یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نمایشگاه سازهای ابداعی در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد و شجریان هم قرار است در میزگردی درباره سازهای خود بحث کند

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نمایشگاه علاوه بر سازهای محمدرضا شجریان، سازهای سایر سازسازان چون ژاله، قنبری مهر، حافظ ناظری و برخی دیگر از سازسازان به نمایش گذاشته شد و روز دوشنبه11 خرداد، هم قرار است شجریان در میزگردی تخصصی درباره سازهای ابداعی خود بحث کند.

بر اساس همین گزارش میزگرد و سخنرانی در جنب نمایشگاه برگزار شد که در نشست روز نخست، ابتدا دکتر محمد سریر، رئیس و مدیرعامل خانه موسیقی ضمن ابراز خشنودی از برپایی چنین مراسمی و قدردانی از تلاش کانون سازسازان خانه موسیقی گفت:نگاهی به سازهایی که در طبقه دوم و سوم به تماشا گذاشته شده است، نشان می‌دهد که سازندگان از تکنولوژی‌های مدرن هم برای ساخت ساز استفاده کرده‌اند.

سریر شناسایی و معرفی سازها را برای تثبیت جایگاه آنها مهم دانست و گفت: از مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه این است که آهنگسازان موسیقی را تشویق می‌کند که به این سازها و رنگ بندی آنها در موسیقی اندیشه کند و به فکر طعم خلق طعم و رنگ‌های تازه در نگارش آهنگ باشد.

سریر از ابراهیم قنبری مهر، استاد نامدار و مبدع سازسازی نوین، یاد کرد و گفت که متاسفانه ایشان در مجلس به دلیل بیماری حضور ندارند و استاد حسین دهلوی هم در آخرین لحظات تماس گرفتند و به دلیل بیماری از حاضران پورش خواستند.

در ادامه  امیر حسین پورجوادی، پژوهشگر موسیقی و مدرس دانشگاه درباره سیر تحول سازسازی در دوره قاجار سخن گفت.

پورجوادی البته سخنان خود را به دوره قاجار محدود نکرد و به سیر تحول سازسازی از دوره صفویه تا دوره قاجار پرداخت و خود هم در ابتدای سخنانش گفت که قصد ندارد تنها درباره سازسازی و تحول‌آن در دوره قاجار سخن بگوید.

وی ورود سازهایی چون تار و کمانچه و سنتور را به دوره پایانی زندیه و ابتدایی قاجار مرتبط دانست و با نشان دادن برخی مینیاتورهای مربوط به آن دوره ها گفت که این نقاشی ها گمانه‌های ما درباره تحول ساز در این دوره ها را تقویت می‌کند.

بعد از آن نوبت به میزگرد سازسازی و ابداع با حضور حسین علیزاده، کیهان کلهر، جمال سماواتی و رامین جزایری شد که با مجری گری جواد بشارتی به توضیحاتی درباره سازسازی و ابداع پرداختند.

به گزارش همشهری آنلاین گزارش تکمیلی این میزگرد به زودی روی سایت قرار می‌گیرد.

قرار است در میزگرد روز دوشنبه، محمد رضا شجریان حاضر شود و به همراه محمد رضا درویشی به بحث و بررسی درباره سازهای ابداعی بپردازند.[سازهای تاره شجریان در نمایشگاه کانون سازسازان]

کد خبر 82571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز