چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه سیاسی: زمان زیادی تا هفتم خرداد روز پایان عمر مجلس هفتم و تشکیل مجلس هشتم باقی نمانده است.

اگرچه درمجلس هشتم مانند مجلس هفتم اکثریت با اصولگرایان است اما به‌نظر می‌رسد اصولگرایان مجلس هشتم با مجلس هفتم تفاوت دارند. این تفاوت درنوع نگاه آنان به عملکرد دولت نهم است.

اکنون همگان انتظار دارند با وجود حفظ ترکیب اصولگرای مجلس هشتم شاهد مجلسی غیراز مجلس هفتم باشند.

مواضع اقتصادی دولت نهم، تورم و گرانی موجود درجامعه، افزایش نقدینگی و.....که فشارهای زیادی را برقشرمستضعف جامعه وارد کرده اصولگرایان را درشرایطی قرارداده که قادر به همسویی کامل با دولت نیستند. همین امر می‌تواند بخش منتقد دولت درمجلس هشتم را تقویت کرده و درموضع برتری قراردهد.

این روزها آن چه که درقدم اول برای اکثریت مجلس هشتم مطرح است انتخاب رئیس مجلس است. اصولگرایان که درمجلس هفتم نیز اکثریت داشتند برای انتخاب رئیس مجلس راهی را طی کردند که نتیجه آن روشن ومشخص بود.

درآن زمان رقیبی جدی برای حداد عادل وجود نداشت و کسی هم نسبت به ریاست او شک نداشت لذا چند همایش با دعوت ازهمه اصولگرایان راه یافته به مجلس تشکیل دادند وعلاوه بررئیس مجلس، اعضای هیات رئیسه را نیزانتخاب کردند.

اما اینک 4 سال پس از مجلس هفتم آرایش سیاسی نیروها در جامعه با توجه به پیش‌رو بودن انتخابات ریاست‌جمهوری دهم شکل دیگری پیدا کرده است. در طیف اصولگرایان، گرایش‌های مختلفی ایجاد شده و شرایط به گونه‌ای شکل گرفته که نقد دولت در آن افزایش یافته است. از این‌رو انتخاب رئیس مجلس می‌تواند معنا و مفهوم موضع‌گیری در برابر عملکرد و وضعیت دولت را داشته باشد.

برای مجموعه کسانی که به مجلس راه یافته‌اند این موضوع مهم است که رئیس آینده بتواند به آنها اعتبار بیشتری ببخشد و منزلت نمایندگی و جایگاه مجلس را ارتقا دهد و برای نامزدهای ریاست مجلس افق دورتری تا انتخابات ریاست‌جمهوری دهم هم مد نظراست.

اقلیت اصلاح‌طلبان مجلس هشتم گفته‌اند که این مجلس مثل مجلس هفتم نخواهد بود، بدین معنا که روحیه انتقادی نسبت به دولت و استقلال‌خواهی آن بیشتر است و نمود این تحول در انتخاب هیات‌رئیسه و رئیس مجلس پدیدار خواهد شد.

اصلاح طلبان همچنین معتقدند کرسی ریاست مجلس در شرایط کنونی اهمیت ویژه‌ای برای نامزدهای آینده ریاست‌جمهوری دارد و به‌نظر می‌رسد حامیان احمدی‌نژاد تلاش خواهند کرد این کرسی در اختیار رقبای او قرار نگیرد.

درحال حاضر ۲ نفر بیش از بقیه احتمال نشستن بر صندلی ریاست مجلس را دارند.

غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی. انتخاب علی لاریجانی به ریاست موقت هیات ۴۴ نفری فراکسیون اصولگرایان خبر جدیدی بود که بعد از آخرین همایش استانی جبهه متحد اصولگرایان که روز ۱۹ اردیبهشت تشکیل شد تحلیل‌ها را راجع به رئیس آینده مجلس تغییرداد.

خبرهای دیگر حاکی از آن بود که علی اکبر ناطق نوری، محمود احمدی‌نژاد، برخی مراجع قم و جامعتین نیز از ریاست لاریجانی حمایت می‌کنند.به وجود آمدن شرایط جدید درانتخاب ریاست مجلس این گمانه را تقویت کرده است که شاید لاریجانی قصد حضور درانتخابات ریاست‌جمهوری آینده را ندارد که حاضر شده حمایت هواداران احمدی‌نژاد درمجلس را نیز جلب کند.

البته حداد عادل به‌عنوان یکی از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری نیازمند آن است که موقعیت خود را در ترکیب سیاسی کشور به‌عنوان سران یکی از ۳ قوه، حفظ کند تا سکویی را برای جهش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده در اختیار داشته باشد.

قرار است جمعی ۹ نفره متشکل از حسین فدایی، علیرضا زاکانی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر، محمدرضا باهنر، روح‌الله حسینیان، غلامعلی حدادعادل و علی لاریجانی با جمع‌بندی نهایی در میان خود نامزدهای ریاست مجلس هشتم را به سایر اصولگرایان مجلس آینده معرفی کنند.

براساس اخبار شنیده شده در راهروهای مجلس جبهه متحد اصولگرایان نسبت به کاهش آرای حدادعادل در مجلس نگرانی دارد و از این‌رو احتمال چرخش از او به سمت نامزد دیگر وجود دارد. ظاهرا اکنون طیف حامیان حدادعادل در مجلس محدود به چهره‌هایی چون احمد توکلی، حسین فدایی و الیاس نادران هستند.

رای اصولگرایان حاضر در همایش توفیق خدمت، به ریاست علی لاریجانی، برای  هیأت‌مدیره موقت اصولگرایان می‌تواند به گام نخست او برای رسیدن به مدیریت مجلس هشتم تعبیر شود. البته اگر چه این رای، موقعیت لاریجانی را نسبت به حداد عادل تقویت کرده است اما نزدیک شدن لاریجانی به احمدی‌نژاد باعث شده‌است که اقلیت مجلس هشتم شامل اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان، مستقل‌ها و اصولگرایان مستقل یا منتقد دولت از لاریجانی فاصله گرفته و به حداد عادل نزدیک شوند.

البته برخی از صاحب‌نظران، معتقدند انتخاب لاریجانی به ریاست فراکسیون اصولگرایان را باید در راستای تحقق ریاست حداد عادل بر مجلس هشتم ارزیابی کرد. این عده دلیل خود برای چنین تحلیلی را پذیرش ریاست فراکسیون اصولگرایان توسط لاریجانی می‌دانند. برخی از تحلیلگران هم بر این عقیده‌اند که جبهه متحد، با این اقدام به نوعی حداد عادل را دور زده‌ و با انتخاب لاریجانی به‌عنوان رئیس فراکسیون، او را برای ریاست مجلس انتخاب کرده‌است.

به‌نظر می‌رسد برای نخستین بار نقش دولت درتعیین رئیس مجلس بسیار پررنگ‌تراز دوره‌های گذشته نمود یافته است که لاریجانی با سابقه استعفا ازدبیری شورای‌عالی امنیت ملی حاضر شده به هواداران دولت نزدیک شود.

جابه جایی نقش‌ها

تا پیش از تشکیل همایش‌های اصولگرایان برای تعیین ریاست مجلس اخبارسیاسی حاکی از آن بود که با توجه به عملکرد حداد عادل درمجلس هفتم و تضادی که بین لاریجانی و احمدی‌نژاد وجود دارد لاریجانی شانس بیشتری برای کسب رای اکثریت مجلس خواهد داشت.

اما درجریان همایش اخیر استانی جبهه متحد خبرهایی منتشر شد که به‌نظر می‌رسد تحلیل‌های قطعی دراین زمینه را با شک و تردید روبه‌روکرده است.

این تردید ناشی از جابه‌جایی نقش لاریجانی با حداد عادل دربرابر مواضع دولت است. حداد به جبهه منتقد دولت نزدیک شده و خبرهای غیررسمی حکایت از نزدیک شدن هواداران دولت به علی لاریجانی دارد.

کد خبر 51923

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز