گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هیات داوران بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر نامزدهای 5 بخش رقابتی این جشنواره را مشخص کرد.

برگزیدگان نهایی از بین این نامزدها معرفی خواهند شد و جشنواره 24 نیز کارش را به‌طور رسمی به پایان می‌برد.

هرچند شاید برای مردم مشتاقی که در این 7روز به تالارهای تهران و به‌ویژه تالار کشور می‌رفتند، پرونده جشنواره امسال برای یکسال دیگر بسته شده است، اما برای گروه‌هایی که از تهران و شهرهای دیگر کشور در این چند روز تمام تلاش خود را برای بهترین بودن به کار بسته‌اند، اتفاق اصلی و نهایی، امروز در تالار وحدت رخ می‌دهد.

با این حال تا همین‌جا نیز روشن است که شهرستانی‌های جشنواره 24، کمترین شانس ممکن را برای انتخاب دارند.

در 2 رشته از 5 رشته رقابتی امسال، عملا هیچ نامزدی از شهرستان دیده نمی‌شود و در 3 رشته باقیمانده نیز اکثریت با پایتخت است: در شاخه کر یا آواز جمعی، رقابت تنها بین تهران و شیراز خواهد بود؛ چرا که 3 گروه از 5 گروه نامزد، تهرانی و 2 گروه نیز شیرازی‌اند.

از تهران، گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو، گروه کر سرایش به سرپرستی سیامک محمدخانی و گروه کر روستا به سرپرستی صابر جعفری و از شیراز نیز گروه کر اهورای بانوان به سرپرستی نوید حسنی و گروه کر پارسیان به سرپرستی مازیار عطریان. این 5 گروه امروز در تالار وحدت خواهند بود تا در نهایت نام یکی به‌عنوان برگزیده اصلی اعلام شود.

اما در بخش موسیقی ارکسترال، همان طور که انتظار می‌رفت ماجرا کاملا به تهران ختم می‌شود و نام هیچ گروه دیگری به فهرست نامزدها راه نیافته است: ارکستر سمفونیک دانشگاه هنر به سرپرستی محمد حسین حمیدی، ارکستر بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی، ارکستر کامه راتا به سرپرستی کیوان میرهادی، ارکستر مهر نوا به سرپرستی نازلی بخشایش و ارکستر یاران به سرپرستی نوشین عقیقی.

در موسیقی سنتی، ترکیب نامزدها باز هم همان طور که می‌توان انتظار داشت کمی متفاوت است، هرچند که بازهم نیمی از نامزدها تهرانی‌اند.

گروه ژوان نو به سرپرستی رهام سبحانی از تهران، آبیدر به سرپرستی بهرام ساعد از تهران و گروه سپهر به سرپرستی احمد رضا خواه از تهران، اشراق زنجان به سرپرستی اصغر محمدی از زنجان، آلان به سرپرستی حمید حاصلی از سنندج، آیینه به سرپرستی کولیوند از کرج و نوای مخالف به سرپرستی مسعود نجفی از کرج.

در بخش موسیقی کلاسیک نیز مثل موسیقی ارکسترال همه چیز در تهران خلاصه می‌شود، به جز تکنوازی ویولنسل به سرپرستی پیام تقدسی که اگرچه ایرانی است اما از اتریش به جشنواره آمده بود، باقی نامزدها همگی تهرانی‌اند: تکنوازی پیانو به سرپرستی مهردخت معنوی، گروه نیواک به سرپرستی گلریز زربخش، ارکستر مجلسی آرس نووا به سرپرستی آرمین قیطاسی، دوئت ویولن به سرپرستی پانیذ فریوسفی، آنسامبل جوان به سرپرستی میلاد عالمی و گروه سلیتو به سرپرستی زهرا کشاورز.

آنچه باقی مانده است بخش پاپ جشنواره است، البته پاپ رقابتی که جایی به جز تالار کشور اتفاق می‌افتد. در این قسمت نیز تنها یک گروه شیرازی در جمع نامزدهاست: ترنادو به سرپرستی حسین زارع از شیراز.

باقی همگی از تهران: فرمات به سرپرستی سارا علیپور، کادانس به سرپرستی سید علی حسینی، ایده به سرپرستی علی تفرشی، بیات به سرپرستی بامداد بیات، آوای ترانه باران به سرپرستی یاشار طالبی.

کد خبر 70876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز