یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نرم افزار چند منظوره مدرسه فارابی بعد از چند سال تلاش گروهی به بازار موسیقی عرضه شد.

بعد از چند سال تلاش گروهی از متخصصان و مهندسان و زیر نظر برخی از چهره‌های شاخص موسیقی ایران، نرم افزار چند منظوره مدرسه فارابی به بازار موسیقی عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین افشین سپهوندی مدیر شرکت صوت آذین و مدیر تهیه نرم افزار مدرسه فارابی  عصر یکشنبه‌،27 اردیبهشت،در نشست رونمایی اثر یاد شده در خانه موسیقی ضمن اعلام این خبر گفت: نرم افزار مدرسه فارابی بخشی از پروژه نرم افزار ملی موسیقایی فارابی است که طی دو نسخه انگلیسی و فارسی آماده و ارائه شد.

نمونه اولیه این محصول در ژانویه 2009 ( دیماه 1387) در نمایشگاه موسیقی NAMM 2009 ارائه گردید که با استقبال روبرو شد.[ناشر ایرانی از نمایشگاه صنعت موسیقی نم آمریکا می‌گوید]

وی افزود:نسخه نهایی انگلیسی آن در نمایشگاه موسیقی MUSIKMESSE 2009  که هر ساله در شهر فرانکفورت بعنوان پررونق‌ترین نمایشگاه موسیقی برگزار می‌گردد ، به اهالی و مشتاقان  موسیقی ایرانی و شرقی ارائه شد.[نرم افزار فارابی در نمایشگاه موسیقی فرانکفورت]

  به گفته سپهوندی نرم افزار مدرسه فارابی تمامی اطلاعاتی را که یک مخاطب ایرانی یا خارجی بخواهد از موسیقی ایران داشته باشد ، در اختیارش قرار می‌دهد.

سپهوندی با اشاره به پیشینه کارهای موسیقایی موسسه صوت‌آذین همانند رهاب و دستگاه ورق زن نت و استقبالی که در کشورهای دیگر از این ابتکارات صورت گرفته بود گفت: سه سال قبل در نامه‌ای به خانه موسیقی از هیئت مدیره خواستیم که حمایتی معنوی از کار ما انجام دهد که هیئت مدیره با ارجاع ما و طرح نرم افزار فارابی به کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی از‌آنها خواست که درباره این کار اظهار نظر کنند که خوشبختانه کانون در نشستی به بررسی فنی ومحتوای پیشنهادی پرداخت و طرح را به لحاظ موسیقایی مورد تایید قرار داد.

وی استقبال اهل موسیقی در کشورهای دیگر از این نرم افزار را شگفت انگیز خواندو افزود: تاکنون  برخی از نهادهای موسیقایی از کشورهای‌آمریکا ،کره جنوبی، فرانسه، اسپانیا و ژاپن این نرم افزار را تهیه کرده‌اند.

سپهوندی درباره چگونگی تهیه محتوای موسیقایی این اثر گفت: متنی که در بخشهای مختلف نرم افزار فارابی مورد استفاده صوتی یا مکتوب قرار گرفته است، همه زیر نظر استادان و چهره های نامی موسیقی ایران بوده است. استادانی چون مجید کیانی، داریوش طلایی، داود گنجه‌ای، ساسان فاطمی ، بهروزی نیا،کیانی نژاد،رامین جزایری‌،ملیحه سعیدی و عبدالعلی باقری‌نژاد در بخش‌ها و تخصص‌های مختلف بر کار اشراف داشته و نظرات اصلاحی و ارشادی برای ارتقای کیفی کار ارائه دادند.

سپهوندی درباره محتوای این کار گفت: در این کار و در هر بخش سعی شده است نمونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صوتی و یا تصویری کار هم ارائه شود، برای نمونه در بخش نوازندگان تار ضمن اینکه نمونه صوتی کار برخی از تکنوازان ارائه شده است،‌ فیلم تکنوازی استاد علی اکبر خان شهنازی هم در نرم افزار فارابی و در بخش نوازندگان تار آمده است.

و یا در بخش تکنوازان کمانچه ضمن معرفی نوازندگان شاخصی چون استاد زنده یاد علی‌اصغر بهاری به کمانچه نوازان دیگر هم پرداخته شده و نمونه‌های صوتی‌آنها هم به صورت مفید و مختصر آورده شده است.

گفتار و نوشتار درباره تئوری موسیقی ایرانی،‌ تاریخ مختصر موسیقی ایرانی و تحولات آن در دوره های مختلف ، معرفی آهنگسازان و نوازندگان شاخص موسیقی ایران، جریانها و نهادهای موسیقایی، ادبیات مکتوب ، سازهای مهم موسیقی نواحی ایران با نمونه های صوتی مربوطه که همگی‌آنها مستند به تحقیقات میدانی یا کتابخانه‌ای است از جمله ویژگی‌های این نرم افزار به شمار می‌رود.

مدرسه فارابی بخش اول از پروژه ملی نرم افزار جامع موسیقی فارابی  فارابی است که سه سال پیش به تایید صنایع نوین رسید و پشتیبانی‌های لازم از‌آن به عمل آمد.

در مراسم رونمایی از این اثر دکتر محمد سریر هم ضمن تقدیر از تلاش‌های دست اندرکاران این اثر خانه موسیقی رانهادی ذکر کرد که امکانات مختصر خود را برای معرفی موسیقی برای همه اعضاء عرضه خواهد کرد.

صدیق تعریف، فریدون شهبازیان، داریوش طلایی، نصرالله‌ ناصح‌پور، استاداحمد ابراهیمی، سید عبدالحسین مختاباد، حسام الدین سراج، علیرضا افتخاری ، داود گنجه‌ای، داریوش پیرنیاکان، سید  ابوالحسن مختاباد، فرشاد توکلی، فاضل جمشیدی، هادی منتظری، مظفر شفیعی و جمعی دیگر ازاهالی موسیقی در مراسم رونمایی این اثر حضور داشتند.

کد خبر 81572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز