همشهری آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سیاهه آلودگی هوای ۹ شهر تهیه می‌شود که در راستای آن می‌توانیم اقدامات برای کاهش آلودگی هوا را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

تهیه سیاهه آلودگی هوای ۹ شهر

به گزارش ایرنا، مسعود تجریشی عصر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا افزود: سیاهه آلودگی هوای مشهد و تهران تهیه شده و اصفهان نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: در این راستا سیاهه شهرهای کرج، تبریز، شیراز، اهواز، مشهد و اراک نیز در سال جاری تهیه می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: سیاهه انتشار به ما می‌گوید چه فعالیتی به چه میزان آلودگی ایجاد می‌کند و با چه اقداماتی می‌توان این میزان آلودگی را کاهش داد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تاکنون تهیه سیاهه مغفول بوده اما اکنون با برگزاری جلسات متعدد تلاش کردیم آن را مانند قانون اجرا کنیم که در این راستا یک کنسرسیوم دانشگاهی تشکیل دادیم.

وی با بیان این که تلاش می‌کنیم در تهیه سیاهه از ظرفیت دانشگاه‌های کشور استفاده کنیم، گفت: سعی می‌کنیم بتوانیم از ظرفیت‌های ملی برای رفع مشکلات آلودگی هوا که در این سیاهه آمده است، استفاده کنیم.

تجریشی ادامه داد: موارد مطرح شده در این سیاهه در جلسات کارگروه ملی آلودگی هوا مطرح، مشکلات بررسی و درباره رسیدن به راهی برای رفع آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: زمانی که کارگروه کاهش آلودگی هوا در سازمان محیط زیست شکل گرفت تصمیم گرفتیم تمام مصوبات گذشته را بررسی و علت این که برخی از آنها اجرا نشده‌اند را مورد مطالعه قرار دهیم.

تجریشی عنوان داشت: با آمدن کارگروه کاهش آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط زیست به وزیران مربوطه نامه نوشتیم تا اعضای این کارگروه ثابت باشند چون بنای ما بر عملیاتی کردن تمام مصوبات قبلی است.

بر این اساس چالش‌های هر کدام از مصوبات را بررسی کردیم که این کار با قانون هوای پاک همزمان شد که می‌توانست به اجرای مصوبات ما در این کارگروه کمک کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش قانون هوای پاک در کاهش آلودگی هوا اضافه کرد: 121 حکم برای اجرایی شدن قانون هوای پاک در حال تهیه است و بر اساس آن وظایف تمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط مشخص می‌شود، برای تهیه هر حکم کارگاه‌های خاص تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: با داشتن قانون هوای پاک احکامی خواهیم داشت که بسیاری از آنها حکم قانونی به خود گرفته‌اند، این احکام بعد از تهیه به هیات دولت داده می‌شود و بعد از تصویب به سازمان‌های مرتبط ابلاغ خواهد شد.

تجریشی تاکید کرد: در این کارگروه می‌خواهیم تمام بهانه‌ها را از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در راستای عدم اجرای وظایف آنها برای کاهش آلودگی هوا برطرف کنیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هدف این کارگروه این است که هر آنچه در گذشته به عنوان مصوبه داشتیم را بررسی و اگر نیاز به قوانین جدید دارند آنها را تهیه و در نهایت به رئیس جمهوری تقدیم کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که برخی مسائل کشور مانند آلودگی هوا و آب بدخیم و بدقلق شده‌اند، گفت: هر مشکلی راهکار خودش را دارد که باید به درستی اجرا شود زیرا اشتباه در آن موجب به وجود آمدن مشکلات و مسائل جدیدی می‌شود بنابر این باید در اجرای هر راهکار دقت زیادی صورت گیرد.

تجریشی تصریح کرد: می‌دانیم که برخی تصمیمات این کارگروه تبعات مالی به همراه دارد اما در راستای کاهش آلودگی هوا تحت هیچ شرایطی کوتاه نخواهیم آمد چون با سلامت مردم در ارتباط است.

وی اظهار کرد: مردم حق دارند که بدانند در این راستا چه می‌شود و دولت چه می‌کند به عنوان مثال اگر خودروساز به مصوبات خود عمل نمی‌کند مردم باید آگاه شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش خودرو و موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا ادامه داد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید دارد تا پایش بر تولیدات خودرو و موتورسیکلت‌ها افزایش یابد، 85 هزار صنعت داخل کشور فعال است که سازمان محیط زیست در تلاش است با کمک ادارات و دانشگاه‌ها هماهنگی لازم را به عمل آورد تا ظرفیت پایش، افزایش یابد.

در قانون هوای پاک معاینه فنی خودروها 2 سال تعیین شده است که بر این اساس تجریشی گفت: می‌خواهیم برای سال آینده ردیفی تقاضا کنیم تا خودروهایی که وارد خیابان‌ها شدند بعد از یک سال کنترل و پایش شوند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این موضوع را در قانون هوای پاک بگنجانیم اما با وزارت صنعت به توافق نرسیدیم. بر همین اساس آن را در قالب ردیف‌های سازمان محیط زیست تعریف کردیم و سالانه به صورت تصادفی این پایش را انجام خواهیم داد.

کد خبر 406456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha