دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین- ترجمه زهرا جباری امیری: داروهای سرفه را معمولا می‌توانید بدون نسخه‌ پزشک (OTC) از داروخانه بخرید.

 داروهای سرفه به دو گروه تقسیم می‌شوند: ضدسرفه‌ها (antitussves) و
خلط آورها (expectorants).

ضدسرفه‌ها باعث توقف سرفه می‌شوند. آنها با مهارکردن بازتاب عصبی ایجادکننده سرفه، سرفه شما را فرومی‌نشانند. از جمله داروهای این گروه می‌توان به دکسترومتورفان اشاره کرد که یک داروی ضدسرفه بسیار رایج است.

خلط‌آورها خلط سینه را رقیق می‌کنند. این اثر عملکرد سرفه را در دفع خلط‌های جمع‌شده در مجاری هوایی بهبود می‌بخشد. از جمله این داروها که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید، می‌توان به گایافنسین اشاره کرد.

داروهای سرفه ممکن است با سایر داروهای مسکن، آنتی‌هیستامین (ضدحساسیت) و ضداحتقان (برطرف‌کننده پرخونی مخاط راه‌های هوایی که گرفتگی بینی را برطرف می‌کنند) مخلوط شوند، و به صورت فراورده‌های ترکیبی عرضه شوند.

اغلب داروهای سرماخوردگی از این داروهای ترکیبی هستند که نشانه‌های بیماری را با هم درمان می‌کنند.

اگر در علامت غالب در شما سرفه است، مراقب اثرخشک کننده سایر اجزای داروی مصرفی‌تان شامل  آنتی‌هستامین و ضداحتقان‌ها باشید. تاثیر این اجزا می تواند باعث غلیظ شدن خلط و سخت‌کردن دفع آن از مجاری هوایی و در نتیجه بدترشدن سرفه شود.

 آیا باید سرفه را درمان کرد؟

بیشتر وقت‌ها سرفه نیاز به درمان ندارد و به خودی خود برطرف خواهد شد. اگر سرفه‌ شما به دلیل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا است داروی سرفه ممکن است مفید باشد. برخی از انواع  سرفه را نباید با داروی ضدسرفه درمان شود، زیرا سرفه به پاک کردن مجاری تنفسی کمک می‌کند و به این ترتیب شما می‌توانید راحت نفس بکشید.

نمونه‌های این نوع سرفه، سرفه کردن ناشی از کشیدن سیگار، آمفیزم، آسم یا برونشیت مزمن است.

عوارض جانبی داروهای سرفه چیست؟

عوارض داروهای سرفه در بزرگسالان سالم معمولا عوارض جانبی ایجاد نمی‌کنند. اما عوارض جانی این داروها در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و سالمند هستند یا در مدت زمان طولانی داروی سرفه را مصرف می‌کنند، ممکن است مایه نگرانی باشد.

چنانچه از داروهای معینی استفاده می‌کنید، سوخت و ساز سایر داروها در بدن شما ممکن است، دچار تغییر شود. زمانی که این اتفاق می افتد احتمال بروز عوارض جانبی داروها در شما افزایش می‌یابد.

 قبل از اینکه داروی دکسترومتورفان را با داروهای مهارکننده اکسیداز تک آمین (MAOI) را مصرف کنید با پزشک یا داروساز مشورت کنیداین نوع داروها برای درمان افسردگی و سایر بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این گروه داروها شامل  ایزوکاربوکسازید، فنلزین و ترانیل‌سایپرومین می‌شوند.

 دکسترومتورفان با عمل داروهای MAOI در بدن تداخل می‌کند.  درصورتی که دکسترومتورفان را همراه با داروهای MAOI یا در فاصله کمتر از دو هفته از قطع دریافت آنها، مصرف کنید، ممکن است دچار مشکلاتی شوید.

داروهایی سرفه موجود در بازار اغلب با ضداحتقان‌ها، آنتی‌هیستامین‌ها و/یا مسکن‌های هستند.  چنانچه یکی از این داروهای ترکیبی را مصرف می کنید، اطلاع داشتن از هریک از  این اجزای فعال، و تداخل آنها با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید، مهم است.

مطمئن باشید که همزمان دو  داروی سرفه را مصرف نمی‌کنید. بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آلرژی حاوی ترکیبات ضدسرفه هم هستند. اگر بیش از یکی از این داروها را مصرف می‌کنید، مراقب باشید که میزان بیش از حدی داروی سرفه دریافت نمی‌کنید.

در مورد چه نکاتی باید با دکتر مشورت کرد؟

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، قبل از اینکه داروی سرفه را مصرف کنید با دکترتان مشورت کنید:

  •  بالاآوردن خلط یا بلغم.
  •  خس خس کردن در زمانیکه سرفه می‌کنید یا نفس می‌کشید. این علامت به معنای آن است که دکتر باید برای شما داروهایی تجویز کند که تورم و تنگی مجاری‌ هوایی‌تان را برطرف کند.
  • سرفه‌های مزمن و مداوم ناشی از کشیدن سیگار، تنگی نفس، برونشیت مزمن یا آمفیزم.

اگر سرفه‌تان بیش از یک هفته طول کشید، اگر بعد از تمام شدن یک دوره سرفه دوباره سرفه‌تان عود کند، یا اگر دچار تب، دانه‌های پوستی یا سردرد مداوم هستید، داروی سرفه‌تان را قطع کنید و با دکترتان تماس بگیرید.

 این علائم ممکن است نشانه‌های مشکلات جدی‌تر باشند.

زمانی که داروی سرفه را انتخاب می کنید، برای آگاهی از عوارض جانبی احتمالی یا تداخل با سایر داروها برچسب روی دارو را بررسی کنید.

این اطلاعات در بخشی از برچسب که به عنوان "هشدار" (warning) مشخص شده است، وجود دارد.

اطمینان حاصل کنید که همزمان دو داروی دارای جزء فعال یکسان را مصرف نمی‌کنید. شما این اطلاعات را در بخش “اجزای فعال" “Active Ingredient”روی برچسب یدا خواهید کرد.

همیشه از دستورالعمل های روی برچسب را بخوانید و از آنها پیروی کنید. اگر سوالی داشتید، با داروساز یا دکترتان بپرسید.

Familydoctor.org

کد خبر 70761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز