یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد که نیرو‌های نظامی این کشور به گشت زنی و حفاظت از بندر پوتی واقع در گرجستان ادامه می‌دهند.

به گزارش ریا نووستی، ژنرال آناتولی نوگوویتسین افزود: حضور این نیرو‌های گشتی (در بندر پوتی) در موافقتنامه‌های بین‌المللی پیش بینی شده بود. پوتی خارج از محدوده امنیتی است، اما این به آن معنا نخواهد بود که ما پشت دیوار شاهد اعمال خشونت در این بندر باشیم.

نوگوویتسین در ادامه اظهارات خویش افزود که اطمینان دارد گرجستان در حال بازسازی توان نظامی خود جهت انجام حمله‌ای دیگر است.

این مقام وزارت دفاع روسیه در توجیه این دیدگاه خود گفت:حال که گرجستان خود را به عنوان یک نیروی تجاوز کار پذیرفته، در حال بازسازی قدرت نیرو‌های مسلح خود است، و این اقدام تنها به یک منظور صورت می‌گیرد: یک حمله نظامی دیگر.

باتو کوتیلا معاون وزیر دفاع گرجستان پیشتر در مصاحبه با فاینانشال تایمز گفته بود که گرجستان به رغم کمبود در بخش لجستیکی و تسلیحات ضد تانک و دفاع هوایی  به منظور پشتیبانی از نیرو‌های خود، تصمیم به حمله به تسخین والی مرکز اوستیای جنوبی گرفته بود.

کوتیلا گفته بود: من تصور نمی‌کنم که هیچ یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از خود چنین واکنشی نشان دهد.

جیویل تارگامادزه رئیس پارلمان گرجستان اعلام کرد که کشورش در جریان درگیری‌ها در اوستیای جنوبی، 215 نفر از اتباع خود را، از جمله 13 نیروی پلیس، 133 پرسنل نظامی و 69 شهروند غیر نظامی از دست داده است.

نوگوویتسین نیز اعلام کرده است که 64 پرسنل نظامی روس و 370 نفر دیگر از نیرو‌های این کشور بر اثر درگیری با گرجستان در اوستیای جنوبی زخمی شده‌اند.

او افزود: ما آمار شهروندان کشته شده در این درگیری‌ها را گردآوری نکرده‌ایم، اما طبق گفته وزیر کشور اوستیای جنوبی، 2100 شهروند در این درگیری کشته شده‌اند.

جنشین فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه همچنین نسبت به افزایش نیرو‌های حافظ صلح این کشور در دو جمهوی جدایی طلب اوستیای جنوبی و آبخازیا در صورتی که آمریکا در بازسازی ارتش گرجستان به این کشور کمک کند، هشدار داد.

نوگوویتسین در کنفرانسی مطبوعاتی همچنین اعلام کرد که روسیه 2.142 نیروی حافظ صلح به آبخازیا اعزام خواهد کرد. تعداد نیرو‌های حافظ صلح روسی در اوستیای جنوبی نیز در تاریخی دیگر تعیین خواهد شد.

این مقام نظامی روسیه همچنین گفت که کشورش 18 پست حفاظت صلح در اوستیای جنوبی ایجاد و قرار در آبخازیا نیز به همین میزان پست حفاظت صلح ایجاد کند. نوگوویتسین هدف از ایجاد این پست‌ها را جلوگیری از غارتگران و حمل و نقل اسلحه و تسلیحات عنوان کرد.

این سخنان از سوی نوگوویتسین پس از آن بیان شد که روز شنبه 23 اوت  یک منبع در نیروی دریایی ترکیه از اعزام یک ناو لهستانی و یک ناو آمریکایی به دریای سیاه از طریق تنگه بوسفر خبر داد.[ورود دو ناو دیگر ناتو به دریای سیاه]

کد خبر 61423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز