دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ردیف‌آوازی زنده‌یاد نورالدین رضوی سروستانی با تار داریوش طلایی بعد از سال‌ها منتشر و در نشستی با حضور اصحاب موسیقی در خانه موسیقی رونمایی شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین این نشست بعد از رونمایی از نرم افزار موسیقایی مدرسه فارابی انجام شد و ابتدا نصرالله ناصح‌پور ردیف‌دان، مدرس آواز وعضو هیئت مدیره خانه موسیقی ضمن یادی  از رضوی سروستانی گفت: این ردیف‌ها با همراهی تار آقای داریوش طلایی تهیه شده و تمامی الحانی که در آن اجرا شده کار خود رضوی سروستانی است. ما خوشحالیم که بعد از مشکلات و مصائب بسیار بالاخره این مجموعه منتشر شد؛ البته تنها 3 آلبوم از این مجموعه به دست من رسیده و در حال حاضر به لحاظ فنی نمی‌توانم درباره آن اظهار نظری کنم.

در ادامه محمد علی چاوشی مدیر نشر مشکات که این مجموعه را تهیه و منتشر کرده نیز گفت: سال‌ها قبل من برای تهیه چنین مجموعه‌ای که شامل تمام دستگاه‌ها و آوازها  با جواب کامل آواز باشد به سراغ بسیاری از اساتید آواز مانند استاد شجریان رفتم ؛ که هر کدام به دلایلی حاضر به این کار نشدند؛ تا اینکه  در نهایت با راهنمایی برخی دوستان مانند حمید رضا نوربخش به سراغ استاد رضوی سروستانی در شیراز رفتم و بالاخره ایشان بود که حاضر به انجام چنین کاری شد.

استاد احمد ابراهیمی، از ردیف‌دانان و مدرسان پیش‌کسوت آواز  نیز در ادامه این نشست آواز کوتاهی را برای حاضران اجرا کرد.

داریوش طلایی ردیف دان ونوازنده تار و سه‌تار که در ضبط ردیف آوازی رضوی سروستانی را با ساز همراهی کرد به ذکر خاطراتی از سابقه آشنایی و همکاری‌های مشترک شان پرداخت. طلایی درباره سختی‌های این کار گفت: کار ردیف با کارهای معمولی که در حوزه موسیقی انجام می شود بسیار تفاوت دارد و درست به همین دلیل است که بسیاری از اساتید با اینکه تمایل به انتشار ردیف دستگاهی دارند اما کمتر به چنین کاری دست می زنند و خود را در بوته نقد قرار می دهند.

وی گفت که ضبط برخی از آوازها بسیار به طول انجامید که از جمله‌آنها آواز راست‌پنجگاه بود که وقتی به پایان رسید ، خود زنده یاد رضوی سروستانی هم بسیار ابراز خرسندی کرد.

وی در ادامه افزود: این مجموعه که در حال حاضر از 13آلبوم تشکیل شده بیشتر از نظر آموزشی که می‌بایست یک منبع مهم برای مراجعه دانشجویان قرار گیرد مد نظر بوده و ما قصد داشتیم به فرهنگ موسیقایی ایران هم ادای دین و احترا کنیم و هم در حفظ و نگهداری آن خدمتی کرده باشیم.

در انتهای این نشست  مصطفی کمال پور تراب به همراه داود گنجه ای ، داریوش طلایی و محمد علی چاوشی  این مجموعه آوازی را رونمایی کردند.

کد خبر 81686

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز