چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازارهای مالی این کشور و کل جهان را به لرزه درآورده است. این موضوع در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

 آزمایش خطرناک

روزنامه‌ آلمانی فرانکفورتر روندشاو، درباره‌  بحران بانکی آمریکا می‌نویسد: «این آزمایش بسیار خطرناکی است که آمریکایی‌ها به بقیه‌ جهان تحمیل می‌کنند.

آن‌ها به دلایل ایدئولوژیک نمی‌خواهند بار دیگر بانکی را با پول مالیات‌دهندگان نجات دهند و دولتی کنند. ولی پیامدهای چنین امری آنچنان هزینه‌ دربرخواهد داشت که بسیاری حتی جرئت تصور آن را ندارند.

ولی آمریکایی‌ها این ریسک بزرگ را می‌پذیرند. چه کسی حاضر است امروزه داوطلبانه به یک بانک آمریکایی پول قرض بدهد؟ برای مسئولان امور مالی در اروپا راه دیگری باقی نمی‌ماند جز آن که دیگران را آرام سازند و امیدوار باشند.

ولی هیچکس نباید شگفت‌زده شود اگر به‌زودی بانک‌های مرکزی مستقیما در بازارهای مالی دخالت و از دلار پشتیبانی کنند، یا جلوی فروریزی بازارهای سهام را بگیرند».

فروریزی زنجیره‌ای

بانک برادران لمن - لندن

روزنامه‌ ایتالیایی لا رپوبلیکا، چاپ رم به ورشکست شدن دو بانک بزرگ سرمایه‌گذاری در آمریکا پرداخته است: «این سوی دیگر "رویای آمریکایی"، "کابوس آمریکایی" است.

فاجعه‌ بانک لمن دو هفته پس از نجات دو بانک مهم وام مسکن، یعنی فردی مک و      فانی‌می، توسط دولت آمریکا باعث سرآسیمگی در صنایع مالی شده است، زیرا صنایع بانکی خود را آسیب‌ناپذیر می‌دانستند، ولی اکنون شاهد فروریزی‌بانکی در پی بانک دیگر هستند.

این نمونه‌ای برای پیروزی و فاجعه‌ گریزناپذیر و ضروری در یک نظام اقتصادی و مالی بی‌رحم است که گدا را به میلیاردر و با همان شتاب میلیاردر را به گدا تبدیل می‌کند».

نیروهای ویرانگر

روزنامه‌ سوئیسی تاگس‌آنتسایگرز چاپ زوریخ در باره‌ بحران در بازارهای مالی آمریکا می‌نویسد: «بحران مالی‌ای که یک سال پیش بروز کرد، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است. پس از رویدادهای دراماتیک روز دوشنبه، ۱۵ سپتامبر، نظام مالی جهان به گونه‌ای که تا سال ۲۰۰۷ حاکم بود، دیگر بازنخواهد گشت.

جابه‌جایی‌های پایه‌ای در جهان بانک‌ها بزرگ‌تر از آن و نیروهای آزادشده از این جابه‌جایی‌ها ویرانگرتر از آن هستند که چنین بازگشتی را ممکن سازند. ابعاد این آسیب چنان عظیم است که وزیر دارایی آمریکا، یعنی بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی جهان نیز نمی‌تواند از صندوق دولت آن را ترمیم کند. هنری پاولسون نیز به موقع متوجه این مساله شد. زمان آن رسیده بود که او خط روشنی ترسیم کند».

کاهش نفوذ آمریکا

روزنامه‌ فرانسوی لا رپبلیک د پیرنه در تفسیر خود، بحران مالی در وال‌استریت را نشانه‌ کاهش نفوذ آمریکا در جهان ارزیابی می‌کند: «امروز بزرگ‌ترین چرخش، افول نسبی ایالات متحده‌ آمریکاست. البته اینکه مرکز اقتصادی دیگری مانند چین یا هند جای آمریکا را بگیرد، امری فوری نیست. ولی نفوذ فزاینده‌ آسیا توقف‌ناپذیر است. ایالات متحده‌ آمریکا نشان می‌دهد که در مسائلی که به این کشور مربوط می‌شود از کوری باورنکردنی‌ای رنج می‌برد.کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم این استنباط را برنمی‌انگیزد که آمریکایی‌ها می‌خواهند واکنش نشان دهند. آمریکا به استقبال یک رکود ژرف اقتصادی می‌رود و اروپا نیز از این بابت آسیب خواهد دید».

شکاف در ستون‌های اصلی

روزنامه‌ اسپانیایی ال پریودیکو، چاپ بارسلون درباره‌ ورشکستگی دو بانک بزرگ آمریکایی می‌نویسد: «این بار هم مانند سال پیش است، ولی بدتر. وقتی در اوت ۲۰۰۷ بحران مستغلات، سیستم بانک‌های آمریکایی را به لرزه انداخت، از شکافی در دیوارهای جنبی ساختمان سخن گفته شد.

گفتند مادامی که دیوارهای حامل پابرجا هستند، فروریختن دیوارهای جنبی خطر چندانی ندارد. اکنون در خود ستون‌های اصلی شکاف ایجاد شده است.

این مساله نشان می‌دهد که سیاست نومحافظه‌کاران، برای خودتنظیم‌سازی کامل سیستم بانکی جهان، مصیبت‌بار بوده است. حال این پس‌اندازکنندگان و مالیات دهندگان هستند که باید هزینه‌ آن را بپردازند. این کاری غیراخلاقی است، ولی هر بار که بانکی درهم می‌شکند، باید این مساله را یادآوری کرد».

دویچه وله

کد خبر 63703

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز