همشهری آنلاین: روپرت مرداک غول رسانه‌ای استرالیایی تبار و رئیس شرکت نیوز کورپوریشن، شرکت داو جونز مالک روزنامه وال استریت ژورنال را خریداری خواهد کرد.

بی بی سی گزارش داد: عصر سه شنبه31 ژوئیه خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع ناشناس، از موافقت هیات مدیره نیوز کورپوریشن برای خریداری شرکت داوجونز، مالک روزنامه وال‌استریت ژورنال و چند نشریه اقتصادی دیگر، به قیمت پنج میلیارد دلار خبر دادند.

چند ساعت زودتر نیز سایت اینترنتی وال استریت ژورنال از توافق بخش عمده ای از سهامداران شرکت داوجونز با پیشنهاد خرید مرداک خبر داده بود.

پیشنهاد ۳۰ میلیون دلاری مرداک برای پرداخت هزینه های این معامله باعث شد، به رغم نگرانی اولیه خانواده بنکرافت از واگذاری سهام ۶۴ درصدی خود در شرکت داوجونز، بخشی از این خانواده با پیشنهاد شرکت نیوزکورپوریشن موافقت کند و راه را برای انتقال مالکیت آن هموار کند.

مرداک به دنبال راضی کردن خانواده "بنکرافت" برای فروش روزنامه "وال استریت جورنال" است. خانواده بنکرافت 37 درصد از سهام داوجونز را در مالکیت خود دارند.

روپرت مرداک ماه مه امسال خواستار خریداری داوجونز به قیمت ۶۰ دلار به ازای هر سهم شده بود. بهای هر سهم داوجونز در آن زمان ۳۳ دلار بود.

در این حال، در حدود ۳۰ درصد سهام شرکت داوجونز در اختیار سهام داران عام است و پیش بینی می‌شود آنها نیز با این معامله موافقت کنند.

این معامله باید از نظر اداری هم به تایید مراجع دولت فدرال آمریکا برسد.

وال استریت ژورنال

روزنامه وال استریت ژورنال با ۱۲۴ سال سابقه، یکی از معتبرترین روزنامه های اقتصادی دنیا است و با تیراژی نزدیک به دو میلیون نسخه در روز، دومین روزنامه آمریکا است. سایت اینترنتی این روزنامه هم ماهانه سی میلیون مراجعه کننده دارد.


خانواده بنکرافت از ابتدای قرن بیستم ازطریق مالکیت بر شرکت داوجونز، وال استریت ژورنال را در اختیار داشته است و به همین علت بسیاری از اعضای آن با مالکیت روپرت مرداک بر این شرکت به دلایل خانوادگی مخالفت کرده اند.

در این حال، اتحادیه کارکنان وال استریت ژورنال و تعدادی از مشترکان این روزنامه نیز با اشاره به خط  مشی سیاسی محافظه کارانه مرداک از اعمال نفوذ مالک جدید در سردبیری و مدیریت روزنامه و خدشه دار شدن اعتبار آن ابراز نگرانی کرده اند.

امپراتوری رسانه ای

موافقت هیات مدیره شرکت داوجونز با پیشنهاد مرداک در حالی اعلام می شود که بیشتر روزنامه های بزرگ آمریکا به خاطر رقابت شدید سایت های اینترنتی، در زمینه جذب مخاطب و آگهی بازرگانی دچار مشکل مالی شده اند.

به عنوان مثال، روزنامه وال استریت ژورنال سال گذشته ده درصد از درآمد خود را از جذب آگهی بازرگانی از دست داد.

روپرت مرداک در سه ماه گذشته بر خریداری شرکت داوجونز که علاوه بر وال استریت ژورنال چندین نشریه معتبر اقتصادی را در اختیار دارد اصرار کرده است.

کارشناسان علت علاقه مرداک به مالکیت وال استریت ژورنال را گسترش امپراتوری رسانه‌ای او و افزودن معتبرترین روزنامه اقتصادی جهان و دومین روزنامه آمریکا به جمع ده ها روزنامه او می دانند.

به گفته آنها مالکیت وال استریت ژورنال برای گسترش سلطه رسانه ای مرداک ۷۶ ساله، حیاتی است.

نیوزکورپوریشن که با نزدیک به ۲۵ میلیارد دلار درآمد در سال ۲۰۰۶، یکی از بزرگترین گروه های رسانه ای جهان است، مالکیت شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا، سایت اینترنتی مای اسپیس، روزنامه نیویورک پست، روزنامه سان بریتانیا و ده ها ایستگاه رادیو تلویزیونی و روزنامه محلی دیگر در بریتانیا، استرالیا و کشورهای دیگر را برعهده دارد.

کد خبر 27954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز