گروه بین‌الملل: گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس در سفر غیرمنتظره به افغانستان طرح جدید دولت خود برای ادامه حضور در این کشور را مطرح کرد.

براون که در ماه‌های گذشته به‌شدت برای شکست طرح‌های این کشور و افزایش تلفات نظامیان انگلیسی در افغانستان تحت فشار بوده است،‌ استان هلمند را به‌عنوان مقصد اصلی این سفر انتخاب کرد؛ منطقه‌ای که نیروهای این کشور تابستان سختی را در آن پشت سر گذاشتند.

نخست‌وزیر انگلیس در این سفر از استراتژی جدید کشور خود حرف زد که مهم‌ترین و جنجالی‌ترین محور آن آغاز روند مذاکرات با شبه نظامیان طالبان است. براون اعلام کرد که همه طرح‌های جدید برای کاهش تلفات نیروهای انگلیسی انجام می‌شود و هرچه سازش بیشتری با نیروهای طالبان انجام شود، وضعیت بهتری برای سربازان انگلیس در افغانستان به‌وجود خواهد آمد.

روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از یک منبع نزدیک به براون نوشت: ما پیشنهاد داده‌ایم که با شورشیانی که طرفدار طالبان هستند وارد مذاکره شویم و آنان را راضی کنیم به سوی ما بیایند. این پیشنهاد اکنون یک بخش اساسی از راهبرد جنگی انگلیس در افغانستان است.

دولت انگلیس اکنون عقیده دارد که بخشی از طرفداران طالبان به این گروه وابستگی واقعی ندارند و فقط به دلایل تاکتیکی در حال جنگ هستند که می‌توان به وسیله مذاکره با آنها سازش کرد.

در چند ماه اخیر و به‌ویژه با عملیات گسترده نیروهای انگلیس موسوم به چنگال پلنگ در استان هلمند تلفات نیروهای این کشور در افغانستان به‌شدت افزایش یافته است که نارضایتی افکار عمومی از ادامه حضور نظامیان انگلیس در افغانستان را به‌دنبال داشته است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که  ۶۲ درصد مردم انگلیس مخالف باقی ماندن نیروهای انگلیسی در افغانستان بوده‌اند. نخست‌وزیر انگلیس همچنین برای روحیه دادن به نظامیان این کشور از افزایش نیرو در افغانستان خبر داد و اعلام کرد: ممکن است در آینده نیروهای بیشتری برای کمک به آموزش ارتش افغانستان به این کشور اعزام شوند.

وی همچنین در دیدار با نظامیان این کشور وعده داد که نیروهای انگلیس برای ادامه حضور در افغانستان به پیشرفته‌ترین امکانات مجهز می‌شوند.  نخست‌وزیر انگلیس در سفر خود به هلمند علاوه بر تلاش برای روحیه دادن به نظامیان انگلیس سعی داشت افکار عمومی انگلیس را هم برای ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان توجیه کند.

وی در سفر خود با تمام نیرو قصد داشت این ادعا را ثابت کند که مهار نکردن تروریسم در افغانستان، می‌تواند منجر به انجام اقدامات تروریستی در انگلیس شود تا شاید کمی از شدت مخالفت‌های عمومی با وی در این مورد کاسته شود.

براون همچنین در سفر خود از دولت افغانستان خواست تلاش بیشتری را برای آموزش نیروهای پلیس و نظامیان افغانستان به کار گیرد تا در آینده نیروهای افغانستان سهم بیشتری در نبرد با طالبان برعهده داشته باشند. وی اعلام کرد: من با آقایان کرزی و عبدالله صحبت کردم و به‌طور کامل روشن کردم که ما طی سال آتی انتظار داریم که 50 هزار سرباز دیگر افغان آموزش ببینند تا جایگزین نیروهای ناتو شوند.

تماس براون با کرزی و عبدالله در حالی صورت گرفته است که هنوز نتیجه انتخابات افغانستان مشخص نیست و تنها بخش کمی از آرا شمارش شده که در این میان عبدالله عبدالله مدعی تقلب در انتخابات شده است و به احتمال زیاد شکایت‌های متعدد در این زمینه زمان اعلام نتیجه نهایی را بسیار به تاخیر خواهد انداخت.

با شمارش آرای حدود یک سوم حوزه‌های اخذ رای حامد کرزی، ‌٢/٤٦ درصد آرا و عبدالله عبدالله، نزدیک‌ترین رقیب وی ‌٤/٣١ درصد آرا را کسب کرده‌اند. کرزی فاصله خود را با مرز 50 درصد انتخابات کم کرده است و اکنون این احتمال وجود دارد که وی بدون برگزاری مرحله دوم انتخابات در مقام خود ابقا شود.

در حالی که انگلیس در مقابل اتهام‌های تقلب در انتخابات افغانستان تاکنون موضع‌گیری رسمی نکرده است.  دولت آمریکا روز گذشته هر نوع تخلف در این انتخابات را محکوم کرد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز گذشته با اعلام این مسئله گفت: ما مسئولان دولت افغانستان را تشویق می‌کنیم تا با پیگیری نظارت‌های خود از سلامت این انتخابات به‌طور کامل مطمئن شوند.

عبدالله عبدالله رقیب اصلی کرزی روز گذشته بار دیگر هشدار داد که بقای افغانستان با تقلب گسترده در انتخابات این کشور در خطر قرار دارد.

کد خبر 89088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز