سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بحران مالی آسیا که در پی ورشکستگی بانک لیمن برادرز در آمریکا تشدید شده روز سه شنبه موجب سقوط شدید ارزش سهام در بورس های عمده آسیایی شد.

به گزارش بی بی سی روز سه شنبه، 16 سپتامبر (26 شهریور)، در آغاز معاملات در بورس های توکیو و سئول، شاخص بهای سهام در این بازارها بیش از چهار درصد کاهش یافت.

این در حالی است که سقوط ارزش سهام در بورس های آمریکا در روز دوشنبه به بیشترین میزان از زمان حملات یازدهم سپتامبر رسید.

لیمن برادرز، که چهارمین بانک سرمایه گذاری بزرگ آمریکاست، در پی بحران در بازار مسکن و محدودیت های اعتبار مالی در آمریکا ورشکست شده است و کارشناسان علت ورشکستگی این بانک را سرمایه گذاری سنگین در بخش مسکن آمریکا عنوان کرده اند.

شاخص نیکی در بورس توکیو در نیم ساعت نخست معاملات روز سه شنبه چهار و هفت دهم درصد کاهش یافت. این رقم برای شاخص سهام در بورس سئول ۵ درصد بود.

شاخص های عمده بورس های اروپایی نیز در پایان معاملات روز دوشنبه کاهش شدیدی داشتند. شاخص بهای سهام در بورس لندن ۴ درصد کاهش داشت. این رقم برای شاخص داوجونز در آمریکا چهار و نیم درصد بود.

در این حال، کارشناسان نگران احتمال ورشکستگی شرکت بیمه ای آی جی هستند. این شرکت که زمانی بزرگترین شرکت بیمه جهان بود به خاطر وضع بازارهای مالی دچار مشکلات مالی شدیدی شده و در پی دریافت وام اضطراری از بانک مرکزی آمریکاست.

در این حال بانک مرکزی آمریکا برای ایجاد ثبات در بازارهای مالی برنامه کمک اضطراری خود را گسترش داده است و بانک های مرکزی اروپایی و بریتانیا هم در مجموع ۳۹ میلیارد دلار به بازارهای مالی خود تزریق کرده اند.

سه بانک از پنج بانک سرمایه گذاری اصلی آمریکا در شش ماه گذشته قربانی بحران در بخش اعتبار در این کشور شده اند.

یکی از این قربانیان موسسه مریل لینچ است که از سوی بانک آمریکا که یک بانک تجاری است، در معامله ای به ارزش ۵۰ میلیارد دلار خریده شده است. مریل لینچ هم به خاطر مشکلات بازارهای مالی آمریکا در حال ورشکستگی بود. 

کد خبر 63580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز