دادستانی این کشور نیز با محکومیت یک خبرنگار، از پیگیری نقش مقامات ارشد امپراتوری رسانه‌ای مورداخ، سر باز زده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایات از رسانه‌ای در انگلیس نیز به علت کوتاهی در پیگیری این شکایت و ناتوانی در ارائه شواهد لازم برای محکوم کردن مقامات رسانه‌ای خاطی، کوتاهی کرده است.

گاردین نوشت: سیاستمدارانی از هر سه حزب بزرگ انگلیس، از جمله جان پرسکات، معاون پیشین نخست وزیر و تسا جول، وزیر پیشین فرهنگ، در بین قربانیان این جرم رسانه‌ای قرار داشته‌اند.

جان پرسکات دیشب از پلیس انگلیس خواست درباره این موضوع، تحقیق کند و گفت دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار باید رئیس ارتباطات حزبش را اخراج کند

کد خبر 85141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز