همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک فوریت لایحه تمدید قانون فعال کردن هیئت منصفه مطبوعات برای جلوگیری از تعطیلی اصل 168 قانون اساسی رای مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار خانه ملت،نمایندگان به فوریت این لایحه 130 رای موافق، 38 رای مخالف و 16 رای ممتنع دادند.

موسی قربانی عضو هیئت رئیسه مجلس و یکی از درخواست کنندگان یک فوریت برای این لایحه گفت:قانون هیئت منصفه مطبوعات در مجلس پنجم تصویب شد ولی در مجلس ششم درباره هیئت منصفه مقررات جدیدی به تصویب رسید که در عمل قابل اجرا نبود.

وی افزود:مقررات جدیدی که در مجلس ششم درباره هیئت منصفه مطبوعات تصویب شد سبب می شد هیئت منصفه مطبوعات عریض و طویل شود و بلاتکلیفی ایجاد کند.

قربانی گفت:به همین دلیل در مجلس هفتم لایحه ای آمد تا زمان اجرای کامل این قانون، قانون مجلس پنجم موقتا اجرا شود؛ همچنین اجرای این قانون برای مدت دو سال بود که اکنون این مدت پایان یافته است با خلاء قانونی مواجهیم.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان نیز در مخالفت با فوریت این لایحه گفت: چرا همیشه می خواهیم با تیمم، وضو بگیریم چرا وضوی کامل نمی گیریم و نماز نمی خوانیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون قانون مطبوعات با مشکل جدی روبه روست افزود: باید قانون جامع مطبوعات تدوین و تصویب شود.

کواکبیان با تاکید بر اینکه باید یک قانون کامل و جامع تصویب شود گفت: اگر اصل 168 قانون اساسی چند ماه دیگر نیز معطل بماند مانند هیئت منصفه جرایم سیاسی می شود که 30 سال است این هیئت منصفه تشکیل نشده است.

جواد آرین منش نماینده مشهد در موافقت با لایحه تمدید قانون فعال کردن هیئت منصفه مطبوعات گفت: نحوه اختیارات هیئت منصفه مطبوعات در قانون اساسی مشخص شده است؛ در مجلس پنجم گزینش هیئت منصفه مطبوعات به این ترتیب بود که استانداران و ادارات کل ارشاد، هیئت منصفه را از میان قشرهای مختلف مردم گزینش می کردند.

وی افزود:در مجلس ششم تصویب شد که اعضای هیئت منصفه از طریق اعلام عمومی و به قید قرعه و به صورت علنی انتخاب شوند که عملا به دلیل اجرایی نبودن این قانون دادگاه های مطبوعات تعطیل شد.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: با توجه به اجرایی نبودن قانون مصوب مجلس ششم درباره هیئت منصفه مطبوعات، مجلس هفتم مصوب کرد که هیئت منصفه مطبوعات بر اساس همان روش مصوب در مجلس پنجم انتخاب شوند تا این قانون اصلاح شود.

وی با بیان اینکه مهلت اجرای این قانون چهارم مرداد پایان یافته است از نمایندگان خواست به تمدید آن رای دهند

کد خبر 59199

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز