دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: این سفر مختص آبان‌ماه است؛ سفری در دل پاییز برای دیدن زیبایی‌های این فصل، سفری که ازکوهستان شهمیرزاد آغاز می‌شود و به منطقه کوهستانی کیاسر می‌رسد

شهمیرزاد

آبان ماه، يكي از بهترين ماه‌هاي سال براي ديدن جلوه‌هاي زيباي پاييزي است. اگر به دنبال نشانه‌هاي تصويري آن در طبيعت باشيد، بهترين آن‌ها را مي‌توان در دل جنگل ديد

اگر عاشق ديدن جنگل‌هاي رنگارنگ پاييزي هستيد، مي‌توانيد به پيشنهاد ما مسيري را طي كنيد؛ مسيري كه از شهميرزاد شروع مي‌شود و در كياسر ختم مي‌شود.

اين مسير تقريبا 100 كيلومتري اگر به‌صورت مستقيم طي شود، حدود يك ساعت در راه خواهيد بود، اما قرار است همزمان با طي اين مسير، طعم يك پاييز جنگلي را بچشيد

بنابراين دست‌كم يك روز براي سفر در اين مسير، وقت بگذاريد. شهميرزاد يكي از شهرهاي خنك استان سمنان است و مسيري كه در آن قدم مي‌گذاريد، مسيري كوهستاني ـ جنگلي است

بنابراين هم پيش از سفر وضعيت آب و هوا را چك كنيد و لباس مناسب همراه ببريد و هم خودروي‌تان را براي يك سفر احتمالا باراني آماده كنيد.

  • شهمیرزاد

اين شهر کوچک قرار گرفته در دامنه جنوبی البرز شرقی، آب‌وهوایی مطبوع و بافت شهری دل‌انگیزی دارد. چشمه‌ها و نهرهای متعدد به فضای شهر صفا و طراوت و سبزی داده‌اند.

در شش کیلومتری شهمیرزاد هم مهدی‌شهر با جاذبه‌هایی چون پارک زیبای آبشار، امامزاده، قلعه تاریخی و بافت شهری زیبا و آب‌و‌هوای خنک قرار دارد كه البته در اين وقت سال حسابي سرد مي‌شود.

  • چشمه‌های باداب‌سورت

يكي از زيباترين چشمه‌هاي ايران، باداب‌سورت است كه البته در چند سال اخير، به‌دليل بي‌مبالاتي بعضي گردشگران و چند معدن در نزديكي آن آسيب ديده، با اين حال مي‌توانيد به تماشاي آن برويد.

وقتی از سه‌راه «فولادمحله» به‌طرف ساری راهي شدید، حدود 13 کیلومتر ادامه دهید تا به سه‌راه «تلمادره» برسید. این‌جا باید به راست بپیچید و روستاهای «پِشِرت»، «کوات» و «قلعه‌سر» را رد کنید تا به یک سه‌راهی برسید که مسیر مستقیمش به «اُرُست» و مسیر سمت راستش به روستای «مالخواست» می‌رود.

شما به راست بپیچید ولی همان اوایلش وارد فرعی خاکی سمت چپ‌تان شوید تا به چشمه‌ها برسید. خودرو را در فاصله‌ي دورتر از چشمه‌ها پارک کنید و مابقی مسیر را پیاده بروید، ضمن آن‌که حتما مراقب باشيد و با کفش روی لبه‌ي چشمه‌ها نروید.

  • دریاچه‌ الندان

وقتی به سه‌راه تلمادره برگشتید و جاده را به‌طرف ساری ادامه دادید، وارد مناطق جنگلی شده و به شهر کیاسر می‌رسید.

آن‌جا خریدهای خود را تکمیل کنید و وقتی از شهر خارج شدید، تقریبا 500 متر بعد از سه‌راه کمربندی، یک فرعی در سمت چپ‌تان است که به دریاچه‌ الندان می‌رود.

اطراف این دریاچه درختان فراوانی دیده می‌شود و قایق‌هایی هم برای قایق‌سواری مسافران در دریاچه وجود دارد.

  • دریاچه‌ میانشه (چورِت)

در نزدیکی کیاسر یک دریاچه‌ زیبای دیگر هم در مسیرتان است؛ دریاچه‌ رویایی «میانشه» یا «چورت» كه در شمال کیاسر بین کوه‌ها محصور است و برای رسیدن به آن باید حدود 20 کیلومتر بعد از کیاسر وارد فرعی سمت راست‌تان شوید. فاصله‌ روستای چورت تا دریاچه، خاکی است.

  • جنگل کیاسر

در فاصله کیاسر تا ساری شما از میان جنگل‌های زیبای هیرکانی رد می‌شوید و هرجا که برای‌تان جذاب‌تر بود و ایمنی جاده هم اجازه می‌داد، می‌توانید توقفی داشته باشید و به جنگل‌نوردی بپردازید.

درختان بلوط، کاج، راش و افرا در جنگل‌های مرتفع کیاسر، تفرجگاه خوبی را برای اتراق و غذاخوردن مسافران پدید آورده‌اند. اگر قصد برپايي آتش برای کباب دارید، حتما از منقل‌های جداره‌دار استفاده کنید.

طرلان ذوقي/منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 388356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha