شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری قبرس جزیره‌ای در میان آب‌های دریای مدیترانه است که به دو قسمت ترک‌نشین و یونانی‌نشین تقسیم می‌شود.

قبرس

این جزیره از شمال با ترکیه، از جنوب با مصر، از شرق با سوریه و از غرب با یونان همسایه است. این جزیره یکی از مقاصد مهم گردشگری دریای مدیترانه است و سالان بیش‌از۴/۲ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند.

قبرس تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های معتدل دارد. حدود ۱۲ درصد از زمین‌های آن زیر کشت بوده و در آن مرکبات، سیب‌زمینی، گندم، زیتون و جو به عمل می‌آید. پرورش گوسفند و بز هم رایج است.

قبرس جزیره‌ای نیمه کوهستانی است که اغلب کوه‌های آن در نواحی شمالی و جنوب غربی واقع شده و جلگه‌های وسیعی نیز در مناطق مرکزی دارد.

از هزاره‌های چهارم و سوم پیش از میلاد، فرهنگ عصر جدید در جزیره قبرس وجود داشته است. در سال ۸۰۰ پیش از میلاد، فنیقی‌ها در قبرس ساکن شدند و پس از آن، حکومت قبرس به دست آشور و سپس مصر افتاد.

در قرن ششم پیش از میلاد، ایرانیان بر قبرس دست یافتند و حکومت آنان بر قبرس حدود دو قرن طول کشید.

در سال ۱۹۱۴ انگلیس قبرس را به قلمرو خود اضافه کرد و در سال ۱۹۲۵ رسماً قبرس مستعمره این کشور شد. در دوره حکومت انگلستان، نهضتی در میان یونانی‌نژادان جزیره برای پیوستن به یونان درگرفت.

درگیری‌ها بالا گرفت. ترک‌نژادها می‌خواستند جزیره به ترکیه بپیوندد و جنگ داخلی برای استقلال روی داد. قبرس تا سال ۱۹۶۰ مستعمره انگلیس بود.

از سال ۱۹۶۳مجددا اختلافات نژادی وسیاسی میان ترک‌ها و یونانیان مقیم قبرس بالا گرفت و خطر وقوع جنگ به حدی رسید که سازمان ملل در سال۱۹۶۴ به این سرزمین نیروهای حافظ صلح فرستاد.

با این حال اختلاف ادامه یافت و سر انجام در سال ۱۹۷۴ ترکیه برای حمایت از ترک‌های قبرس به این سرزمین نیرو فرستاد و به این ترتیب قبرس به دو کشور ترک و یونانی به ترتیب در شمال و جنوب تجزیه شد که تاکنون مذاکرات رهبران دو گروه بی‌نتیجه مانده است.

قبرس عضو جنبش غیرمتعهدها بود اما در سال ۲۰۰۴ از این جنبش خارج شد و به اتحادیه اروپا پیوست. این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز عضویت دارد.

سیاست در قبرس

قبرس دو رئیس جمهور دارد؛ یکی برای قسمت ترک‌نشین در شمال جزیره و دیگری برای قسمت یونانی‌نشین در جنوب.

قوه مقننه هم از دو مجلس مجزا تشکیل شده است: مجلس ترک‌ها با ۴۰ عضو و مجلس یونانی‌ها با ۳۵ عضو.

اقتصاد در قبرس

تولید ناخالص داخلی قبرس در مجموع هر دو منطقه ۹۵/۲۵ میلیارد دلار است. ۴۸۶ هزار و ۲۵ نفر نیروی کار ارین کشور را تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری در منطقه یونانی‌نشین آن۸/۳درصد و در منطقه ترک‌نشین ۶/۵درصد است.

آماری از افراد زیر خط فقر این کشور در دست نیست. نرخ تورم در بخش یونانی‌نشین قبرس ۲/۳درصد و در بخش ترک‌نشین ۱/۹ درصد است.

محصولات صادراتی قبرس شامل مرکبات، سیب‌زمینی، دارو، سیمان، لباس و سیگار، لبنیات و منسوجات است.

محصولات وارداتی این کشور شامل کالاهای مصرفی، نفت و مشتقات آن، ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل، وسایل نقلیه، سوخت، سیگار، مواد غذایی، مواد معدنی و مواد شیمیایی است.

مردم قبرس

۷۸۸ هزار و ۴۵۷ نفر در این جزیره زندگی می‌کنند که میانگین سنی آنها ۱/۳۵ سال است. امید به زندگی در بدو تولد برای زنان ۴۹/۸۰سال و برای مردان ۶/۷۵ سال است.

۷۷ درصد از جمعیت این کشور یونانی، ۱۸ درصد ترک و ۵ درصد بقیه قومیت‌ها هستند. ۷۸ درصداز مردم مسیحی ارتودوکس و ۱۸ درصد مسلمان هستند. زبان‌های ترکی، انگلیسی و یونانی در این کشور رایج هستند.

ارتباطات در قبرس

 رادیو و تلویزیون در این کشور دولتی است.

قبرس در یک نگاه

مساحت ۹،۲۵۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۷۸۸،۴۵۷ نفر
پایتخت نیکوزیا
واحد پول یورو
دامنه اینترنتی cy.
پیش‌شماره ۳۵۷+
کد خبر 45549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز