چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

اگر در مجلس هشتم حضور پیدا می‌کردید چه اقداماتی را در دستور کارتان قرار می‌دادید؟

مرتضی تمدن نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات:

دغدغه‌های اصلی و جدی

در صورتی که در مجلس هشتم حضور داشتم، مهمترین اولویت من پرداختن به دغدغه‌های اصلی و جدی مردم در این برهه از زمان به خصوص اقتصاد بود و رویکردم بیشتر به بحث‌های اقتصادی و معیشتی  و چاره‌اندیشی برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور بود، زیرا اگر بخواهیم تورم کشور را کاهش دهیم، بدون اصلاح ساختار اقتصادی امکان‌پذیر نیست. به نظر من لازمه این امر هماهنگی و چاره‌اندیشی مجلس و دولت درکنار هم است و مجلس هشتم باید بر اجرای قانون اصلاح ساختار اقتصادی که در مجلس هفتم به تصویب رسیده نظارت داشته باشد که در صورت اجرایی شدن این قانون قطعا تورم و رانت‌خواری کاهش خواهد یافت. مسئله دیگری که اگر در مجلس هشتم بودم پیگیر آن می‌شدم، اصلاح و ارتقای فرهنگ عمومی از طریق قانونگذاری بود.

شیوه جدیدی باب می کردم

حسن مرادی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی مجلس: اگر در مجلس هشتم بودم سعی می‌کردم شیوه جدیدی را در قانونگذاری باب کنم تا کارآیی مجلس بیشتر شود. همان‌طور که شاهد هستیم روزبه‌روز نقش نمایندگان مجلس کمرنگ‌تر می‌شود و بهای کمتری به آنان داده می‌شود که امیدواریم در مجلس هشتم دولت تعامل بیشتری با مجلس برقرار کند که احساس نکند نمایندگان مجلس رویاروی او هستند.

اگر در مجلس هشتم بودم اجازه ورود هر کس را به کمیسیون‌های تخصصی نمی‌دادم، بلکه کمیسیون‌های مجلس را براساس تجربه، کار، مدارج علمی و تحصیلی فعال می‌کردم.
یکی از بحث‌هایی که به شدت از آن غفلت می‌شود و عوارض زیادی برای مجلس دارد دادن نوبت سخنر‌انی به نمایندگان براساس ثبت‌نام آنهاست که آنهایی که زودتر ثبت نام کردند
 در خصوص طرح یا لایحه مورد بحث سخنرانی می‌کنند، در حالی که سخنران باید توسط کمیسیون‌های تخصصی مشخص شود. یعنی اگر قرار باشد کسی درباره طرحی یا لایحه‌ای صحبت کند نباید صرف اینکه قرعه به نام او افتاد یا صبح زودتر اسمش را نوشته درخصوص آن طرح یا لایحه صحبت کند مثلا از بدترین خاطرات من در مجلس این بود که نمایندگان به دلیل اینکه طرح در نظرگرفتن جرایم سنگین قطع درختان که به پیشنهاد کمیسیون عمران مطرح شده بود به نظر آنان موجب تورم خواهد شد، با آن مخالفت کردند که نشان از ضعف بخش کارشناسی دارد.

یکی دیگر از مواردی که باید در مجلس هشتم در نظر گرفته شود کنترل نامه‌های نمایندگان است. اینکه نمایندگان به خاطر مسائل مالی و آنچه که باعث رانت می‌شود حق نامه‌نگاری نداشته باشند و نامه‌های نمایندگان شفاف باشد تا نمایندگان نتوانند جهت اخذ امکانات برای آشنایان‌شان نامه بنویسند.

اصلاح اقتصاد شترمرغی

محمد عباسپور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: با توجه به وضعیت فعلی کشور و اینکه مقام معظم رهبری تنظیم کننده سیاست‌های سه قوه هستند هر ساله همزمان با آغاز کار مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری ملاقاتی دارند که در این جلسه ایشان طی یک سخنرانی و پیام به مجلس، اصول و سیاست‌ کاری قوه مقننه را اعلام می‌کنند که متاسفانه در بعضی از دوره‌ها به این فرمایشات به طور کامل توجه نشد که به نظر من امسال آنچه که مورد تاکید ایشان خواهد بود، تاکید بر ارتقای عزت و کرامت مردم، مصالح و امنیت و اقتدار ملی در سطح بین‌المللی و بحث مقابله با تورم و آسیب‌های اجتماعی و بحث جوانان و پژوهش‌های جوانان و... در داخل کشور است. اگر بنده در مجلس هشتم حضور داشتم، با توجه به اینکه عضو کمیسیون اجتماعی هستم و آسیب‌های اجتماعی را از نزدیک شاهد بودم بحث رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی دراولویت کاری‌ام قرار داشت. ما جزو کشورهایی هستیم که دولت‌مان ثروتمند ولی وضعیت اقتصادی ملت ما در میزان استاندارد جهانی نیست. اقتصاد ما اقتصاد شترمرغی است که وضعیت اقتصادی طبقه‌ای بسیار بالا و طبقه دیگر بسیار پایین است که باید با اصلاح ساختار پول‌ها را از طبقات بالا به طبقات پایین هدایت کرد.

همچنین باید در بحث نظارتی و قانونگذاری رویکرد جدیدی برای نمایندگان تعریف کرد تا پرداختن به مسائل حوزه انتخابی خود را کاهش داده و به مسائل مهمتر و در اولویت بالاتر مثل پرداختن به آسیب‌های اجتماعی کاهش نرخ تورم، بالا بردن سطح اشتغال و تعیین نرخ بیکاری، مقابله با خشکسالی و تحریم نظام بین‌المللی و استکبار جهانی، کاهش ناهماهنگی‌های اقتصادی و جلوگیری از رشد نقدینگی بی‌رویه بپردازند.

مجلس باید از طرح مسائلی که تاثیری در روند اجرایی قوانین ندارند مثل برقراری روابط با فلان کشور، کشتیرانی در فلان حوزه آبی، کاهش مالیات و عوارض گمرکی که دردی را از جامعه درمان نمی‌کند بپرهیزد. همچنین مجلس هشتم با حدود 180 طرح و لایحه باقی‌مانده از مجلس هفتم روبه‌رو خواهد شد که هیأت رئیسه مجلس باید با تدبیر طرح‌ها و لوایحی را که هیچ‌گونه تاثیری ندارند کنار گذاشته و به طرح‌ها و لوایح دارای اولویت بپردازد. به نظر من ما باید به جای قانونگذاری زیاد قانون‌زدایی کنیم و جلوی قانون‌های دست و پاگیر که موجب سردرگمی دستگاه‌های اجرایی است را بگیریم.

به اولویت‌های دست چندم نپردازید

محمدعلی مقنیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی و مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس: واقعیتی که امروز در جامعه شاهد آن هستیم و معضل اساسی جامعه است بحث تورمی است که کمرشکن شده است و نیز بحث بیکاری که شعار مجلس هفتم بود ولی متأسفانه در آن موفق نشد و بحث مسکن که جزو مهم‌ترین مسائلی است که اگر در مجلس هشتم حضور داشتم جزو اولین اولویت کاری من بود و طبیعی است وقتی مسائل مهم و  جدی در پیش رو داشته باشیم باید مسائل غیرمهم و در اولویت سوم و چهارم را از دستور کار مجلس خارج کرد و به مسائل اصلی جامعه پرداخت. مانند مجلس هفتم نباشد که در اواخر عمر خود پایش را روی گاز گذاشته و تند و تند قانون تصویب می‌کرد و به مسائلی می‌پردازد که در مقابل بحث تورم و گرانی، از اولویت دست چندم برخوردارند که امیدواریم با توجه به مشکل تورم و خشکسالی که در پیش است، مجلس هشتم مواردی را که از اولویت اول برخوردار نیستند کنار گذاشته و به مسائل اصلی جامعه که تورم و خشکسالی است بپردازند.

گزارش عملکرد!

علی باغبانیان نماینده مردم نطنز و قمصر در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان: عمده تأکید و  تلاش در کمیسیون بهداشت و درمان که یکی از کمیسیون‌های موفق مجلس هفتم بود حفظ، تأمین و ارتقای سلامت مردم بود و توانستیم سرانه بهداشت و درمان را در این چند سال افزایش بدهیم. توصیه‌ام به نمایندگان مجلس هشتم رسیدگی به دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است. آنان بایستی با تمام قوا برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم اقدام کنند. قبلاً در بخش مسکن معضلات اساسی داشتیم و در کنار آن مسائل رفاهی و بحث سلامت از دیگر دغدغه‌های مردم است.

اگر بنده در مجلس هشتم حضور داشتم می‌گذاشتم برنامه توسعه چهارم که یکی از برنامه‌های خوب ماست با هماهنگی دولت اجرایی شود تا بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های مردم حل شود. همچنین همان‌طور که می‌دانیم برنامه توسعه پنجم  باید در مجلس هشتم نوشته شود و نیز با توجه به چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان تعریف کردند ما باید تا سال 1404 مقام اول منطقه شویم که نیاز به همت بیشتر دولت و مجلس دارد. ولی با توجه به اجرایی و عملیاتی نشدن برنامه توسعه چهارم، بخصوص در کمیسیون بهداشت و درمان و با توجه به برنامه بودجه دولت دسترسی به این مقام نه اینکه غیر ممکن، ولی سخت می‌شود.

متأسفانه گاهی برنامه‌هایی در مجلس هفتم داشتیم که وقت زیادی از مجلس می‌گرفت، مثل تعیین ساعت کار بانک‌ها  یا بحث دو شغله بودن که جزء بحث‌هایی بود که چند بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود و یا بحث نظام هماهنگ که شاید بیشترین رفت و آمد را بین مجلس و شورای نگهبان داشت که اگر قبل از طرح در مجلس با یک تعامل بین مجلس و شورای نگهبان رفع شود می‌توان این برنامه‌ها را از دستور کار مجلس خارج کرد. در طول مجلس هفتم گاهی مسائل سیاسی جناحی و نیز گاهی مسائل سیاسی بین مجلس و دولت باعث تصویب یا رد برخی از طرح‌ها و لوایحی شد که برخلاف مصالح مردم بودند که می‌توان این مشکل را با یک تعامل و حسن نیت بین دولت و مجلس حل کرد، ولی اگر بخواهیم مشکلات را به رخ هم بکشیم همان‌طور که بارها بین مجلس، دولت و شورای نگهبان دیدیم مشکلات حل نخواهند شد.

گاهی اوقات دولت‌ها از اجرای قوانین بنابر دلایلی مثل عدم اعتقاد به آن قانون و یا عدم توانایی سرباز می‌زنند و مجلس هم بنابر دلایلی مثل عدم اقتدار لازم و یا بنابر مصالحی کوتاه آمده و از جایگاه نظارتی خویش استفاده نمی‌کند که اینها باعث مختل ماندن اجرای قوانین می‌شود که در همه دولت‌ها و مجلس‌ها شاهد بودیم بنابراین نباید دولت را به انجام قوانینی که توان انجامش را ندارد تکلیف کرد و در مقابل، دولت نباید درخصوص قانونی که امکان اجرایش را دارد مقاومت کند، به‌طوری که مردم احساس کنند مجلس و دولت توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند. همچنین از انتقاداتی که به مجلس هفتم و مجلس قبل وارد است این است که به‌جای اینکه دولت حلال مشکلات خود و زیرمجموعه خود باشد مجلس قدم پیش گذاشته و مشکل را حل می‌کند که می‌توان این کارهای جزئی  روزمره را از دستور کار خارج کرد و به بحث‌های اصلی پرداخت.

من سه دوره نماینده مجلس بودم، متأسفانه در تمام مجلس‌ها نمایندگان از تمام توان نظارتی خویش استفاده نمی‌کنند که یکی از دلایلش  حجم بالای تصویب قانون است که  گاهی اوقات این حجم قانون دست و پا گیر خواهد شد و فرصت حسن اجرا و  نظارت را از مجلس می‌گیرد.

کد خبر 52603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز