همشهری آنلاین: کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توفان همراه با گرد و خاک میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهرستانهای شمالی استان شامل زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون (منطقه سیستان) را صبح امروز دوشنبه به بیش از ۳۹ برابر حد مجاز و افزون بر ۱۰ برابر حالت خطرناک رساند.

غلظت ذرات معلق در سیستان به ۳۹ برابر حد مجاز رسید

به گزارش ايرنا، مرتضی فرجی حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا را 150 میکرو گرم بر مترمکعب عنوان کرد و اظهار داشت: غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به پنج هزار و 929 میکرو گرم بر متر مکعب رسیده است.

وی ادامه داد: سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان به 112 کیلومتر بر ساعت رسید که ضمن کاهش کیفیت هوا دید افقی را در شهرستان‌های زهک و زابل به ترتیب به 100 و 400 متر کاهش داد.

وی افزود: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در منطقه سیستان تا پایان هفته تداوم دارد.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: برای نوار شرقی (میرجاوه تا سراوان) و غربی (شوره گز تا فنوج) نیز در این مدت علاوه بر افزایش غبار، وزش باد و گرد و خاک با شدت کمتر پیش‌بینی می‌شود.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان و گرد و غبار روبروست که سبب کاهش دید شده و آلودگی هوا را به بیش از 20 برابر حد استاندارد می‌رساند.

خشکی تالاب بین‌المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

کد خبر 406686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha