دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: در واکنشی به مناقشه گرجستان، آمریکا قصد دارد همکاری‌اش را با روسیه در بخش انرژی هسته‌ای غیرنظامی متوقف کند.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان از واشنگتن گزارش داد، به گفته دیپلمات‌ها، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا توصیه‌ای را آماده می‌کند تا این توافقنامه از کنگره آمریکا بازگردانده شود.

یکی از کارکنان کنگره به این روزنامه گفت: «از نگاه کنونی این توافقنامه مرده است.» هدف از این توافقنامه آن است که استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای تقویت و از اشاعه تسلیحات هسته‌ای جلوگیری شود.

این تصمیم اولین تلاش ملموس دولت آمریکا برای مجازات سیاسی روسیه به خاطر حمله‌اش به گرجستان است.

پیش از این ناتو و روسیه همکاری‌های نظامی خود را به حال تعلیق درآوردند.

در واشنگتن این بحث در جریان است که چگونه می‌توان مسکو را در عرصه بین‌المللی منزوی و به ویژه در مسیر پیوستن این کشور به سازمان جهانی تجارت مانع ایجاد کرد.

این توافقنامه هسته‌ای که ارزش سمبولیک داشت در آخرین روزهای ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین به امضا رسید.

انصراف از این معامله می‌تواند تاثیر منفی بر سیاست غرب در قبال ایران داشته باشد.

دیپلمات‌ها از آن بیم دارند که مسکو در مقابل همکاری کمتری در مقابله با برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد.

روسیه در حال حاضر آشکارا مشغول بازسازی صنایع هسته‌ای خود است. این کشور از این معامله هسته‌ای با واشنگتن انتظار دریافت محموله‌های سوخت هسته‌ای داشت.

دلیل این امر احتمال احداث مرکز بین‌المللی بازفرآوری در سیبری است. هدف از ایجاد این تاسیسات که باید به همه جهان سوخت خواهد برساند، جلوگیری از پیشرفت فن‌آوری حساس هسته‌ای در دیگر کشورهاست.

این توافقنامه حتی پیش از مناقشه قفقاز هم با مقاومت کنگره آمریکا مواجه شد، زیرا روسیه همکاری هسته‌ای با ایران دارد. با این حال، مجلس نمایندگان آمریکا در ماه ژوئیه با تعیین شروطی به این توافقنامه رای مثبت داد.

اما سناتور جوزف بایدن که اکنون به عنوان نامزد معاونت باراک اوباما وارد رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا شده است، گفته که این توافقنامه پس از جنگ گرجستان هیچ احتمالی برای تصویب ندارد.

کندی روند عقب‌نشینی روسیه از گرجستان موجب تشدید تنش میان روسیه و غرب شده است. آمریکا دولت مسکو را متهم می‌کند که توافقنامه‌ صلح را نقض کرده است.

کد خبر 61533

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز