یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

علت افت جایگاه محمدرضا باهنر در ترکیب هیأت‌رئیسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؛ فکر می‌کنید چه عاملی باعث شد که ایشان نایب رئیس دوم مجلس هشتم شوند؟

تعامل غیرمثبت با دولت

اسماعیل جبارزاده رأی پایین باهنر را ناشی از رأی ندادن طرفداران دولت ارزیابی کرد. اسماعیل جبارزاده نماینده مجلس ششم گفت: طرفداران دولت به آقای باهنر رأی نداده و رأی خود را به ابوترابی اختصاص دادند و این رأی ندادن به خاطر تعامل غیرمثبت آقای باهنر با دولت بود.

وی افزود: آقای باهنر در اواخر مجلس هفتم از دولت فاصله گرفته بود و منتقد سیاست‌های دولت بود به همین خاطر طرفداران دولت به آقای باهنر رأی ندادند. نماینده مجلس هفتم تصریح کرد: این تعامل غیرمثبت با دولت از نوع رفتار آقای باهنر مشخص بود زیرا آقای باهنر اقدامات دولت را غیرکارشناسی می‌دانست. جبارزاده در ادامه افزود: آقای باهنر به خاطر سابقه مدیریتی خود متوجه سوء عملکردها شده بودند و می‌دانستند که اقدامات دولت در جهت تأمین منافع ملی نیست و همین اقدامات موجب شد که طرفداران دولت از ایشان فاصله بگیرند.

سوء برداشت

موسی قربانی نماینده مجلس هشتم رأی ندادن نمایندگان به باهنر را ناشی از سوءبرداشت عنوان کرد. نماینده مردم قاینات در مجلس در مورد ترکیب هیأت‌رئیسه گفت: حامیان دولت در مجلس تصور می‌کردند که آقای باهنر با دولت همراهی نمی‌کند از سوی دیگر افرادی که با ریاست آقای حداد موافق بودند از آقای باهنر به خاطر عدم حمایت از حداد ناراضی بودند بنابراین به حداد رأی ندادند زیرا فکر می‌کردند آقای حداد طرفدار آقای لاریجانی است. به هر حال افرادی که به آقای باهنر رأی ندادند دچار سوءبرداشت شده‌اند.

وی افزود: گروه‌های دوم خردادی در این محاسبه قرار نمی‌گیرند زیرا آنها موافق با آقای باهنر نبودند و رأی خود را به آقای ابوترابی اختصاص دادند. قربانی با تصریح بر اشتباه دو گروه اول اظهار داشت: گروه‌های دوم خردادی درست عمل کردند و در این زمینه اشتباهی مرتکب نشدند.  نماینده مجلس هشتم با تأکید بر اینکه آقای باهنر چوب دیگران را می‌خورد گفت: اقدامات آقای باهنر در مجموعه کار تشکیلاتی بسیار مناسب بود به گونه‌ای که با وجود اینکه نظری مخالف ایشان بود به خاطر کار تشکیلاتی آن را انجام می‌دادند. وی در پایان تصریح کرد: اقدامات آقای باهنر در مجلس هفتم بسیار مثبت بود و کسانی که به ایشان رأی ندادند به‌زودی متوجه اشتباه خود می‌شوند.

تضییع حقوق ملت

سیدناصر قوامی رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم تعامل بیش از حد مجلس با دولت را عامل افت جایگاه محمدرضا باهنر در ترکیب هیأت‌رئیسه عنوان کرد. رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم با اشاره به تغییرات هیأت رئیسه مجلس هشتم گفت: این تصور وجود داشت که آقای حدادعادل رئیس مجلس هشتم می‌شود اما تعامل زیاد مجلس با دولت موجب شد که نمایندگان مجلس ششم هیأت رئیسه‌ای متفاوت را انتخاب کنند به هر حال نمایندگان مجلس هشتم بسیاری از مشکلات اقتصادی را ناشی از اقدامات تعاملی مجلس با دولت می‌دانستند و در گام نخست سعی کردند که رویکرد متفاوت خود را ثابت کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: انتخاب این هیأت رئیسه از جهت شایستگی نبود بلکه بیشتر به خاطر لجاجت بود زیرا اصولگرایان سعی کردند با کنار گذاشتن هیأت رئیسه مجلس هفتم خود را از اتهامات مبرا کنند. نماینده مردم قزوین در مجلس ششم اظهار داشت: رئیس مجلس و نایب رئیس مجلس هفتم تعامل زیادی با دولت در جهت تامین منابع آنها داشتند بنابراین این انتخاب آنها هشداری برای این نمایندگان بود.

وی  افزود: متاسفانه هیأت رئیسه هیچ‌گاه دولت را به خاطر عدم پایبندی به مصوبات مجلس و عدم اجرای آن مورد توبیخ قرار نداد و در جهت دفاع از حقوق ملت سعی نکرد از دولت توضیح بخواهد. قوامی با اشاره با اقدامات صورت گرفته در جهت انجام نشدن استیضاح گفت: مجلس حتی اجازه نداد که وزیر بازرگانی استیضاح شود و طرح استیضاح وزیر بازرگانی را انجام نداد و همین مسئله موجب سوال‌های بی‌شماری شد که چرا مجلس از دولت توضیح نمی‌خواهد که دلیل این همه گردانی چیست؟ وی گفت: احتمال کاندیداتوری حداد عادل برای ریاست جمهوری بسیار ضعیف است چون ایشان نتوانست نظر مساعد نمایندگان را به خود جلب کند.

عدم موفقیت در عملکرد

اسحاق جهانگیری عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران افت جایگاه محمدرضا باهنر در مجلس هشتم را ناشی از عدم موفقیت در انجام وظایف محوله به مجلس ارزیابی کرد. اسحاق جهانگیری وزیر صنایع دولت خاتمی گفت: بی‌توجهی مجلس به حقوق قانونی خود موجب شد که اصولگرایان به دنبال گزینه‌های دیگری برای ترکیب هیأت رئیسه باشند.

وی اظهار داشت: نحوه ارائه بودجه 87 اوج این بی‌توجهی دولت به مجلس بود و همین اقدامات زمینه‌ساز این رأی شد. اسحاق جهانگیری با اشاره به جایگاه مجلس اظهار داشت: متاسفانه مجلس هفتم از جایگاه خود دور شده بود و همین افت جایگاه مجلس، نمایندگان را بر آن داشت که در صدد احیای جایگاه رفیع قوه‌مقننه برآیند. وی تصریح کرد: در بین اصولگرایان مجلس هشتم افراد جدیدی هستند که سابقه کار مدیریتی دارند و همین تغییر ترکیب مجلس هیأت رئیسه‌ای جدید را شکل داد.

وزیر اسبق صنایع گفت: آیین‌نامه مجلس پیش‌بینی کرده است که رئیس‌جمهور هنگام تغییر یک وزیر باید توضیحاتی را ارائه بدهد اما در مجلس هفتم به دنبال تمام تغییرات هیچ توضیحی به مجلس توسط دولت ارائه نشد هر چند تغییرات آن‌قدر گسترده بود که گاه نمایندگان مجلس مانند مردم جامعه از تغییر و تحولات دولت آگاه می‌شدند و این مسئله را بسیاری از نمایندگان رفتاری ناشایست تلقی کردند بنابراین با تغییر هیأت‌رئیسه سعی کردند جایگاه نمایندگی را ارتقا ببخشند.

کد خبر 54264

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز