چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برنامه "نجات" بازارهای مالی در سنای آمریکا به رأی گذاشته می‌شود. کاخ سفید از این اقدام استقبال کرده است.

به گزارش دویچه وله، سنای آمریکا قصد دارد برنامه ۷۰۰ میلیارد دلاری دولت این کشور، موسوم به برنامه "نجات" را با تغییراتی در عصر روز چهارشنبه به رأی بگذارد. اقدامی که کاخ سفید هم از آن استقبال کرده است.

مهم‌ترین تغییر در برنامه "نجات"، تضمین بیشتر برای سپرده هاست. دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد افزایش تضمین سپرده‌ها از ۱۰۰ به ۲۵۰ هزار دلار به توافق رسیده‌اند. به این معنی که با بروز مشکل برای بانک، سپرده‌ها توسط دولت تا سقف ۲۵۰ هزار دلار تضمین شده‌اند. این اقدام برای ایجاد اعتماد بیشتر در میان سپرده‌گذاران است.

سنای آمریکا قصد دارد در اقدامی غیر معمول پیش از دریافت پاسخ از مجلس نمایندگان آمریکا، طرح "نجات" را بررسی کند.

برنامه "نجات" روز دوشنبه گذشته (۲۹ سپتامبر) در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شد، اما به تصویب نرسید.[مجلس نمایندگان آمریکا طرح بوش را رد کرد] نمایندگان قصد داشتند طرح را بار دیگر روز پنج‌شنبه (۲ اکتبر) به رأی بگذارند. سنا اما قصد دارد برنامه را رأسا به رأی بگذارد. اوباما و مک‌کین هم برای شرکت در جلسه نمایندگان سنا به واشنگتن پرواز خواهند کرد.

اوباما در جمع طرفداران خود اعلام کرده که اکنون زمان بهره‌برداری انتخاباتی و سیاسی از بحران مالی نیست، بلکه هنگام همکاری برای نجات آینده کشور است.

مک‌کین هم با گرفتن موضعی مشابه، عدم تصویب برنامه در روز دوشنبه در مجلس را حاصل نوعی سوءتفاهم و بی‌اعتمادی به برنامه خوانده است.

نشست سنا و افزایش شاخص‌های بورس

بورس هم امیدواری نشان داد. با انتشار خبر رأی‌گیری طرح "نجات" در سنا، امیدها به حل بحران افزایش یافت. شاخص‌های عمده بورس در آمریکا که در پی تصویب‌نشدن برنامه در مجلس، سقوط کرده بودند، روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافتند. ارزش شاخص داو جونز که با ۷۷۰ واحد کاهش در روز دوشنبه، بیشترین نزول در یک روز در تاریخ خود را تجربه کرده بود، در پایان معاملات روز سه‌شنبه با ۴۹۰ واحد افزایش به بیش از ۱۰۸۵۰ رسید. کارشناسان مالی آمریکا به موفقیت خود امیدوارند. به اعتقاد آنها همکاری دو حزب عمده این کشور موجب خواهد شد که به زودی قوانین خوبی برای مقابله با بحران تصویب شوند.

تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۴۵ درصد مردم آمریکا به برنامه "نجات" اطمینان دارند و ۳۸ درصد مخالف آن هستند. بی‌اعتمادی رو به افزایش افکار عمومی به دولت بوش، باعث نگرانی جمهوری‌خواهان برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری این کشور شده است.

کد خبر 64699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز