چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت: با نزدیک شدن به فصل تابستان، انواع و اقسام میوه‌های تازه و رنگارنگ هم در دسترس قرار می‌گیرند که حتی دیدن‌شان هم روح انسان را تازه می‌کند.

اما این میوه‌ها غیراز حظ بصر، فواید دیگری هم برای ما دارند که یکی از آنها را مطالعه جدیدی نشان داده است. در این مطالعه مشخص شده که مصرف آبمیوه‌های تازه و طبیعی، می‌تواند در کاهش خطر رسوب چربی در عروق و تنگی یا انسداد آنها مؤثر باشد.

به این ترتیب می‌توان این آبمیوه‌ها را، دارویی جهت پیشگیری از سکته قلبی و مغزی محسوب کرد.به گزارش بی‌بی‌سی، این محققان، در دانشگاه مون‌پلیه فرانسه، ۲ نوع میوه را برای پژوهش‌شان انتخاب کردند؛ سیب و انگور بنفش.

آنها موش‌های آزمایشگاهی مشابهی را انتخاب کردند، به هر گروه از آنها مقدار مشخصی از این آبمیوه‌ها خوراندند، ضمن اینکه رژیم غذایی پرچربی‌ای نیز برای‌شان آماده می‌کردند.

به یک گروه هم آبمیوه ندادند. بررسی‌ها نشان داد در یک گروه از این موش‌ها، میزان بروز تصلب شرائین، با وجود استفاده از رژیم غذایی پرچربی، بسیار کمتر از گروه‌های دیگر است.

این میزان، تقریبا معادل 3 لیوان آب این میوه‌ها برای انسان محاسبه شده است. در موش‌هایی که از آبمیوه استفاده کرده بودند، میزان تجمع چربی در بدن و همچنین مواد اکسیداتیو استرس، از مواد زاید حاصل سوخت‌وساز بدن، و نیز سطح چربی خون، کمتر ازگروهی بود که آبمیوه در برنامه‌شان وجود نداشت.

به گفته این محققان، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این آبمیوه‌ها، به‌خصوص گروه فنل‌ها، عامل اصلی این تاثیر شفابخش و معجزه‌آسا در آنهاست. سایر آنتی‌اکسیدان‌ها، از قبیل ویتامین C و نیز کارتنوئیدها نیز، عامل احتمالی این تاثیر معرفی شده‌اند.

در این میان، انگور بنفش، حاوی بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان و مؤثرترین ماده برای مهار رسوب چربی در رگ‌ها معرفی شده است. جزئیات این مطالعه در آخرین شماره نشریه تغذیه بالینی منتشر شده است.

اما این اولین و آخرین مطالعه در مورد تاثیر شفابخش میوه‌ها و آبمیوه‌های تازه نیست و نخواهد بود. به‌عنوان مثال، سال گذشته در همین روزها، نتایج مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد آب سیب، می‌تواند در کاهش ابتلا به آسم در کودکان مؤثر باشد.

در آن مطالعه مشخص شده بود یک بار مصرف آب سیب، می‌تواند این احتمال را به نصف کاهش دهد. دراین بررسی نیز وجود فیتوکمیکال‌ها وآنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئیدها و فنل‌ها، علت اصلی این تاثیر معرفی شده بودند. (این مطالعه را محققان مؤسسه ملی تحقیقات قلب و ریه انگلستان انجام داده و در شماره مه 2007 نشریه بیماری‌های تنفس اروپا چاپ کرده بودند.)

مطالعه دیگر روی آب چغندر انجام شده و نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۵۰۰ سی‌سی، معادل ۲ لیوان ازآب چغندر، می‌تواند باعث کنترل فشارخون شود.

در این مطالعه که در دانشکده پزشکی دانشگاه پنیسولا انجام شده بود، به نقش نیترات‌های طبیعی موجود در این خوراکی اشاره شده بود و عامل اصلی این تاثیر، به وجود این ماده نسبت داده شده بود. این مطالعه نیز در شماره فوریه نشریه پرفشاری خون چاپ شده بود.

مطالعه دیگر در مورد خواص آب انار، میوه‌ای که در میان ایرانیان به خوبی شناخته شده و بومی کشور ماست، انجام شده است.

در این مطالعه مشخص شده که آب‌انار می‌تواند رشد سرطان پروستات را کند و حتی در برخی موارد متوقف کند. این مطالعه را محققان دانشگاه کالیفرنیا انجام داده و نتایج آن در شماره دسامبر نشریه «تحقیقات بالینی سرطان» منتشر شد.

این مطالعات، همگی تاکیدی است بر اینکه مصرف میوه‌های تازه و آبمیوه‌های طبیعی حاصل از آن، در این دنیای پر از تنقلات بسته‌بندی‌‌شده و کارخانه‌ای، می‌تواند سپر محافظی در برابر بیماری‌های این دوره، مانند بیماری‌های قلبی، سکته و فشارخون باشد.

کد خبر 53468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز