چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

اسدالله افلاکی: آفت شب‌پره که نخستین بار اواخر خردادماه سال ۹۵در پارک بنفشه چالوس و در محوطه هتل پارسیان در محدوده نمک‌آبرود مشاهده شد، اکنون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور را با چالشی بزرگ مواجه کرده است.

خشک شدن شمشادهای خزر

 طي يك سال و دوماهي كه از بروز اين آفت مي‌گذرد بخش گسترده‌اي از رويشگاه‌هاي شمشاد خزري نابود شد؛ آفتي وارداتي كه هنوز راهكار مشخصي براي مقابله با آن تعريف نشده است. مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها ومراتع كشور كه مسئوليت اطلاع‌رساني در اين زمينه را برعهده دارد به همشهري گفت كه سازمان جنگل‌ها با وجود نبود اعتبار، مبارزه با اين آفت را شروع كرده و تلاش مي‌كند آن را مهار كند.

منصور، كمبود اعتبار را مهم‌ترين مشكل براي مقابله با اين آفت عنوان كرد و افزود: هيچ رديف اعتباري مشخصي براي مقابله با آفات وجود ندارد و ما ناگزيريم از محل اعتبارات صيانت از جنگل‌هاي هيركاني كه بسيار ناچيز است، هزينه‌هاي مربوط به دفع آفت را تأمين كنيم؛ ضمن آنكه اعتبارات سازمان جنگل‌ها و به تبع آن اعتبار صيانت از جنگل‌هاي هيركاني نسبت به سال قبل كاهش يافته است.

  • ضرورت تأمين بذر و نهال براي نجات شمشادها

اين مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها و مراتع تصريح كرد: در اين شرايط بحراني حوزه معاونت جنگل بايد از همان اعتباراتي كه در اختيار دارد مقابله با آفات را ادامه دهد تا اعتبارات لازم تأمين شود. منصور همچنين گفت كه اگر حوزه معاونت جنگل به اين نتيجه رسيده است كه بايد قلمه‌گيري و توليد نهال كند اين كار را بايد با همه تنگناهاي مالي موجود بدون حتي يك لحظه وقفه انجام دهد تا خللي در حفاظت از شمشادها ايجاد نشود.

بررسي‌هاي همشهري اما نشان از آن دارد كه مسئولان حوزه معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها ومراتع با وجود كمبود اعتبار تا‌كنون بيش از هزار هكتار از رويشگاه‌هاي آلوده به آفت شب پره را محلول پاشي كرده و در 500هكتار از اين رويشگاه تله‌هاي فروموني و نوري نصب كرده اند؛ تله‌هايي كه با عث جذب و نابودي اين آفت مي‌شود و جمعيت آنها را كاهش مي‌دهد. يكي از كارشناسان بخش جنگل در گفت‌وگو با همشهري، مساحت كل رويشگاه‌هاي شمشاد خزري را 43هزار هكتار اعلام كرد وگفت: بزرگ‌ترين مشكل براي مقابله با اين آفت، عدم‌دسترسي به مناطق آلوده در ارتفاعات است. اين كارشناس، محلول پاشي را راهكاري مؤثر براي مقابله با آفت شب پره دانست و افزود: اين محلول كه ماده اصلي آن يك نوع باكتري به نام B.t است تا 80درصد اثر‌گذار است اما گستردگي مناطق آلوده به آفت به حدي است كه سازمان جنگل‌ها نمي‌تواند همه مناطق را تحت پوشش قرار دهد؛ به‌ويژه شمشادهاي‌‌آلوده به آفت واقع در دره‌ها و مناطق صعب‌العبور مانع از عمليات دفع آفت مي‌شود. به همين دليل از تله‌هاي فروموني و نوري براي كاهش اين آفت در مناطق يادشده استفاده مي‌شود.

به گفته اين كارشناس در هر هكتار ۲۵ تا ۳۰ تله نصب شده است. اين كارشناس با اعلام اينكه اميدواريم آفت شب پره دشمن طبيعي پيدا كند، گفت: آفت شب پره نسبت به سرما مقاوم است ولي گرماي بالاي ۳۵ درجه باعث كاهش فعاليت و حتي مرگ‌ومير تعدادي از لاروهاي آفت مي‌شود. هر پروانه نر چند پروانه ماده را تلقيح مي‌كند و هر پروانه ماده 200تا 500تخم مي‌گذارد. محلول پاشي همزمان با نصب تله‌هاي فروموني و نوري براي مقابله با اين آفت در حال اجراست. به گفته اين كارشناس، قلمه‌گيري و بذر‌گيري و در كنار آن ايجاد نهالستان از ارقام مختلف شمشادها راهكاري است كه مي‌توان با آن مانع از نابودي و انقراض شمشادها شد به‌ويژه آنكه 35درصد كل رويشگاه‌هاي شمشاد براثر بيماري بلايت (نوعي قارچ) كه سال 89از سمت كشور آذربايجان و گرجستان به رويشگاه‌هاي شمشادخزري سرايت كرد، نابود شد و حالا 65درصد شمشادهاي باقيمانده براثر كمبود اعتبار در حال نابودي است.

  • دولت و مجلس به داد شمشادها برسند

معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها ومراتع در حالي به كمبود اعتبار اشاره مي‌كند كه حفاظت از جنگل‌هاي كشور در شرايط بحراني موجود بيش از هر چيز ديگري اولويت دارد و ا نتظار مي‌رود نمايندگان مجلس كه هر روز از كمبود آب در حوزه‌هاي انتخاباتي خود گله مي‌كنند براي حفاظت از جنگل‌ها اولويت قائل شوند و اجازه ندهند كمبود اعتبار باعث نابودي آخرين بازمانده‌هاي جنگل‌هاي كشور شود. جنگل‌هاي هيركاني در حالي با انواع آفات دست و پنجه نرم مي‌كنند كه براثر پديده خشكيدگي بلوط (زوال) تا‌كنون يك ميليون و 800هزار هكتار از 6ميليون هكتار رويشگاه‌هاي زاگرسي نابود شده است. عمق فاجعه زماني مشخص مي‌شود كه بدانيم جنگل‌هاي زاگرسي كه نزديك به يك سوم آن را ازدست داده‌ايم تأمين‌كننده 42درصد آب كشور است و حالا جنگل‌هاي هيركاني هم دارد براثر انواع آفت از بين مي‌رود. رويشگاهي كه سالانه 5ميليارد و 10ميليون كيلوگرم اكسيژن به ارزش 12525ميليارد تومان توليد مي‌كند؛ علاوه براين، جذب سالانه 6ميليون تن گردوغبار و ذخيره‌سازي‌ 3ميليارد و 3ميليون مترمكعب آب از ديگر كاركردهاي جنگل‌هاي شمال است. به اين كاركردها، كاركردهاي گردشگري و طبيعت درماني را هم بايد اضافه كرد ؛ آن وقت حفاظت از اين جنگل‌هاي ارزشمند معطل اعتبار است!! 

کد خبر 380024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha