همشهری آنلاین: بیست‌وچهارمین جشنواره‌ موسیقی فجر با معرفی برگزیدگان، اهدای نشان درجه یک هنری به 8 هنرمند موسیقی و اهدای جایزه‌ به‌نام «قیصر امین‌پور» در حوزه‌ کلام موسیقی به پایان رسید

به گزارش ایسنا در این برنامه که 26 آذر و با یک ساعت تاخیر آغاز شده بود، بعد از پخش کلیپی با سخنرانی محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه یافت.

معاون هنری وزارت ارشاد در بخشی از سخنان خود با اشاره به حرکت روبه رشد موسیقی در کشور گفت: این موفقیت قطعا، کار یک نفر نیست بلکه تمام دست‌اندرکاران موسیقی و فرهنگ در آن مشارکت داشته‌اند.

در ادامه کامبیز روشن‌روان، دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در گزارشی از این جشنواره گفت: تفکیک بخش رقابتی و کیفیت بالای گروه‌های شرکت‌کننده از ویژگی‌های جشنواره امسال بود و در بخش بین‌الملل هم با حضور هفت کشور مختلف و اجرای موسیقی‌هایی از قرن 17 تا امروز شاهد اجراهای برگزیده‌ای در این بخش بودیم که این گروه‌ها علاوه بر تهران در شیراز و رشت هم کنسرت داشتند و در کنار آن مستر کلاس‌های این افراد در دانشگاه تهران برپا شد.

در بخش دیگری از این مراسم حداد عادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی کرد. او با اشاره به عید غدیر و همزمانی آن با این مراسم عنوان کرد: ما افتخار می‌کنیم که عید غدیر را جشن می‌گیریم زیرا که پیام غدیر پیام حکومت صالحان است و آنچه که در غدیر متبلور شده این است که صالحان باید بر جامعه حکومت کنند.

او با تاکید بر جایگاه والای موسیقی در دل و جان هر ایرانی عنوان کرد: وقتی موسیقی گوش می‌دهیم، آن را عمیق تر از هر چیز دیگری درک می‌کنیم بدون اینکه تصویری از آن در ذهن ما ایجاد شود ولی از آنجا که موسیقی حکایت از وحدت فرهنگی دارد، ما آن را می‌شنویم و لذت می‌بریم.

عادل در پایان خطاب به حاضران گفت: پاسداری از موسیقی اصیل، همانا پاسداری از فرهنگ اصیل ایرانی است و اگر روزی به نام موسیقی چیزهایی نواخته شود که دیگر این پیوند را احساس نکنیم، آن زمان باید احساس خطر نماییم.

هشت هنرمند نشان درجه‌ یک هنری گرفتند

در ادامه این مراسم نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) به هشت هنرمند موسیقی استادحسن کسایی، مهدی آذرسینا، محمدعلی کیانی‌نژاد، پشنگ‌ کامکار، آذر هاشمی، سید مهدی ستایشگر، سید محمد میرزمانی و زنده‌یاد میرزا آغه‌غوثی توسط محمد حسین ایمانی خوشخو، محمد حسین نیرومند،حداد عادل و مهندس چمران اهدا شد.

تجلیل از محمد نوری

سپس با اهدای تندیس جشنواره به «محمد نوری» از این هنرمند نیز تجلیل کردند. محمد نوری دو قطعه آوازی «آخرین درود» و «بیگانه» را با همراهی ویولن و پیانو اجرا کرد.

این هنرمند پیش از اجرای این قطعات گفت:همیشه برای اعتلای فرهنگ ایران نیاز به یک فرهنگستان خوب، برای آزادی نیاز به آزادگان خوب و برای استقلال نیاز به بسیجیان خوب است، اما برای بسط و اصالت آنچه که گفتم، تنها ایمان نیاز است. همان چیزی است که شهیدان ما در هنگام پاسداری از مرزهای کشور داشتند و با آن عالی‌ترین مفاهیم را انتقال دادند و خدا را شکر که این آرمان‌ها حفظ شد.

 اهدا دو لوح‌ افتخار و تقدیر

در بخش دیگری از این مراسم تندیس و لوح افتخار جشنواره به پاس سال‌ها تلاش در عرصه نوازندگی تار به «فرهنگ شریف» و«هوشنگ ظریف» اهدا شد.

همچنین از «احمد ابراهیمی»، خواننده پیشکسوت و احمد ابرآویز آهنگساز سرودهای اوایل انقلاب نیز تقدیر شد.

 جایزه‌ قیصر امین‌پور

در بخش دیگری از این مراسم بیانیه جایزه کلام موسیقی «قیصر امین‌پور» توسط ساعد باقری قرائت شد.

او با قرائت این بیانیه گفت: اختصاص این جایزه به نام قیصر امین‌پور و تاسیس دبیرخانه دائمی آن در دفتر موسیقی ، اهتمامی ویژه به موسیقی و سرودهای انقلابی است. اما در داوری این آثار توجه به چند نکته ضروری است.

این آثار باید دربرگیرنده همه مولفه‌های هویت ایرانی باشد و واژگان، ترکیب‌ها و عناصر سازنده روح و زبان شعر برای تلفیق با موسیقی را برخوردار باشد. همچنین برخورداری از قدرت مضمون و استحکام کلام باید تاثیرگذار باشد و اقبال عام و خاص را برگزیند.

هیئت داوران این مسابقه در نخستین دوره برگزاری آن ، مجموعه «نیلوفرانه» سروده قیصرامین پور را مصداق کامل و مناسب عناصر و دانسته‌های گفته شده دانست و جوایز خود را به برگزیدگان زیر اهدا کرد:

قیصرامین‌پور برای اشعار «نیلوفرانه» ، عباس خوشدل برای آهنگسازی «نیلوفرانه » و علیرضا افتخاری برای خوانندگی این مجموعه انتخاب شدند.

تقدیر از سرایندگان سرودهای انقلابی

همچنین در بخش سرایندگان سرودهای انقلابی به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب از چهار شاعر پیشکسوت حمید سبزواری، محمود شاهرخی ، مشفق کاشانی و علی معلم دامغانی تقدیر شد.

 با سپری شدن دو ساعت از برنامه محمد حسین صفارهرندی- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به مراسم اختتامیه رسید.

صفارهرندی: نباید اجازه داد تا جریانات جعلی با نام موسیقی جلوه‌گری کنند

او با تاکید بر طی شدن پله‌های موفقیت توسط جوانان، گفت: این جوانان با تیکه بر تجربیات اساتید خود و در دامان مهرپرور کشور اسلامی ایران به این مراحل دست یافتند که امروز نتایج آن را در اختتامیه این جشنواره شاهدیم.

او تصریح کرد: این اتفاق محصول زحمات و خدمات مدیران عرصه هنر است که با همدلی اهالی هنر به تحقق رسیده است و برای پاسداری از آن نباید اجازه داد تا جریانات جعلی با نام موسیقی جلوه‌گری کنند و بخواهندبر ذهن اهالی موسیقی تاثیر بگذارند.

او همچنین با سپاس از بزرگان موسیقی گفت: این افراد برای صیانت از موسیقی تلاش کردند تا تصویر واژگونه‌ای از آن در ذهن مردم شکل نگیرد و جشنواره موسیقی نیز تلاشی بود تا ما با گونه‌های مختلف این هنر آشنا شویم.

صفار هرندی در پایان خاطرنشان کرد: راه آینده متعلق به نسل جوان است و این نسل باید در مسیر خود از گذشتگان بیاموزد به خصوص که این راه با حرکت انقلابی که در 30 سال گذشته اتفاق افتاد تا امروز این مسیر را به سمت تعالی طی می‌کند.

معرفی برگزیدگان و تقدیرها

سپس «تقی ضرابی» بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد.

در بخش موسیقی سنتی از گروه موسیقی «سپهر» به سرپرستی احمد رضاخواه، در بخش موسیقی کرال از گروه «اهورا» به رهبری نوید حسنی، در بخش موسیقی ارکسترال از گروه «کامه راتا» به رهبری کیوان میرهادی و در بخش تک نوازی کلاسیک از مهردخت معنوی و پیام تقدسی تک نوازان پیانو و ویولنسل تقدیر کرد.

در بخش موسیقی کلاسیک، گروه «سولیتو» به سرپرستی زهرا کشاورز رتبه سوم ، پانیذ منوچهری برای دوئت ویولن و گروه «آنسامبل جوان» به سرپرستی میلاد عالمی به صورت مشترک رتبه دوم و گروه‌های «نیواک» به سرپرستی گلریز زربخش و «ارکستر مجلسی آرس نووا» به سرپرستی آرمین قیطاسی به صورت مشترک رتبه نخست را کسب کردند.

در بخش موسیقی ارکسترال، ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر به رهبری محمد حسین حمیدی رتبه سوم، ارکستر «مهرنوا» به رهبری نازلی بخشایش رتبه دوم و ارکستر« بادی تهران» به رهبری سینا ذکایی رتبه نخست را کسب کردند.

در بخش موسیقی سنتی نیز گروه‌های «آیینه» به سرپرستی مجید کولیوند و گروه «نوای مخالف» به سرپرستی مسعود نجفی مشترکا رتبه سوم، گروه‌های «آبیدر» به سرپرستی بهرام ساعد و «اشراق زنجان» به سرپرستی اصغر محمدی مشترکا رتبه دوم و گروه‌های «ژوان نو» به سرپرستی رهام سبحانی و «آلان» به سرپرستی حمید حاصلی مشترکا رتبه نخست این بخش را کسب کردند.

در بخش موسیقی پاپ نیز گروه «بیات» به سرپرستی بامداد بیات رتبه سوم، گروه‌های «ترنادو» به سرپرستی حسین زارع و «کادانس» به سرپرستی سیدعلی حسینی به ترتیب رتبه دوم و گروه «ایده» به سرپرستی علی تفرشی رتبه نخست را کسب کردند.

در بخش آهنگسازی نیز از نیما حمیدی برای آهنگ «عبور»، امیر صادقی برای «رقص ایرانی» ، سامان صمدی برای «شب شکن»، سارا لسان برای «حرکت ادامه دارد»، آفرین منصوری برای «سرباز شهید» ، امیر بهادرصدفیان برای «آقای زمستان مرد» ، سعید هنرمند برای «فجر بهار» و محمد هادی عیان بد برای «سوییت سمفونی سیمرغ» تقدیر شد.

 حاشیه‌هایی بر متن

در حاشیه: در بخش اهدای جوایز موسیقی پاپ، احراز رتبه نخست توسط گروه «ایده» با مخالفت برخی از تماشاگران مواجه شد.

در این مراسم با پخش قطعه‌ای از اجراهای زنده‌یاد «حاج قربان سلیمانی» یادی از این هنرمند شد.

این برنامه که با یک ساعت تاخیر از 7 بعد از ظهر آغاز شده بود به دلیل سخنرانی‌های زیاد مجری برنامه و اجراهای متعدد گروه‌های موسیقی در حالیکه تمام حاضران منتظر اعلام نتایج بودند بعد از پنج ساعت تمام شد.

همچنین طولانی شدن برنامه در حدی بود که برخی از تماشاگران تالار را ترک کردند و بسیاری از آنها در هنگام پخش‌ کلیپ‌های متعدد با تشویق کردن انتظار اعلام نتایج را داشتند.

کد خبر 70961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز