سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: موزه جنگ مسکو در سال 1993 در پارک بزرگی به نام پابدو (پیروزی) تاسیس شد.

این موزه از دو بخش تشکیل شده، در قسمتی از آن تسلیحات نظامی به همراه تصاویری از صحنه‌های جنگ، اسامی سرداران و مبارزان به نمایش گذاشته شده است. در فضای آزاد این موزه نیز، ادوات نظامی بزرگ مانند تانک‌ها، توپ‌ها و هواپیماهای جنگی قرار دارد.

در تالارهای این موزه که به تاریخ جنگ کبیر میهنی سال‌های 1945-1941 اختصاص دارد، روزهای جنگ، بصورت دقایق و لحظات، فشرده شده‎اند. این موزه با کمک‌های خیریه مردم و با پول مالیات‎پردازان ساخته شده است.

موزه مرکزی جنگ کبیر میهنی سال‌های 1945-1941 ، به عنوان مرکز علمی - پژوهشی و اطلاعاتی - خبری برنامه‎ریزی شده بود. در این موزه با کمک وزارت فرهنگ روسیه و شهرداری مسکو خزانه اساسی دولتی آثار یادبود مادی و معنوی مربوط به تاریخ جنگ ترتیب داده شده است.

کلکسیون موزه با احتساب کتابخانه علمی شامل بیش از 100 هزار واحد نگهداری است.

در موزه جنگ مسکو مجموعه نادر وسایل شخصی و مدارک سربازان ارتش سرخ و کارگران کارخانه‎های پشت جبهه، فرماندهان معروف جنگ کبیر میهنی و خلبانان و تک‎تیراندازان معروف، مدیران صنایع و طراحان فنی قرار دارد.

در موزه جنگ مسکو، از اسلحه گرم ارتش کشورهای شرکت کننده در جنگ جهانی دوم و مدال‎های سربازان که پس از جنگ کشف شده، نگهداری می‌شود.

کلکسیون پول‌هایی که کشورهای درگیر برای مناطق اشغال شده منتشر می‎کردند، از موارد دیدنی این موزه است، همچنین اونیفورم ارتش شوروی، وسایل معیشتی نظامی و غیرنظامی سال‌های 1940 به صورت نسبتاً کاملی در معرض نمایش گذاشته شده است.

کاتیوشای معروف شوروی، توپ ضدهوایی انگلیسی، توپ ضدتانک آلمانی، تانک سبک ژاپنی و نمونه‎های متعدد دیگر سلاح‌هایی که در جنگ جهانی دوم استفاده می‌شد، در موزه نگهداری می‎شوند.

مجموعه آثار نقاشی نیز از ارزش زیادی برخوردار است. در سال 1987 ن. پ. کوشلف، گرد‎آورنده معروف پوسترهای زمان جنگ از لنینگراد، این پوسترها را به موزه هدیه کرد و این کلکسیون را بنیان نهاد.

آثار تصویری و تجسمی این موزه شامل مجسمه‎ها، نقاشی‎ها و تابلوهای نقاشان حرفه‎ای و غیرحرفه‎ای است که در سال‌های جنگ و بعد از جنگ ساخته شده‌اند.

این موزه از مجموعه قابل توجه پوسترهای سیاسی شوروی دوران جنگ کبیر میهنی برخوردار است. خاطرات شرکت کنندگان جنگ، آرشیو افراد و سازمان‌ها، نقشه‎های عملیاتی و جغرافیایی، روزنامه، مجله، کتاب، نت، کارت پستال، شبنامه و عکس نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

کد خبر 75508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز