یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: متخصصان قلب استرس و اضطراب به عنوان عوامل کلیدی دخیل در بیماری‌های قلبی- عروقی مورد هدف قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شیکاگو که محل برگزاری پنجاه و هفتمین کنفرانس سالانه کالج متخصصان قلب آمریکا است، یک گزارش منتشرشده در این اجلاس می‌گوید افرادی که می‌توانند  میزان استرس خود را کاهش دهند و آن را تحت تسلط درآورند، نسبت به افرادی که به طور مداوم نگران هستند، تا 60 درصد احتمال حمله قلبی و سکته مغزی خود را کاهش می‌دهند.

به  گزارش خبرگزاری فرانسه یینونگ یونگ - شو از بنیاد پژوهشی قلب و عروق لاون در ماساچوست که سرپرست این تحقیق بوده است، گفت از 516 بیمار مورد بررسی در این تحقیق که سه تا چهار سال مورد بررسی بودند، 44 نفر دچار حمله قلبی غیرمرگبار شدند و 19 نفر در نتیجه حمله قلبی فوت کردند.

بررسی نشان داد که رابطه میان اضطراب و تعداد حملات قلبی مرگبار و غیرمرگبار در بیماران تحت مشاهده در مقایسه با سایر عوامل موثر بر قلب مانند سن، وضعیت ازدواجی، فشار خون و سیگار کشیدن بدون تغییر باقی  می‌ماند.

یونگ- شو گفت: " استرس روانشناختی- چه به علت افسردگی باشد یا اضطراب - با پیشرفت تصلب شرایین (آتروسکلروز)، ایجاد لخته روی پلاک‌های چربی یا آترومی در دیواره عروق (آتروترومبوز)، و افزایش خطر بی‌نظمی ریتم قلب ارتباط دارد."

او افزود:" این یافته‌ها به  متخصصان قلب یادآوری می‌کند که لازم است  علاوه بر بیماری قلبی -عروقی بیماران‌شان به مشکلات روانی‌ آنها هم توجه داشته باشند و بیمار را به صورت یک کل در نظر داشته باشند."

در این تحقیق پژوهشگران از بیماران درباره احساسات و خلق و خوی‌شان، مشکلات خواب، بی‌نظمی در کار معده و روده و سایر شاخص‌های استرس سوال کرده بودند.
علاوه بر اضطراب این پرسشنامه، افسردگی، خصومت و شکایات جسمی را نیز اندازه‌گیری کرده بود.

دانشمندان نتیجه گرفته ‌اند که استرس و اضطراب مداوم می‌تواند حتی بر ریتم قلب تاثیر بگذارد و خطر بیماری قلبی را بالا ببرد. براساس نتایج این بررسی، در افرادی دچار بیماری قلبی هستند و در اضطراب مدام به سر می برند، احتمال دچار شدن به حمله قلبی یا مردن در مقایسه با افرادی که در آرامش زندگی می‌کنند.

کد خبر 47327

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز