پاسخ تعدادی از نمایندگان مجلس هشتم به همین پرسش:

به عملکردشان بستگی دارد

حجت‌الاسلام محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه و سخنگوی سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: البته موفقیت مجلس هشتم بستگی به عملکرد آن دارد.

 امیدواریم از وقت و استحکام بیشتری برخوردار باشد و واقعا به مسائل کلی نظام توجه داشته باشند و تعامل خوب ، فعال و سازنده‌ای با دولت نهم داشته باشد. تا بتوانند به حل آن مسائلی که امروز مشکل مردم و کشور است، مثل تورم، مسکن، ازدواج، امور فرهنگی و اخلاقی به‌طور جد بپردازند.

 یعنی این‌طور نباشد که به مسائل روزمره و مسائلی جزئی نه کلان، مسائلی که در اولویت دوم و سوم است بپردازند و از مسائلی که امروز برای مردم مطرح است، غافل بمانند. مردم انتظار دارند که مجلس از قدرت بیشتری برخوردار باشد و به عملکرد دولت نظارت بکند تا عملکرد دولت را در عین حال که بنای تعامل با دولت را دارد جهت نظارت بیشتر داشته باشد. به هر حال مجلس هشتم کار بزرگ و سختی را در پیش رو دارد.

من اعتقادم بر این است که نمایندگانی که در مجلس هستند نباید به این بیندیشند که عضو چه گروه و جناحی هستند بلکه باید به این بیندیشند که زمینه رشد بالندگی کشور و حل معضلات و مشکلات اساسی جامعه را فراهم کنند و آنجا را زمینه برای کشمکش‌های سیاسی و جناحی قرار ندهند که الحمدالله در مجلس هفتم این قضیه ضعیف بود – نه اینکه اصلا وجود نداشت – آقایان نماینده باید به این بیندیشند که فرصت کم دارند.

 ان‌شاءالله با تشکیل یک مجلس قوی و فعال و عمل‌ قوی‌تر دولت از این به بعد حمایت مردم از نظام بیشتر و مردم به نظام دلگرم‌تر از گذشته باشند چه بسا دلگرم هستند و این به عملکردشان بستگی دارد. در خصوص مسائل اقتصادی و تورم که به‌خصوص گریبانگیر قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است با استفاده از متخصصین و کارشناسان از عقبه خوبی برخوردار شود و احیانا جلوی اشتباهات دولت در این زمینه را بگیرد.

بستگی دارد

محمد هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی: مجلس هشتم اگر بخواهند و ظیفه قانونی و نظارتی خود را انجام بدهد مانعی برایش وجود ندارد. انجام وظیفه مجلس بستگی به خود نمایندگان دارد و نه ترکیب مجلس، یعنی اگر بخواهند ملاحظه‌کاری و سیاسی‌کاری بکنند، نمی‌توانند وظیفه خود را درست انجام دهند بنابرین انجام وظیفه نظارتی و قانونگذاری بستگی به اراده شخصی نمایندگان دارد. 

انتظاراتی که از نمایندگان مجلس هشتم می‌رود این است که به قسمی که خورده‌اند و عهدی که بسته‌اند پایبند باشند و براساس آن ورظیفه قانونی که بر عهده گرفته‌اند را انجام بدهند. اولویت مجلس هشتم تقویت بعد نظارتی مجلس است. اگر مجلس نظارت صحیح داشته باشد تا دستگاه‌های اجرایی از برنامه منحرف شوند و در چارچوب برنامه و قانون به وظایف خود عمل کنند، وظیفه خود را به خوبی انجام داد.

حل مشکلات دولت

مجتبی بیگدلی،  سخنگوی حزب‌الله ایران: با توجه به اینکه دولت یک حرکت پرشتاب را در راستای عمران و سازندگی کشور به‌صورت ابتکاری اتخاذ کرده و فعالیت‌های عمرانی نسبت به گذشته چهار پنج برابر افزایش یافته است، این حجم طرح‌های عمرانی مشکلاتی را ایجاد کرده که مسلما اولویت‌های مجلس هشتم همکاری نزدیک و بدون تعارف و رودربایستی با دولت برای حل مشکلات مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی خواهد بود تا اقداما چشمگیر و مهم را انجام دهد.

از بعد دیگر ما حجم عظیمی از قوانین و مقررات منقبض  دست‌و پاگیر و بوروکراسی را داریم که طی سال‌ها روی هم انباشته شده و در هر دوره، مجلس قول داد که تنقیح  قوانین بکند ولی هر دوره به قول خویش عمل نکرد و این قوانین که مصرف ندارند بعضا جلوی اجرای سایر قوانین را گرفته است، مثل قانون معاملات شهرداری که براساس این قانون که چهل سال پیش تصویب شده، مجوز خرید و معاملات شهرداری بیش از یک میلیون تومان نیست  در صورتی که الان حداقل خرید یک شهرداری متوسط یک میلیارد تومان در روز است که این مانع مدیران شهری در انجام فعالیت و وظایف‌شان است و روند توسعه و پیشرفت را کند می‌کند.

پس ما کی می‌خواهیم این قوانین را اصلاح کنیم و قوانین اصولی و اجرایی تصویب کنیم که این نکته در مجلس هشتم بسیار حائز اهمیت است.  از طرف دیگر اصل 44 قانون اساسی را داریم که مسئله بسیار بزرگی است و مقام معظم رهبری چندین بار مراتب نارضایتی خود را از روند کند اجرای اصل 44 قانون اساسی اعلام کردند که مجلس باید دست به دست دولت این روند را افزایش دهد و مسلما می‌تواند در این عرصه پیشتاز شود.

اجتناب از رفیق بازی

 رسول منتجب‌نیا، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی: مجلس هفتم به دلیل هماهنگی و همراهی بیش از حد با دولت و حمایت بی‌دریغ از دستگاه های اجرایی هم‌شأن و منزلت  مجلس و نمایندگان را تنزل داد و هم به دلیل ضعف نظارت بر دستگاه‌های اجرایی، این بخش از نظام را به انحراف و ناکارآمدی کشاند که اگر نظارت می‌شد قطعا مشکلاتی که امروز در کشور شاهد هستیم، مشاهده نمی‌شد.

اگر در مجلس هشتم ر به بهانه هماهنگی و همکاری با دولت، بخواهند با رفیق بازی و باندبازی با دولت و وزرا عمل کنند هم آبرو و حیثیت خود را از دست  خواهند داد و هم به افزایش مشکلات و معضلات کشور دامن می‌زنند.

مجلس هشتم باید در عین همراهی و همفکری با دولت، نظارت بر دستگاه‌های اجرایی را مد نظر داشته باشد و منافع ملی را فدای رفیق‌بازی‌ها و باندبازی‌ها نکند، زیرا اکثریت مجلس از جناح اصولگرا هستند و اصلاح‌طلبان مانند دور قبل در اقلیت‌اند و هر چه اتفاق بیفتد متوجه اصولگرایان خواهد بود.

نه اینکه اقلیت موثر نیست، بلکه نقش اقلیت در تصمیم‌گیری‌ها کم است.  انتظاری که از نمایندگان مجلس هشتم می‌رود این است که بدون اینکه تنشی ایجاد کنند و کشور را به اختلاف بکشانند  بر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشند تا مشکلات معیشتی مردم و معضلاتی که گریبانگیر ملت شده است، برطرف شود که به اعتقاد من مجلس هشتم، از این توان برخوردار است مگر اینکه نمایندگان منافع جناحی و گروهی خود را بر منافع ملی ترجیح بدهند. 

 تجربه تاریخی موفق دومی‌ها

منیره نوبخت عضو شورای مرکزی حزب زنان جمهوری اسلامی: من توفیق این را داشتم که در مجلس چهارم و پنجم به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس حضور داشته باشم. با تکیه بر این تجربه به نظر می‌رسد وقتی که یک جریان سیاسی برای دو دور اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهد معمولا در دوره دوم می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

 به هر جهت به عنوان یک جریان سیاسی یکسری از مسائل را در دور اول تجربه می‌کند و در کنار وظایف نمایندگی مجلس در تعقیب اهداف گروهی موفق‌تر خواهند بود زیرا از تجربه گذشته استفاده می‌کنند، منطقی‌تر و معتدل‌تر عمل می‌کنند و چو ن با یک گروه تازه نفس که در دور دوم به مجلس راه پیدا کردند تلفیق می‌شوند انگیزه و توان بیشتری برای کار دارند.

 بنابراین شرایط مساعدتری برای احقاق اهداف اصولگرایان مجلس فراهم خواهد شد و جریان اصولگرا در مجلس هشتم نسبت به مجلس هفتم موفق‌تر عمل خواهند کرد.

کد خبر 53525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز