همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند بیماران دارای "شاخص توده بدنی" (BMI) طبیعی ممکن است هنوز دارای محتوای چربی بالا در بدن باشند، که خطر بیماری قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز گروهی از پژوهشگران مایو کلینیک در روچستر مینه‌سوتابه سرپرستی دکتر فرانسیسکو لوپز- خیمنز در پنجاه و هفتمین اجلاس علمی سالانه کالج متخصصان قلب آمریکا یافته‌های خود را در مورد "چاقی با وزن بدن طبیعی" در بررسی 2127 نفر دارای BMI طبیعی  ارائه کردند.

BMI که نسبت وزن به قد را نشان می‌دهد افراد را در طیفی دچار کمبود وزن تا دچار چاقی مرضی قرار می‌دهد.[محاسبه شاخص توده بدنی]

ترکیب بدنی افراد مورد آزمایش اندازه ‌‌گیری شد، و ارزیابی کاملی از متغیرهای اندازه بدنی و عوامل خطرساز برای بیماری قلبی - عروقی انجام شد.

چاقی با وزن طبیعی به عنوان محتوای چربی بالاتر از 20 درصد برای مردان و 30 درصد برای زنان تعریف شد.

به گفته دکتر لوپز-خیمنز چاقی با وزن طبیعی در میان این افراد بسیار شایع بود، و بیش از نیمی از این بیماران دارای وزن طبیعی بر اساس تعریف BMI را شامل می‌شد.

همچنین این محققان دریافنتند که 13.6 درصد از افراد چاق با وزن طبیعی معیارهای سندروم متابولیک را دارند و 5.6 درصد از این گروه حتی با وجود وزن طبیعی و بدون محتوای بالای چربی بدنی دچار سندروم متابولیک بودند.

سندروم متابولیک به گروهی از عوامل خطرساز برای بیماری قلبی- عروقی از جمله قند خون بالا، میزان بالای LDL یا کلسترول "بد"، میزان پایین HDL یا کلسترول "خوب"، فشار خون بالا و زیادی چربی شکم گفته می‌شود.

در این بررسی تعداد به طور قابل‌توجه بیشتری از افراد چاق با وزن طبیعی دارای دور کمر بالا، میزان‌های بالای تری‌گلیسرید، میران بالای قند خون ناشتا یا تشخیص دیابت و با سایر شاخص‌های متابولیک همراه باافزایش خطر بیماری‌ قلبی - عروقی را داشتند.

دکتر لوپز- خیمنز نتیجه‌گیری می‌کند که در اقدامات برای ارتقای بهداشت عمومی به جای  اندازه‌گیری صرف وزن و BMI برای پیشگیری بیماری قلبی، بهتر است دور شکم یا درصد محتوای چربی بدن را به عنوان عوامل خطرساز قابل اطمینان‌تر برای بیماری قلبی اندازه گرفت.

کد خبر 47799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز